Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن تلاش‌های تجدیدشده واشنگتن برای مقابله مشترک با ابتکارعمل کمربند و جاده چین را محکوم کرده و پروژه زیرساختی جهانی تحت حمایت جی۷ را یک طرح ژئوپولیتیکی برای مخدوش کردن و مهار چین توصیف کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر رهبران گروه ۷ روز یکشنبه در گردهمایی سالانه خود در آلمان از طرح "مشارکت برای زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی" رونمایی کردند و متعهد شدند که ۶۰۰ میلیارد دلار در طول پنج سال برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در کشورهای در حال توسعه تزریق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشارکت، عمدتاً احیای ابتکار "جهان را بهتر بسازیم" است که در اجلاس یک سال پیش جی۷ راه‌اندازی شد؛ طرحی که به دلیل مشکلات مالی و تلاش‌های رقابتی ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، مانند "دروازه جهانی اتحادیه اروپا"، شکست خورد.

ماه مه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تشریح سیاست دولت بایدن در قبال چین گفت، تلاش احیاشده جی۷ "رویکردی هماهنگ، با استاندارد بالا و شفاف برای تحقق نیازهای زیرساختی بزرگ در کشورهای در حال توسعه است."

پکن به تازگی این ابتکارعمل بایدن که تغییر نام یافته، یک "رویکرد بازی مجموع صفر" علیه چین نامید. روز دوشنبه ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، انتقاد پکن را دوچندان کرد.

او گفت: چین همیشه از همه ابتکارات برای ارتقای ساخت زیرساخت‌های جهانی استقبال می‌کند. فکر نمی‌کنیم چنین موضوعی وجود داشته باشد که طرح‌های مشابه جایگزین یکدیگر شوند. اما با ترویج محاسبات ژئوپلیتیکی تحت عنوان ساخت‌وساز زیرساخت‌ها و حرف و عملی که تلاش کند ابتکار کمربند و جاده را لکه‌دار کرده و به آن تهمت بزند، مخالفیم.

او همچنین از ناتوانی دولت بایدن در جذب کمک‌های مالی کافی از شرکای خود در گروه هفت، انتقاد کرد. ژائو گفت: این که ابتکار فوق "جهان را بهتر بسازیم" باشد یا چیز دیگری، جامعه بین‌المللی می‌خواهد پول واقعی و پروژه‌هایی را ببیند که در واقع به نفع مردم باشد.

روز یکشنبه یک مقام ارشد آمریکایی گفت که هدف ابتکار تازه تحت امر آمریکا ارائه جایگزینی برای مدل‌های زیرساختی است که "تله‌های بدهی" ایجاد می‌کند. این اتهامی است که برای حمله به سیاست خارجی چین و پروژه سرمایه‌گذاری جهانی آن وارد می‌شود.

ژائو دوشنبه در انتقادی تند، این اتهام را رد کرده و در مقابل واشنگتن را "ایجادکننده واقعی تله‌های بدهی" دانست. او گفت: سیاست‌های پولی انبساطی، نوآوری‌های مالی غیرقانونی، فروش‌های استقراضی مخرب و سایر اقدامات ایالات متحده، بار بدهی کشورهای در حال توسعه را تشدید کرده و این بیشتر مقصر تله‌های بدهی کشورهای مربوطه است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: چین ، ابتکار عمل کمربند و جاده ، جی7

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: چین جی7 کمربند و جاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۹۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربند ایلخچی

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی عصر جمعه در بازدید از طرح کنار گذر ایلخچی گفت: اختصاص این میزان اعتبار به طرح یاد شده منوط به افتتاح حداقل یک باند این کمربندی تا اوایل تیر ماه امسال است.

وی با بیان اینکه ما برای تکمیل این طرح جاده‌ای به مردم وعده داده‌ایم، افزود: حداقل یک باند این کمربندی باید در موعد یاد شده به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی کمربندی هشت کیلومتری ایلخچی ۱۶ سال پیش آغاز شده که در دولت سیزدهم برای تکمیل آن اهتمام ویژه ای شده است.

کد خبر 6089311

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی ظرفیت جهانی شدن دارد
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • شکست جادوگر بریتانیایی پس از توهین به وفایی
  • الان وقت حاشیه درست کردن، نیست؛ انتقاد لوتار ماتئوس از اولی هونس
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل کمربند ایلخچی