Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: سند سازگاری با کم‌آبی استان بازنگری خواهد شد تا بتوانیم بهترین روش مدیریت مصرف آب را تدوین و اجرایی کنیم.

سعید سروری، امروز سه‌شنبه ۷ تیر در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی اظهار کرد: از مجموع منابع آب زیرزمینی استان، ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت استان مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: در چند سال گذشته سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی برای مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف تدوین و ابلاغ شد که به دلیل شرایط خشکسالی و تغییر دولت این سند با وقفه یک ساله در اجرا مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: در سال آبی گذشته به دلیل اضافه برداشت آب، کسری منابع آب زیرزمینی خراسان جنوبی به ۱۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت و با کسری مخزن سالانه شاهد افت مستمر منابع آب زیرزمینی استان هستیم که علاوه بر کمیت در کیفیت منابع آبی استحصال شده نیز تاثیرگذار بوده است.

وی درباره طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی تصریح کرد: متولی طرح انتقال آب از خلیج فارس به دلیل مصرف این آب در بخش صنعت، وزارت صمت است و شرکت مدیریت منابع آب ایران به عنوان پیمانکار این وزارتخانه متولی انتقال آب از خلیج فارس به استان برای استفاده در بخش صنعت است که روند اجرای طرح به‌خوبی پیش می‌رود.

سروری افزود: البته برای تامین آب شرب خراسان جنوبی هم انتقال آب از دریای عمان توسط مسوولان خراسان جنوبی در حال پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی در مورد  واگذاری آب به بخش صنعت خراسان جنوبی و صنایع شهرستان بیرجند گفت: در دشت‌های ممنوعه استان تنها مجوز نیم لیتر بر ثانیه تخصیص آب جدید را داریم که در این زمینه باید واحدهای صنعتی بقیه آب واحدهای خود را به صورت خرید از بخش کشاورزی تامین کنند و وزارت نیرو مجوز انتقال آب از بخش کشاورزی به بخش صنعت را تسهیل کرده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به واگذاری آب به گلخانه‌های استان افزود: گلخانه‌ها با هدف مدیریت مصرف آب فعلی بخش کشاورزی راه‌اندازی شده‌ و واگذاری آب جدید به گلخانه‌ها با هدف اصلی مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند در حال حاضر در دست اجراست که ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در ۲ سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد، یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون کنتور هوشمند برای ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی، ۵۵ درصد چاه‌های بخش صنعت و ۷۰ درصد چاه‌های بخش شرب نصب شده و در مجموع تاکنون کنتور هوشمند برای ۸۶ درصد چاه‌های برقی استان نصب شده است.

سروری با بیان اینکه تاکنون با نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های استان، ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش برداشت آب را داشته‌ایم و ۲۵ درصد در مصرف برق استان نیز صرفه‌جویی شده است، اظهار کرد: با نصب کنتور هوشمند میزان برداشت و تخلیه آب از چاه‌ها کنترل و مدیریت می‌شود که نقش موثری در مدیریت مصرف آب در این بحران خشکسالی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام در سومین سفر استانی رییس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح دوباره آغاز شد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بحران کم آبی شرکت آب منطقه ای وزارت نیرو کنتور هوشمند طرح انتقال آب خراسان جنوبی وزارت نيرو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی مدیریت مصرف آب درصد چاه انتقال آب بخش کشاورزی منابع آب بخش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۲۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر

از دیروز سامانه بارشی مجدد در خراسان جنوبی فعال شده است و هواشناسی نیز هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته موجب وقوع سیل و بروز خسارت در برخی نقاط استان شده است.

در ادامه بیننده تصاویری از بارندگی در خراسان جنوبی باشید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • احتمال بازنگری قانون ممنوعیت مسابقات ملی در خارج از کشور
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • نوید روزهای خوش برای کویرنشینان/دریای عمان؛ ناجی خراسان جنوبی
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • ۹۶ درصد اشتغال تعهد شده در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است