Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد از برنامه‌ریزی استان برای افزایش حدود ۱۴۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی استان طی یک سال آینده خبر داد و گفت: ۲۰۰ مگاوات این ظرفیت از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در استان مدنظر است.

«ابوالفضل اسدی» امروز سه‌شنبه هفتم تیرماه به مناسبت هفته مدیریت مصرف برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیک نیاز مصرف استان برای امسال ۱۹۶۵ مگاوات تعیین شده است و با توجه به محدودیت‌های موجود، مهمترین نکته در صنعت برق، مدیریت عرضه و تقاضاست و در همین راستا نیز عزم جدی دولت رفع ناترازی در این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود بیش از چهار هزار کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع و ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع در استان، گفت: خوشبختانه استان یزد که دومین استان معدنی کشور محسوب می‌شود، کمترین تلفات انرژی در شبکه انتقال و فوق توزیع را در کشور دارد.

اسدی ظرفیت نامی منصوبه تولید برق نیروگاه‌های استان را بیش از ۲۸۰۰ مگاوات اعلام و تصریح کرد:  البته ظرفیت عملی نیروگاهی استان در حال حاضر ۲۲۴۶ مگاوات است که ۸۴ مگا وات آن در قالب ۱۱ نیروگاه از نوع انرژی خورشیدی است.

وی به برنامه های توسعه‌ای تولید برق در استان برای یک سال آینده اشاره و عنوان کرد: در همین راستا قرارداد تولید ۱۱۰۰ مگاوات توسظ چادرملو منعقد شده و علاوه بر برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در مناطق کم برخوردار استان نظیر خاتم، مروست و بهاباد در قالب نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، ایجاد ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان برای یکسال آتی در دست اجراست.

وی به کاهش نزولات جوی و آب پشت سدها برای تولید برق آبی در کشور، گفت: وزارت نیرو در عین حال تولید ۳۵ هزار مگاوات برق طی چهار سال را در دستور کار قرار داده که ۱۰ هزار مکاوات آن مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی یک سال اخیر در قالب برنامه پیک تا پیک، شش هزار مگاوات تولید برق در کشور برنامه‌ریزی و عمدتا برای پیک امسال محقق شد و خوشبختانه در همین راستا نیز تا امروز در بخش خانگی و تجاری محدودیت و خاموشی ناشی از کمبود تولید برق نداشته‌ایم.  

وی با اشاره به اقدامات مناسب و به موقع صورت گرفته جهت تعمیر و نگهداری از تاسیسات تولید، انتقال و توزیع تا قبل از وقوع پیک مصرف تابستان امسال، گفت: خوشبختانه ۹۹.۵ درصد تعمیرات شبکه و تاسیسات برق استان تا اردیبهشت ماه انجام شد.

اسدی توسعه ظرفیت شبکه‌های انتقال و فوق توزیع به تناسب نیاز شبکه با اولویت قرار دادن مناطق کم برخوردار نظیر خط و پست ۴۰۰ مهرگان، پست ۴۰۰ بهادران، پست ۲۳۰ ساغند و توسعه پست ۱۳۲ مروست را از دیگر این اقدامات ذکر کرد.

وی از علل ناترازی تولید و مصرف در کشور را تداوم روند صعودی بی‌رویه مصرف انواع حامل‌ها و محدودیتها و بحران‌های کمبود آب، برق و گاز و تبعات اجتماعی و اقتصادی، افزایش دما در ایام گرم سال، هزینه یک پنجمی اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در مقابل هزینه سرمایه‌گذاری برای تولید و انتقال برق و گاز، اهمیت ‌سازگاری با محیط زیست و کاهش آلایندگی در دو بخش تولید و مصرف، انطباق با اصول بهداشتی و تضمین سلامت مردم در مقابل حوادث و بیماریها، ذخیره سازی منابع ملی برای نسلهای آینده و غیره ذکر کرد.

وی در این باره یادآور شد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد پیک مصرف کشور معادل ۲۴ هزار مگاوات در سامانه‌های سرمایشی مصرف می‌شوند.  

اسدی به برخی اقدامات صورت گرفته در جهت مدیریت تقاضا در استان اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح ملی خانه به خانه در سال گذشته به همت برق منطقه ای یزد در بیش از دو هزار منزل مسکونی در مناطق کم برخوردار شهر یزد در قالب تعمیر و نصب سایبان کولرهای آبی این مناطق انجام شد که شاهد ۳۰ درصد کاهش مصرف آب و ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف برق این وسایل سرمایشی بودیم.

این مسئول افزود: آموزش و پایش ادارات و لحاظ طرحهای تشویقی مدیریت بار مشترکان خانگی و کشاورزی را از دیگر اقدامات در دستور کار برای مدیریت تقاضا خواند و اظهار کرد: در همین راستا هماهنگی با وزارت صمت برای مدیریت بهینه بار صنایع به واسطه کمبود تراز عرضه و تقاضا و رعایت مباحث تنظیم بازار مطالبق مصوبه وزیران انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برق منطقه اي يزد انرژي خورشيدي نیروگاه برق انتقال و فوق توزیع همین راستا تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

نرسی قربان کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی را دارا است، گفت: ایران از لحاظ تئوری می‌تواند به هاب انرژی تبدیل شود و سال‌های سال در رابطه با آن صحبت شده است زیرا ایران یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارا است.

وی ادامه داد: ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار دارد که به چندین کشور مختلف راه دارد؛ اعم از کشورهایی که گاز دارند به همین جهت همواره بر سر این موضوع بحث بوده که ایران بتواند ایران گاز را از کشورهایی نظیر ترکمنستان که گاز دارند دریافت و به ترکیه، هند و.... بدهد که به دلیل تحریم‌ها مکان پذیر نبود.

به گفته این کارشناس انرژی تولید انرژی در کشور ما کم نیست، بلکه مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست.

وی ادامه داد: برای به تعادل رسیدن تولید و مصرف باید تولید گاز افزایش پیدا کند زیرا گاز در سبد کشور ما سهم ۷۰ درصدی دارد و اگر بخواهیم تولید گاز را افزایش دهیم که برای تولید برق و سایر مصارف را پاسخگو باشد مستلزم سرمایه گذاری بیشتر است که مقدار آن بسیار بالاست و به گفته وزیر نفت ۲۰۰ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری نیاز داریم.

به گفته قربان در صورتی که سرمایه گذاری صورت بگیرد باید سرمایه گذاری خارجی باشد تا پاسخگوی نیاز ما باشد.

قربان در رابطه با راهکارهای بهینه سازی مصرف، خاطر نشان کرد: راه کارهای مختلفی در این زمینه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها قیمت گذاری است به گونه‌ای که قیمت انرژی را به جایی برسانند که صرفه‌جویی در آن بسیار جذاب شود که به علت مسائل سیاسی چنین امکانی وجود ندارد

وی ادامه داد: راه کارهای دیگری نظیر سرمایه گذاری وجود دارد و بهینه سازی به طوری که در خانه و ادارات حتی کارخانه‌ها سرمایه گذاری صورت بگیرد تا مصرف بهینه باشد و با توجه به اینکه سرمایه گذاری وجود نداشته این نوع از بهینه سازی هم میسر نشده است.

این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاست‌های انرژی دولت مرتباً در حال تغییر است و هیچ زمان سیاست واحدی را در دولت‌ها مختلف نداشته‌ایم و همه این موارد دست به دست هم داده تا بهینه سازی به تعویق می‌افتد.

کد خبر 6090017 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • شبکه تولید برق آماده ورود به روز‌های اوج مصرف
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • اختصاص زمین برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در تهران
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟