Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع عراقی از نشستی خبر دادند که میان هیئت هماهنگی شیعی با ائتلاف سنی عزم و حزب کُردی اتحادیه میهنی برگزار شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی، ائتلاف «عزم» و اتحادیه میهنی کردستان، نشستی برای بررسی تحولات سیاسی کشور و پرونده تشکیل دولت عراق برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری «واع»، در این نشست که در منزل طالبانی، برگزار شد، حاضران تحولات سیاسی کشور و تعیین تکلیف پرونده تشکیل دولت آتی در عراق را بررسی کردند.

بنابر آنچه در بیانیه دفتر رسانه‌ای ائتلاف عزم آمده است: در این نشست آخرین تحولات صحنه سیاسی کشور و تلاش برای تشدید تلاش‌ها با هدف تسریع در تشکیل دولت قوی و قادر بر عبور از همه چالش‌های کشور بررسی شد.

چارچوب هماهنگی، ائتلاف عزم و اتحادیه میهنی کردستان پیش از این در نیمه ماه ژوئن نیز در منزل نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، نشستی را برگزار کرده بودند.

آنها در این نشست تسریع در تشکیل دولت را خواستار شده بودند.

تغییرات در ائتلاف‌های سیاسی عراقی

از سوی دیگر العالم الجدید در گزارشی آورده است: همزمان با سرعت گرفتن روند تشکیل دولت در عراق، ائتلاف‌های سیاسی هم دستخوش تغییراتی شده‌اند و اولین مورد را می‌توان خروج «احمد الجبوری» (ابو مازن) و نمایندگان حزبش «الجماهیر الوطنیه»» از ائتلاف السیاده و پیوستن آنها به ائتلاف «عزم»، برشمرد.

برخی تحلیلگران سیاسی هم دلیل این جدایی را به اطمینان ابو مازن از عدم دستیابی وی به پست‌های وزارتی در دولت آینده مرتبط دانستند و پیش‌بینی کردند که این چنددستگی و انشقاق در داخل ائتلاف تحت رهبری رئیس پارلمان روند افزایشی داشته باشد.

در همین حال «غاب الدعمی»، تحلیلگر سیاسی عراقی گفت که در مرحله پیش‌رو شاهد تضعیف قدرت سیاسی محمد الحلبوسی خواهیم بود و انصراف الحمد الجبوری و نمایندگان حزبش از ائتلاف السیاده، آغاز روند تضعیف رئیس پارلمان عراق و آغازی برای قدرت گرفت ائتلاف «عزم» خواهد بود.

وی افزود:  شخصیت‌ها و طرف‌های دیگری به زودی ائتلاف السیاده را ترک خواهند کرد و به ابومازن در ائتلاف عزم خواهند پیوست و این مساله به تضعیف بیشتر الحلبوسی منجر خواهد شد.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد که دلیل خروج ابو مازن از ائتلاف السیاده مرتبط با تقسیم پست‌های وزارتی در دولت آینده است، به خصوص که رسیدن محمد الحلبوسی به ریاست پارلمان، باعث شد تا وی از اکثر سهمیه نمایندگان ائتلاف خود استفاده کند و بدین ترتیب سهمیه جریان اهل سنت از وزارتخانه‌ها در دولت آینده متعلق به ائتلاف عزم خواهد بود و این مساله باعث شده تا شخصیت‌ها و جریان‌های اهل سنت به سمت ائتلاف عزم تمایل پیدا کنند تا سهمیه‌ای از مناصب وزارتی داشته باشند.

«علی البیدر»، تحلیلگر سیاسی نیز گفت که فراکسیون‌های اهل سنت پارلمان و رهبران آنها هیچ اصول ثابتی ندارند و همواره به دنبال منافع خود هستند و خواستار افزایش نفوذ در قدرتند و از همین رو، شکاف و چنددستگی در ائتلاف‌های سیاسی اهل سنت رخ می‌دهد.

البیدر خاطرنشان کرد که کنار کشیدن جریان صدر از ائتلاف سه‌گانه (صدر، حزب دموکرات کردستان و السیاده) باعث خواهد شد تا دیگر جریان‌ها و شخصیت‌ها نیز از ائتلاف السیاده جدا شوند و به سمت ائتلاف‌های سیاسی جدید بروند.

این تحلیلگر سیاسی افزود که ابو مازن هم پس از آنکه احساس کرد که با بودن در ائتلاف السیاده سهمی از وزارتخانه‌ها در دولت بعدی نخواهد داشت، از ائتلاف السیاده جدا شد و به سمت ائتلاف عزم رفت و این موضوع شاید با صحبت‌های چارچوب هماهنگی با وی مرتبط باشد.

البیدر خاطرنشان کرد که دلیل انصراف ابو مازن از ائتلاف السیاده به عدم هماهنگی وی با تعدادی از طرف‌ها در ائتلاف السیاده نیز مرتبط بود که تلاش می‌کردند وی را از صحنه سیاسی کنار بزنند.

این کارشناس در ادامه گفت که خروج صدر از روند سیاسی نیز منجر به از هم گسیختگی اجماع سیاسی گذشته شده و این موضوع باعث خواهد شد تا صحنه سیاسی عراق شاهد ائتلاف‌های سیاسی جدید باشد و بنابراین با چند دسته شدن ائتلاف‌ها به خصوص ائتلاف‌های اهل سنت مواجه هستیم.

آرایش‌های سیاسی پس از خروج نمایندگان صدر از روند سیاسی عراقهمگرایی چارچوب هماهنگی با حزب دموکرات درباره برون رفت از بحران سیاسی عراقعراق در مسیر توافق برای انتخاب رئیس جمهور جدید

یادآور می‌شود که در ماه‌های اخیر بار دیگر اختلاف‌ها میان الحلبوسی و الخنجر بر سر برخی سهمیه‌های وزارتی و به خصوص وزارت دفاع که الخنجر خواهان آن است، به شدت بالا گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق ائتلاف السیاده ائتلاف های سیاسی چارچوب هماهنگی تحلیلگر سیاسی اتحادیه میهنی ائتلاف عزم سیاسی عراق تشکیل دولت ائتلاف ها ابو مازن اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصولگرای صبح نو در گزارشی نوشت:

نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف شب گذشته در مسجد نور تهران برگزار شد. بیش از ۱۴۰ نماینده در این نشست حاضر شدند.

گفتنی است در این نشست که با حضور حدادعادل، قالیباف، حجت الاسلام آقاتهرانی، نیکزاد، حاجی بابایی، سردار کوثری، حاجی دلیگانی، مالک شریعتی، علی خضریان و... برگزار شد که ۱۰ نفر از منتخبان به بیان نظراتشان پرداختند. امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی روز گذشته با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف گفت: «این نشست سه‌شنبه برگزار می‌شود.»

وی افزود: «این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار میشود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار میکند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.» رسولی در پایان با اشاره به برخی تخریب‌ها گفت: «برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی ازآنها و رفتارشان عبور می‌کنیم.»

شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم هم لیست مشترک می‌دهند

بنابراین جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در دور اول انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی موفق به ارائه یک لیست مشترک ۳۰ نفره برای تهران شدند که از بین ۳۰ گزینه پیشنهادی، ۱۳ گزینه به دور دوم انتخابات که قرار است جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شود، راه یافتند.

یک عضو شورای ائتلاف در همین زمینه به خبرنگار تسنیم گفته است که برای دور دوم انتخابات، لیست ۱۶ نفره ارائه خواهد شد و به گفته وی، قرار شده است سه نامزد از لیست‌های دیگر به لیست شانا اضافه شود؛ او گفت که سه نامزد از بین نامزدهای راه‌ یافته به دور دوم انتخابات توسط شورای انتخاب شانا به لیست ۱۳ نفره فعلی اضافه و در نهایت لیست ۱۶ نفره به مردم معرفی خواهد شد.

بر همین اساس و با توجه به اینکه لیست آتی قرار است به‌زودی منتشر شود، این سوال مطرح است که آیا ائتلاف شانا و جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات همچنان برقرار است یا ممکن است جبهه پایداری، لیست مستقل ارائه کند.

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در پاسخ به این سوال به خبرنگار تسنیم گفت: «ائتلاف جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات نیز پایدار است و ما همانند دور اول انتخابات، در دور دوم نیز لیست واحدی با شانا ارائه خواهیم کرد.» وی درباره سه گزینه دیگری که قرار است به لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف اضافه شوند، گفت: «درباره سه گزینه باقی‌مانده، جبهه پایداری پیشنهادهای دارد و پیشنهادهای خود را به شورای ائتلاف اعلام کرده است. ما سعی می‌کنیم لیست پیشنهادی خود به مردم را انقلابی‌تر کنیم.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901645

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اضافه شدن ۳ نامزد به لیست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس در ۲۴ ساعت آینده
  • شانا و جبهه پایداری در جستجوی ۳ کاندیدا /لیست مشترک قطعی شد؟
  • نشست منتخبان مجلس توسط شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود