Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی، اعضای شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را منصوب کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی، اعضای شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران را منصوب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصوره ثابت‌زاده، هوشنگ جاوید، حمید عسکری رابری، احمد صدری و محمدعلی مرآتی، اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره موسیقی نواحی را تشکیل می‌دهند.

منصوره ثابت.زاده، پژوهشگر ادبیات فارسی و موسیقی و دارای دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی از سال ۱۳۵۸ تحقیق در مبانی حرکتی اقوام ایرانی را آغاز کرد و به آموختن موسیقی سنتی ایرانی پرداخت و تئوری موسیقی غربی و آواز کلاسیک را نیز فراگرفت. ثابت‌زاده پژوهش‌هایی در موسیقی نواحی ایران انجام داده و به پژوهش و تدوین نخستین فرهنگنامه موسیقی‌های جشنی اقوام ایرانی نیز پرداخته است.

هوشنگ جاوید متولد ۱۳۳۸ تهران، پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران است. جاوید از شاگردان سید ابوالقاسم انجوی شیرازی، بنیانگذار مکتب مرکز فرهنگ مردم ایران در صدا و سیما بود و از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران است که پژوهش‌های متعددی در موسیقی نواحی داشته و جشنواره‌های مختلف موسیقی نواحی و آیینی را بنیان گذاشته است.

حمید عسکری، دکترای موسیقی‌شناسی از انستیتوی هنرهای زیبای آکادمی ملی علوم ارمنستان است. او تاکنون قطعات بسیاری را آهنگسازی کرده است و آلبوم « طرح نو» و کتاب «شیوه‌های تنظیم آوازهای محلی برای گروه کُر» ازجمله‌ آثار منتشرشده‌ی اوست. عسکری رهبر گروه کُر اردیبهشت است و در کارنامه‌ی هنری و اجرایی او ریاست دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر، رهبری گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران و داوری جشنواره موسیقی فجر دیده می‌شود.

احمد صدری، کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی و درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. صدری دارای سوابق و تجارب پژوهشی، علمی و آموزشی متعددی ازجمله قائم مقامی ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر و عضویت تحریریه فصلنامه خیال را در کارنامه خود دارد و تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی از او منتشر شده است. صدری همچنین دبیر دهمین تا سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بوده است.

محمدعلی مراتی متولد ۱۳۵۱ کرمانشاه، نوازنده کمانچه و آهنگساز دارای کارشناسی ارشد موزیکولوژی از دانشگاه مارسی فرانسه و دکتری اتنوموزیکولوژی از دانشگاه پاریس است که پایان‌نامه دکترای خود را درباره آوازهای اکاپلای هوره، سیاه چمانه، مور، بیت در موسیقی کردی پژوهش کرد. مرآتی نوازنده تخصصی ساز کمانچه است و به نواختن سازهای تنبور، سه تار و دف نیز آشنایی دارد. مرآتی تاکنون کنسرت‌های پژوهشی متعددی برگزار کرده و مقالاتی را در کنفرانس‌های پژوهشی و علمی موسیقی ارائه کرده است. وی ضمن دبیری دوره چهاردهم این جشنواره، عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی نیز بوده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نواحی فرهنگ و ارشاد اسلامی موسیقی نواحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • اعضای شورای فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم منصوب شدند
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود