Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، در حالی دلاری شدن نرخ بلیط هواپیما برای گردشگران خارجی به بحث مهم این روزهای کشورمان تبدیل شده که در اصول حقوق گردشگری اصلی به نام کدهای جهانی اخلاق وجود دارد و این کد جهانی عدم تبعیض بین گردشگران و شهروندان را مدنظر دارد و بحث دو نرخی شدن محصولات گردشگری که امروز با قاطعیت از سوی برخی از متولیان مطرح می‌شود به راستی با این اصل در تعارض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعلام این‌که باید این هزینه براساس نرخ جهانی محاسبه شود در صورتی مورد توافق انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار گرفته که ممکن است در این موضوع برخی تصور کنند هزینه‌ها باید بر مبنای قیمت‌های جهانی باشد اما این در حالی است که اگر قرار است هزینه حمل و نقل بر اساس قیمت‌های جهانی باشد آیا باقی هزینه‌ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی نیز به نرخ جهانی است؟ در نتیجه دو نرخی شدن حمل‌ونقل هوایی موجب آشفتگی و درخواست مشابه سایر کسب و کارها خواهد شد و البته از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی همواره دو نرخی بودن موجب فساد می‌شود.

از طرفی عدم ورود متولیان عالی و موثر کشور در این مقوله ممکن است در اینده نزدیک منجر شود تا سایر اصناف و زیرساخت‌ها محصولات و خدمات خود را دو نرخی کنند و این مطالبه عمومی شود و در این صورت اشفتگی و بی سر و سامانی بازار و اقتصاد کشور را در بربگیرد.

مسئله مهمی که آینده اقتصادی نه تنها گردشگری بلکه بخش‌های مختلف کل کشور را تحت شعاع دارد و با مخالفت‌های بسیار زیاد متولیان متعددی روبرو شده است.

بسیاری از متولیان موضع خود ار نسبت به این تصمیم مشخص کرده‌اند و جوامعی هم البته هنوز موضعی نگرفته‌اند اما در مجموع صنعت گردشگری به طور حداکثری مخالف این تصمیم است و همه با ادله کارشناسی این تصمیم را رد می‌کنند و آن را مغایر با منافع کشور میدانند.

پیگیری و مخالفت مکتوب معاون گردشگری وزیر

علی‌اصغر شالبافیان که از متولیان حوزه گردشگری و در منصب معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است در نامه‌ای به «محمد محمدی‌بخش» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور به مذاکرات روزهای گذشته پیرامون اقدام انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی درباره نرخ بلیت هواپیما و اخذ نرخ دلاری بلیط پروازها از مسافران و گردشگران خارجی اشاره و نوشته است؛ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به‌عنوان دستگاه متولی امر گردشگری در کشور، وظیفه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور را با همکاری سایر دستگاه‌ها بر عهده داشته و بر همین اساس، اصولا باید تصمیمات اساسی در حوزه‌های مهمی همچون حمل و نقل، که دارای نقش بسیار مهم و موثری است. با نگاه جامع، اجماع ذی‌نفعان و با رویکرد حمایتی از توسعه این صنعت اتخاذ شود.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نامه مطرح کرده است که؛ در همین راستا بند ۴ احکام سند راهبردی توسعه گردشگری» به شماره ۶۶۶۳۴ مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ موضوع بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاری حمل و نقل هوایی در جهت توسعه مقاصد گردشگری تنظیم کرده و زیرساخت‌های حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.

وی با بیان این‌که اساسأ گردشگری در دنیا صنعتی رقابتی بوده و رقابت‌پذیری قیمتی سفر و تورهای گردشگری ایران به‌عنوان یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی کشور قلمداد می‌شود، تصریح کرده است؛ این در حالی است که تصمیم فوق‌الذکر افزایش هزینه‌های تمام شده سفر را به دنبال داشته و بسیاری از کسب و کارهای دیگر به جز حمل و نقل را نیز متأثر می‌سازد.

شالبافیان تصریح کرد: پس از سپری شدن دوران دشوار رکود اقتصادی حاصل از شیوع گسترده بیماری کرونا اکنون که هم‌راستا با سیاست‌های مبارزه با ایران‌هراسی، رونق نسبی برای ورود گردشگران خارجی فراهم شده است، انتظار می‌رود همه ذی‌نفعان حوزه گردشگری به‌منظور افزایش این روند، اهتمام جدی به عمل آورند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی تاکید کرده است: تصمیم مزبور بدون اخذ نظرات این وزارتخانه و بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است، دستور فرمائید مراتب مورد رسیدگی فوری قرار گرفته و تا زمان بررسی ابعاد مختلف موضوع و به ویژه چالش‌ها، اثرات و تبعات اجرای آن در کار گروهی با حضور نمایندگان مشترک بخش دولتی و خصوصی در حوزه، از اجرایی شدن این تصمیم خودداری شود.

دلار به جای ریال!

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر گردشگری داخلی نیز در در خصوص این مسئله اینگونه اعلام موضع کرد که؛ در حالی همه ذی نفعان در این صنعت در بحث نرخ گذاری شریک هستیم که ما هم خبر این مسئله را در اخبار شنیدیم!

وی در اعتراض به این تصمیم تصریح کرد: مهمترین مزیت ما در حوزه گردشگری ارزان بودن سفر به ایران است و با این تصمیم به طور کلی این مزیت را از دست می‌دهیم از طرفی بسیاری از هتل‌ها میخواستند نرخ‌ها را دلاری بگیرند و ما به علت همین موضوع که فروش تورها اتفاقا افتاده بود اجازه افزایش ندادیم و با این تصمیم هتل‌ها مخالفت کردیم اما اگر این اتفاق بیفتد همه خواستار این مسئله می‌شوند و به تبع آن ارزش پول ملی از بین خواهد رفت و دلار جایگزین مطرح می‌شود.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر با بیان این که قرار بود در این ستاد موضوعات را همگن کنیم و شرکت‌های هواپیمایی که در عضویت این ستاد هستند و ما کاملا مخالف این افزایش هستیم و در ستاد نیز مطرح شده بود لذا در دولت هم این مقوله را پیگیری خواهیم کرد چرا که معتقد هستیم کل صنعت گردشگری در حوزه داخلی و خارجی تاثیر خواهد پذیرفت.

فاطمی با بیان این‌که صنعت گردشگری صنعت مادر است و این تصمیم صنعت هواپیمایی را هم دامنگیر می‌کند، گفت: ما نمیتوانیم بگوییم افزایش نرخ در این حوزه در حوزه‌های دیگر تاثیری نمیگذارد چرا که صنعت گردشگری زنجیره ای بهم پیوسته است و تاثیر مستقیم آن شامل حال بخش‌های مختلف خواهد شد.

تصمیمی مغایر با کدهای جهانی اخلاق

یکی از بخش‌های مهم صنعت گردشگری مرتبط به نیروی انسانی متخصص است و راهنمایان و تورگردانان جزو این رسته محسوب میشوند گروهی که نه تنها مخالف این تصمیم بنا به ادله کارشناسی هستند بلکه به درستی معتقدند این تصمیم با اصول کدهای جهانی اخلاق و اصل مهمان نوازی در مغایرت است.

به طوری که در این خصوص رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور اظهار کرد: با توجه به تاثیر منفی این تصمیم بر روی صنعت گردشگری، مغایرت با اصول اخلاقی ملت مسلمان ایران، کدهای جهانی اخلاق گردشگری و همچنین به استناد ماده ۹۶۱ که گفته‌است اتباع خارجی از حقوق مدنی کامل مانند ایرانیان برخوردارند مگر احوال شخصی، مواردی که قانون صراحتاً برای اتباع ایرانی دانسته باشد و حقوقی که خاص جامعه ایران ایجاد شده باشد.

وی با اشاره به این ادله خاطرنشان کرد: لذا این تصمیم غیرقانونی است و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت‌به لغو بخشنامه‌های مربوط به ۲ نرخی کردن خدمات برای اتباع ایرانی و خارجی و هشدار به عدم تکرار اینگونه تصمیمات خلع‌الساعه اقدام شود.

سیدمحسن حاجی‌سعید در ادامه در خصوص این تصمیم به خبرنگار فارس با مطرح کردن این سوال که «علت دلاری شدن بلیط پروازهای داخلی برای گردشگران بدون مطالعه و جلب‌نظر کارشناسان و ذی‌نفعان حوزه گردشگری چیست؟» تصریح کرد: هفته آخر خردادماه سال جاری انجمن شرکت‌های هواپیمایی و برخی شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که ازین پس نرخ بلیت پروازهای داخلی جهت اتباع غیرایرانی در ۲ گروه نرخی زیر ۱ ساعت ۱۰۰ دلار و از ۱ ساعت به بالا ۱۵۰ دلار خواهد بود.

وی در خصوص دلایل غیرکارشناسی بودن این تصمیم تصریح کرد: ارائه خدمات به اتباع ایرانی و خارجی با نرخ متفاوت، در آینده خطر اولویت‌بخشی به اتباع غیرایرانی در فروش بلیت بواسطه منافع اقتصادی به همراه خواهد داشت از طرفی نظر کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان دستگاه متولی سیاست گذاری و ناظر بر صنعت گردشگری گرفته نشده‌است.

این فعال گردشگری با تاکید بر این که دو نرخی شدن خدمات با توسعه اصولی گردشگری ورودی مغایرت دارد، گفت: نرخ خدمات باید براساس هزینه‌های تمام‌شده و سود منطقی تعیین شود، نه بر اساس ملیت از طرفی در صورت تایید این رفتار، انتظار می‌رود که دیگر ارائه دهنده‌های خدمات در گردشگری نیز اقدام مشابهی را انجام دهند که نتیجه آن کم‌ارزش کردن پول ملی و آسیب‌های دیگر در ابعاد فرهنگی و اجتماعی خواهد بود.

حاجی سعید با بیان این‌که به استناد بند ۴ سند راهبردی توسعه گردشگری، وزارت راه موظف است سیاست‌های حمایتی در حوزه قیمت‌گذاری حمل‌ونقل هوایی به عمل آورد و این اقدام دقیقاً برخلاف این سند است.

وی با بیان این‌که دریافت دلار مبنی حقوقی جهت ارائه خدمات در کشور ندارد تصریح کرد: تمام ارائه‌دهندگان خدمات صنعت گردشگری به‌جز (دفاتر خدمات سفر) که نقش واسطه اصلی را دارند، براساس پول ملی( ریال) اقدام به ارائه نرخ‌نامه می‌کنند.

حاجی سعید خاطرنشان کرد: تعدادی از گردشگران از طریق دفاتر خدمات سفر ماه‌ها قبل اقدام به خرید بسته سفر کرده‌اند. لذا امکان افزایش نرخ برای دفاتر وجود ندارد و خسارات واردشده به آنها قابل‌چشم‌پوشی نیست در عین حال، اصول فرهنگ ایرانی- اسلامی بر پایه میهمان‌نوازی و تقدم بخشی به هر آن کسی است که با اهداف فرهنگی، زیارت، آموزش و یا تجارت به این کشور پا می‌گذارد.

به گفته این مسئول این که اقدام به دریافت نرخ متفاوت از تبعه بیگانه، ایران را از شعار وزین سرزمین میهمان‌نوازی دور کرده و موجب زیر پا گذاشتن اصول حقوق گردشگر و کدهای جهانی اخلاق است.

رفتار شرکت‌های هواپیمایی خلاف منشور سازمان ملل

البته صدای این اعتراض از سوی دیگر حوزه‌ مرتبط نیز شنیده می‎شود؛ «مصطفی سروی» رییس انجمن تورگردانان ایران با اشاره به دو نرخی شدن خدمات در کشور، به تجربه‌ای که در دیگر کشورها داشته است اشاره کرد و با بیان این‌که در هیچ کشوری براساس ملیت، قیمت تعیین نمی‌شود و این رفتار، تبعیض‌آمیز و در مغایرت با قوانین، شرع و عرف شناخته می‌شود، اظهار کرده و اینگونه گفته است که رفتار شرکت‌های هواپیمایی خلاف منشور سازمان ملل و سازمان جهانی جهانگردی است و این طرح از نظر شرعی و قانونی مشکل دارد. ضمن این‌که ارزی و دو نرخی کردن بلیت پروازهای داخلی فقط به نفع چارترکننده‌ها است. نگاه بدبیانانه‌ای به این جریان دارم و چارترکننده‌ها را پشت ماجرا می‌بینم.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اضافه کرده است که شرکت‌های هواپیمایی که معمولا هزینه‌های ارزی خود را بهانه اجرای چنین طرح‌هایی می‌کنند، دقیق و شفاف اعلام کنند، کدام یک از هزینه‌هایشان ارزی است، سوخت، نگهداری هواپیما، کترینگ، کدام یک؟ آیا سوخت را ارزی می‌خرند؟ آیا به کارکنان خود حقوق ارزی می‌دهند؟

عضو هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران تاکید کرده است که این رویه شرکت‌های هواپیمایی فقط نظام صنعت گردشگری ایران را مختل می‌کند و پول ملی را تضیف خواهد کرد. ما از گردشگر واحد پول آمریکا را می‌خواهیم، آیا این از نظر ساختار اقتصاد و نظام کشور ایرادی ندارد؟

دو نرخی شدن بهانه گران کردن قیمت بلیط است!

هر چند که رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرده بود که این دو نرخی شدن هیچ ارتباطی با افزایش قیمت بلیط هواپیما ندارد و این باره تصمیمی گرفته نشده است اما «مهدی رجایی‌فر» نائیب رییس دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد با تاکید بر این‌که دلاری‌شدن نرخ بلیت پروازهای داخلی برای مسافران غیرایرانی بهانه‌‌ای برای گران‌تر شدن بلیت هواپیماست و البته و عاملی برای ایران هراسی و حذف ایران از برنامه سفر گردشگران خارجی به شمار می‎رود، اظهار کرد: بسیار متاسفیم که هر روز از گردشگری اخبار منفی بیرون می‌آید از توصیه سفارتخانه های خارجی برای سفر نکردن اتباع آن کشورها به ایران که عامل خارجی است تا تصمیمات خلق الساعه داخلی و  از اینکه ندانسته و از سر تصمیم گیری عجولانه و بدون در نظر گرفتن عواقب آن.

وی با بیان این‌که صرفا نرخ پرواز را برای گردشگران خارجی چندین برابر می‌کنند این است میهمان نوازی ایرانی و مقابله با ایران هراسی؟؟؟ اینگونه مطرح کرد که؛ این است سیاست تشویقی یا بهتر است بگوییم سیاست تنبیهی و دفعی ایران برای نپذیرفتن گردشگران؟

رجایی فر با بیان این‌که ما مثل کشورهای دیگر یارانه به گردشگران برای تشویق سفر به ایران نمیدهیم بلکه داریم آنها را از سفر به ایران منصرف میکنیم و از این به بعد حق نداریم از تبعیض علیه خودمان در کشورهای خارجی گلایه کنیم، گفت: آیا در کشورهای دیگر هنگام فروش بلیت هواپیما و سایر خدمات، از مسافر بابت این‌که ملیت دیگری دارد، پول بیشتری دریافت میکنند؟ و  سوال  دیگر که مطرح میشود اینگونه است که؛ با توجه به حجم سفر اتباع کشورهای همسایه به ایران، از جمله عراقی‌ها و میزان تبادل مسافری که ایران با این کشور دارد، اگر در اقدامی متقابل، نرخ بلیت پرواز در این کشورها برای اتباع ایرانی متفاوت و گران‌تر محاسبه شود، چه واکنشی نشان می‌دهیم؟

وی با بیان این‌که در مقوله تورهای ورودی درکی نسبت به شرایط کنونی وجود ندارد، گفت: چرا درک نمیکنید که یک تور ورودی به ایران که از سال پیش فروخته شده با قیمت های همان زمان که تا بحال هم ۵۰ درصد از سر سومدیریت و تورم بالا رفته دیگر توان ۳ برابر شدن را ندارد البته مگر چقدر سهم یک دفتر است که باید این همه ضرر و زیان بدهد قبلا به دفاتر جایزه صادراتی بابت آوردن گردشگران میدادند حالا با این نرخها دفاتر را تنبیه مالی میکنند که به سمت گردشگری نروید.

رجایی فر افزود: طبق ماده ۹۶۱ قانون مدنی اتباع خارجه که گردشگران خارجی هم جز آن محسوب میشوند از همه حقوق مدنی برخوردار هستند مگر حقوقی که صرفا برای جامعه ایرانی در نظر گرفته شده باشد  پس شما مدیرانی که تصمیمات عجولانه میگیرید از کدام قانون کشور تبعیت می‌کنید؟

وی با تاکید بر این که حال گردشگری کشور خوب نیست و با این اقدامات بدتر خواهد شد، گفت: هر چند که خوب میدانیم این افزایش نرخ صرفا بهانه ای برای شماست تا بتوانید بلیطهایتان را به چندین برابر نرخ اصلی به بهانه بلیط اتباع خارجی بفروشید و به این شکل کسی که مجبور به سفر هست و بلیط گیرش نمی آید بهانه ای برای اعتراض نداشته باشد.

این گونه که به نظر می‌رسد یک تصمیم اشتباه و با ادله غیرکارشناسی باز هم در حال اخذ شدن است اما با این تفاوت که جامعه هدف این تصمیم غلط بخش بزرگی از مردم ایران، شاغلان کشور و گردشگران خارجی هستند و نه تنها موضع این افراد نسبت به این تصمیم منفی است بلکه تاثیر منفی آن دامنه‌ای جهانی خواهد داشت.

البته مهمترین اصل شاید زیر پا گذاشتن ارزش پول ملی باشد و دلار امریکایی که به زودی جای ریال را در معادلات اقتصادی این حوزه خواهد گرفت و اینگونه که به نظر می‌رسد دغدغه ذی نفعان صنعت گردشگری همواره نه تنها در بعد اقتصادی بلکه از بعد فرهنگی و هویتی نیز این تصمیم را مورد نقد قرار می‌دهد. باید منتظر باشیم و نظاره کنیم که موضع متولیان دیگر در این حوزه چه خواهد بود؟ راه به کجا خواهد برد؟ چه خواهد شد؟

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد معاون گردشگری شرکت هواپیمایی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی شرکت های هواپیمایی گردشگران خارجی پروازهای داخلی معاون گردشگری حوزه گردشگری صنعت گردشگری اتباع ایرانی دفاتر خدمات دو نرخی شدن حمل و نقل نرخ بلیت ذی نفعان خواهد شد هزینه ها پول ملی نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۰۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد

وزیر نیرو گفت: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، علی‌اکبر محرابیان در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از 8500  مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور‌ افزوده شد‌‌ و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت:  با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل‌ نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار 1403 اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال 1401 برای این موضوع 100 اقدام، در سال 1402 تعداد 140 اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز 180 اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو‌ در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می گردد.

وی‌ با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف‌کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از 80 میلیون پاداش اعم از هدایایی چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود،گفت: هم‌اکنون 5 واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است ‌صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما 80 درصد صادرات و 20 درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش  اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش سرمایه‌گذاری چین در آرژانتین
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • بلیط لحظه آخری، برگه شانس مسافران همیشه آماده ! +توضیحات کامل
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست