Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روان‌شناس بالینی گفت: طبق آمار سازمان پزشکی قانونی از مرگ‌ومیر بر اثر اعتیاد در سال گذشته، پنج هزار و ۳۴۲ نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند. تربیت درست و حمایت صحیح والدین از فرزندان می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلا به اعتیاد شود.

به گزارش ایمنا، پروین رجبی با بیان اینکه اعتیاد به موادمخدر یکی از مشکلات رایج در جامعه امروزی است، اظهار کرد: آمار سازمان پزشکی قانونی از مرگ‌ومیر بر اثر اعتیاد در سال گذشته نشان می‌دهد پنج هزار و ۳۴۲ نفر بر اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در کشور جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد چهار هزار و ۵۶۱ نفر مرد و ۷۸۱ نفر زن بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سه عامل فردی، خانوادگی و اجتماعی را از علل ابتلاء به اعتیاد دانست و افزود: بی‌شک عواملی همچون فشار تحصیلی، آگاهی نداشتن فرد از مضرات موادمخدر، اختلال‌های شخصیتی، انگیزه‌های درمانی برای کاهش درد بدون تجویز پزشک، کنجکاوی و تمایل به تجربه زندگی بدون مشکل، از مهم‌ترین عوامل فردی ابتلاء به اعتیاد محسوب می‌شود.

دلایل سوق دهنده به سمت موادمخدر

کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی درمانگاه ترک اعتیاد شهید صادق گنجی برازجان ادامه داد: کمبود محبت از طرف والدین، افراط در محبت، جلوگیری از رشد استقلال فردی، محدودیت بیش از اندازه، تبعیض میان فرزندان، آسیب احساسی از دست دادن اعضای خانواده، روابط نامناسب والدین با یکدیگر یا طلاق، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، فقر مالی و دانش ناکافی والدین از دیگر عوامل خانوادگی است که می‌تواند در دوران نوجوانی فرد را به سمت سوءمصرف موادمخدر هدایت کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲. ۱۵ درصدی آمار تلفات سوءمصرف مواد نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم، تصریح کرد: مهم‌ترین دلایل اجتماعی که افراد را به سمت مصرف موادمخدر سوق می‌دهد شامل دسترسی آسان به مواد، بیکاری و نبود اشتغال‌زایی، فرهنگ محل زندگی و ارتباط با افراد ناباب است؛ بنابراین این موارد در زمینه اجتماعی می‌تواند منجربه اعتیاد افراد شود که بخشی از آن‌ها از طریق خانواده‌ها و بخش دیگری از جانب مسئولان قابل‌کنترل است.

رجبی خانواده و مدرسه را دو مکان و رکن اساسی مقابله با اعتیاد دانست و خاطرنشان کرد: تربیت درست و حمایت صحیح والدین از فرزندان نه‌تنها می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلاء به اعتیاد شود، بلکه در درمان اعتیاد نیز می‌توانند به شدت مؤثر باشد و افراد در مسیر زندگی برای تشکیل یک خانواده سالم به دانش، مهارت و روابط اخلاقی مناسب برای خوب زیستن، احتیاج دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 584647

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سوء مصرف مواد مخدر مراکز درمان سوءمصرف مواد مبارزه با مواد مخدر اعتیاد و مواد مخدر پیشگیری از اعتیاد مراکز ترک اعتیاد موادمخدر و اعتیاد درمان اعتیاد کارتن خواب ها خانواده و آسیب های اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سوءمصرف مواد بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد گفت: پارسال بیش از چهار هزار و ۷۰۰ متکدی در سطح شهر شناسایی و به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند که ۷۵ درصد این افراد مرد، ۱۹ درصد زن و ۶ درصد هم کودکان کمتر از ۱۸ سال بودند.

مهدی ابراهیمی افزود: آزمایش اعتیاد بیش از هزار و ۸۹۰ متکدی، مثبت بوده است که با هماهنگی مقام قضایی و همکاری بهزیستی به کمپ‌های درمان اعتیاد رایگان و دولتی تحویل شده‌اند.

وی افزود: ساماندهی متکدیان اطراف حرم مطهر رضوی نیز با همکاری مسوولان مربوطه صورت گرفت و در این راستا، بیش از ۷۹۰ نفر به مرکز رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شدند.

ابراهیمی افزود: سالمندان و زنان، بیش از سایر گروه‌های سنی در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و دلیل آن هم، کمک بیشتر مردم به این گروه‌های سنی است.

وی ادامه داد: تکدی‌گری به عنوان یک آسیب اجتماعی شناخته می‌شود از این رو طبق قانون، شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در معابر شهری، با همکاری نیروی انتظامی در دستور کار است.

دیگر خبرها

  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • کشف ۳۰ کیلوگرم موادمخدر شیشه در مرز ارومیه
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • توقیف خودرو‌های قاچاقچیان با کار اطلاعاتی مشترک
  • قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به دام افتادند
  • والدین با استقلال‌طلبی نوجوانان مواجهه منفی نداشته باشند
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود