Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش شبه نظامی طالبان همچنان تلاش دارد کنترلش را بر نهادها در افغانستان اعمال کند اما در این میان یک ناحیه خاکستری بزرگ مشمول این تلاش نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه بی.بی.سی، بخش عمده حدودا ۷۰ هیات دیپلماتیک افغانستان که هنوز در کشورهای دیگر فعال هستند، مستقل از رژیم تندروی آنها که از سوی کشورهای دیگر به رسمیت شناخته نشده، بدون دریافت هیچ گونه بودجه مستقیمی از سمت مقامات فعلی در کابل، عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید کننده‌های سفارت افغانستان در پایتخت هند واقع در یک مجتمع بزرگ در قلب منطقه دیپلماتیک این شهر به هنگام ورود با تصویری از اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان مواجه می‌شوند. اشرف غنی ماه اوت گذشته همچنان که طالبان در حال تصرف شهر کابل بود از افغانستان فرار کرد.

عکس او همچنین بر دیوار دفتر فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در هند که هنوز پرچم سه رنگ سیاه، قرمز و سبز جمهوری قبلی تحت کنترل اشرف غنی بر سر در آن است، نصب شده است.

ماموندزی، که کارمندانش همچنان وظایفی مانند صدور ویزا و پاسپورت به نام جمهوری قبلی انتصاب کننده آنها را انجام می‌دهند، می‌گوید: ما با طالبان هماهنگی چندانی نداریم.

طالبان در ۱۰ ماه پس از به قدرت رسیدن، تنها به چهار کشور روسیه، پاکستان، چین و ترکمنستان سفیر فرستاده‌اند. اما حتی این کشورها نیز رسمیت دیپلماتیک برای حاکمان جدید افغانستان قائل نشده‌اند.

دولت هند به سفارت افغانستان در دهلی اجازه داده است تا همچنان به عنوان نماینده دولت قبلی همانطور که در دوره قبلی قدرت طالبان در افغانستان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ چنین کاری انجام داد به کارش ادامه دهد. در آن زمان این سفارتخانه به نمایندگی از دولت رئیس جمهور اسبق برهان‌الدین ربانی به کارش ادامه داد.

با وجود تغییر در رده‌های قدرت در کابل، ماموندزی می‌گوید که این سفارتخانه همچنان از قوانین و سیاست‌های دولت قبلی که او را منصوب کرده پیروی می‌کند.

او می‌گوید: "ما هنوز نماینده جمهوری سابق و دموکراسی سابق خود هستیم. ما از طالبان دستور نمی‌گیریم."

در حالی که طالبان همچنان خواستار آن است که کارکرد هیات‌های دیپلماتیک افغانستان در سراسر جهان را به دست بگیرد، تا حدودی به دلیل کمبود پول نتوانسته این کار را انجام دهد. اقتصاد افغانستان از زمانی که آنها قدرت را به دست گرفتند در سقوط آزاد به سر برده است، کمک‌های خارجی به این کشور ته کشیده و دارایی‌های این کشور مسدود شده‌اند، زیرا جامعه جهانی دادن اعتبارات به افغانستان را منوط به حصول پیشرفت در موضوعاتی مانند حقوق بشر و رفتار با زنان کرده است.

ماموندزی همچنین می‌گوید، سفارت افغانستان در دهلی و اکثر همتایان آن در سایر کشورها گفته‌اند که کنترل رژیم طالبان را بر خود تنها به یک شرط می‌پذیرند: اینکه طالبان ابتدا باید یک دولت ملی تشکیل دهند که فراگیر و متنوع بوده و حقوق اساسی برای زنان قائل باشد.

ماموندزی می‌گوید که سفارتخانه وی به صدور و تمدید روادید و پاسپورت به نام جمهوری سابق ادامه می‌دهد و اساسا مقامات طالبان همچنان آن را پاس می‌دارند.

او می‌گوید: حتی رهبران طالبان با پاسپورت‌های جمهوری سفر می‌کنند، زیرا کشورها پاسپورت‌ها و سایر اسناد صادر شده توسط طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دولت هند سفارت افغانستان هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد