Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@21:04:07 GMT

بهشتی، مربی فرهنگ سیاسی مردم ایران بود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۰۸۸۵

بهشتی، مربی فرهنگ سیاسی مردم ایران بود

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران و از مبارزان سابقه‌دار انقلابی به مناسبت هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی در گفتگویی که با سایت تحلیلی الف داشت گفت: بر اساس اعترافات تقی شهرام، یکی از رهبران گروه تروریستی مجاهدین خلق؛ قبل از  پیروزی انقلاب این افراد یکی از اهدافشان ترور شهید بهشتی بوده است. 

وی افزود: بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقی افتاد که برای نیروهای معاند و خارج از خط انقلاب قابل پذیرش و تحمل نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تأسیس حزب فراگیر و بزرگ «حزب جمهوری اسلامی» و رهبری آن به وسیله شهید بهشتی، برای نطام یک پشتوانه مردمی، آن هم از نوع تشکیلاتی خلق کرده بود که موجب می‌شد قدرت این نظام تازه تأسیس در ابتدای امر دو چندان بشود. همچنین ریاست قوه قضائیه به رهبری بهشتی که قرار بود به مقابله با قانون‌شکنان برود، برای آن دسته از افرادی که با هر بهانه‌ای با قوانین کشور مخالف بودند  گران تمام می‌شد. در کنار دو مورد بالا، عنایت ویژه حضرت امام خمینی به ایشان در اذهان  چنین القا کرده بود که به احتمال زیاد جانشین امام، او خواهد بود. بهشتی همانطور که در بین حوزویان و اساتید حوزه علمیه به عنوان یک شخصیت باسواد و درس دین‌خوانده محسوب می‌شد، در بین دانشگاهیان هم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. او حتی در بین اصناف و اقشار گوناگون اجتماعی دارای جایگاه خاص بود، و اجتماع این مقبولیت‌ها برای سران نفاق و عناد در کشور سخت و دردناک است. 

منصوری ادامه داد: موارد بالا برای بهشتی جایگاه مهمی را در کشور و نیرورهای انقلابی ساخته بود. طوری که سران مخالف انقلاب برای ترور او در خرداد سال 60 از عبارت «قطع رأس نظام» استفاده کردند؛ چرا که با حذف بهشتی هم قوه قضائیه زده می‌شود، هم حزب جمهوری اسلامی و هم آینده رهبری. بنابراین است که وقتی او را به شهادت رساندند منافقین با پز و افتخار فریاد زدند که انقلاب را بی‌آینده کردیم. البته مسأله خطر ترور به ایشان در همان خردادماه 60 تذکر داده شده بود و ایشان هم به این امر واقف بودند اما به هر دلیل و بهانه ای این جنایت اتفاق افتاد و ایشان به شهادت رسید. 

مبارز سابقه‌دار انقلاب اسلامی بیان کرد: بهشتی گرچه در گفتگو و دیالوگ برقرار کردن توانایی داشت و این صفت از ابعاد مثبت او است. اما به هیچ وجه در مبانی و عقاید اصلی سازش‌پذیر نبود. اگر او با سران حزب توده به گفتگو می‌نشیند اصلا و ابدا به معنای این نیست که او با عقاید مادی‌گرایانه آنان موافق است یا آن را تأیید می‌کند. شهادت بهشتی موجب شد دیگر کسی نباشد که اقشار و طیف‌های گوناگون سیاسی را به دور یکدیگر جمع کند و عامل وحدت بشود، به همین دلیل هم حزب جمهوری پس از گذشت مدت نه چندان زیادی منحل شد. حقیقت ماجرا این است که بهشتی در یک سیر تربیتی مهمی برای جامعه قدم برداشته بود که در رشد سیاسی و فرهنگی آنان نقش اساسی ایفا می‌کرد. شاید اگر او مدت بیشتری زنده می‌ماند از لحاظ قدرت تشکیلاتی و کار تیمی جبهه انقلاب در وضعیت خوبی قرار می‌گرفت. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۰۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این مراسم مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به فضائل اخلاقی پاسداران و بسیجیان در ابتدای انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس گفت: آن چیزی که سپاه و بسیج را در ذهن و فکر مردم عزیز و ماندگار کرده  ، ایثارگری، ایمان و عقیده آنهاست.
حجت الاسلام رضایی با اشاره به مجاهدتهای معنوی شهید مطهری، ایشان را یکی از ذخایر ارزشمند انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: اگر جوانان از تفکرات شهید مطهری الهام بگیرند، می‌توانند مسیری روشن برای تمدن جدید اسلامی و آینده کشور  ترسیم کنند.
وی  افزود: مربیان عقیدتی سیاسی باید با حضور فعال در میدان‌های جهاد تبیین با انگیزه‌ای مضاعف به شبهات ذهنی نسل جوان و نوجوان پاسخ دهند.

دیگر خبرها

  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است
  • تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت