Web Analytics Made Easy - Statcounter

رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید به ارگونومی توجه کند همیشه نور کافی در خانه داشته باشید محیطی را برای آرامش و فراغت در نظر بگیرید سطح رطوبت فضای خانه باید کافی باشد مواد سمی را از خانه حذف کنید طبیعت را به خانه‌تان بیاورید فضای خانه را تمیز نگه دارید سبزیجات ارگانیک پرورش دهید دکوراسیون نامناسب چه اثری بر سلامتی می‌گذارد؟ فضا‌های خانه را منطبق با نیاز افراد خانواده تنظیم کنید

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تیبان، طراحی داخلی خانه نه‌تنها جنبهٔ زیبایی دارد بلکه از جهت استفاده، راحتی و رفع نیاز‌ها نیز مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فضای داخلی خانه باید به‌گونه‌ای باشد که بهترین استفاده از فضا شده و برای افراد ساکن در آن، راحت‌ترین حالت ممکن را داشته باشد.

یک محیط مناسب باید به جنبه‌های روحی و روانی و عاطفی افراد کمک کند، بنابراین خیلی خوب است که ترفند‌های چیدمان و دکوراسیون را فرابگیریم و به سلامتی‌مان کمک کنیم.

 

چیدمان وسایل و دکوراسیون خانه به‌مرورزمان بر اساس نیاز‌های ما تغییر می‌کند. طراحی‌هایی که امروزه می‌شناسیم، به میزان زیادی تحت‌تأثیر مسائل بهداشتی و سلامتی‌اند.

امروزه دیگر می‌دانیم که اشیاء چه اثری بر بروز برخی از احساسات و هیجانات در افراد دارند. دکوراسیون خانه باید علاوه بر تأمین آسایش و راحتی، ایمن باشد و بتوانید به‌راحتی در خانه حرکت کنید، آن را تمیز کرده و نظم و ترتیب بدهید.

هرچند مقولهٔ سلامتی چیزی است که اغلب آن را با پزشکان و دندانپزشکان و روان‌شناس‌ها مرتبط می‌دانیم، اما در واقع سلامتی رویکردی بسیار فراتر و عمیق‌تر از اینهاست.

ما به‌عنوان انسان بخشی از طبیعت هستیم و بیشتر از هر زمان دیگری آگاهیم که تماس با طبیعت چقدر به نفع ماست. تحقیقات نشان داده‌اند تعامل با گیاهان خانگی با اثری که بر سیستم عصبی ما می‌گذارد می‌تواند استرس روحی و روانی را کاهش دهد

رنگ‌های مناسب را انتخاب کنید

رنگ‌ها نقش مهمی در حال و هوای ما دارند. علم گسترده‌ای در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها وجود دارد که به نحوهٔ واکنش و رفتار ما نسبت به رنگ‌ها و سایه‌های گوناگون می‌پردازد. انتخاب رنگ مناسب در محیط زندگی بر روحیهٔ افراد ساکن اثر چشمگیری می‌گذارد و می‌تواند خیلی چیز‌ها را تغییر دهد؛ بنابراین پیش از رنگ‌آمیزی خانه یا هر اتاقی توصیه می‌کنیم درمورد اثر آن بر حس و حال افراد خانواده خوب فکر کنید. رنگ‌های اشباع یا خیلی تند، اضطراب ایجاد می‌کنند؛ بنابراین قرمز و نارنجی برای قسمت‌های کوچک و محدود مناسب‌اند، نه قسمت‌های بزرگ که خیلی به چشم می‌آیند؛ اما رنگ‌های ملایم‌تر مانند آبی آرامش‌بخش‌اند و راحتی را القا می‌کنند.

به ارگونومی توجه کند

خصوصاً وقتی پای طراحی فضای کاری در خانه مطرح است، ارگونومی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انتخاب صندلی و میز و مبل و تختخواب و بالش‌ها و تشک‌های مربوط به آن‌ها باید به دقت صورت بگیرد تا وضعیت بدن شما به بهترین شکل ممکن حفظ شود. بدین ترتیب می‌توانید از آسیب به عضلات، التهاب گردن و کمر و خیلی از درد‌ها و گرفتگی‌ها پیشگیری کنید.

همیشه نور کافی در خانه داشته باشید

نورپردازی فضای داخلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دکوراسیون مناسب و سالم است. نورپردازی به دو صورت طبیعی و مصنوعی صورت می‌گیرد. برای ایجاد فضایی سالم در خانه باید ترکیبی از نور طبیعی و نور مصنوعی وجود داشته باشد.

از طرفی، تماس با طبیعت و نور طبیعی برای انسان لازم است تا انرژی بگیرد و خسته نشود. نور طبیعی به حفظ ریتم درونی بدن کم کرده و بدن می‌تواند ویتامین D بسازد. از سویی دیگر جا‌هایی که نور طبیعی در دسترس نیست یا ناکافی است، نور مصنوعی می‌تواند کمک کند. نورپردازی کلی در فضای خانه برای ایمنی و آرامش محیط لازم است و باعث می‌شود از فشار چشم خصوصاً حین کارکردن جلوگیری شود.

محیطی را برای آرامش و فراغت در نظر بگیرید

سلامت روان موضوعی است که بیشتر از هر زمان دیگری روی آن تاکید می‌شود. ازاین‌جهت ایدهٔ بسیار خوبی است که در خانه فضایی برای آرامش و آسودن ایجاد کنید. این فضا می‌تواند برای یک سرگرمی، ورزش یا عبادت طراحی شده باشد. مهم‌ترین چیز این است که شما در آن احساس آرامش کنید و این فضا حس آسایش و سبُکی را به شما بدهد.

سطح رطوبت فضای خانه باید کافی باشد

رطوبت محیط اثر مستقیم بر سلامتی ما دارد. میزان رطوبت هوا طی سال متغیر است؛ اما دستگاه‌های رطوبت‌ساز یا بخور وجود دارند که می‌توانند به تثبیت میزان رطوبت هوای داخل کمک کنند. شما می‌توانید از این دستگاه‌ها در یک دکوراسیون زیبا و شکیل استفاده کنید!

مواد سمی را از خانه حذف کنید

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درمورد وجود مواد سمی در وسایل روزمره انجام شده است. یکی از موادی که خیلی مورد سؤال و تحقیق قرار گرفته پلاستیک است. تا جایی که می‌توانید مصرف انواع پلاستیک را کاهش دهید و مواد طبیعی را جایگزین کنید.

همچنین خیلی از شمع‌های معطر و خوشبوکننده‌ها دارای مواد سمی‌اند که به ریه‌ها آسیب زده و حتی سرطان‌زا هستند. به طور کل اگر می‌خواهید فضای خانه‌تان تا جایی که امکان دارد بدون مواد سمی باشد، باید ترکیبات مواد و لوازمی که در خانه استفاده می‌کنید را ارزیابی کنید و فقط به جنبهٔ زیبایی و ظاهری آن‌ها اهمیت ندهید.

طبیعت را به خانه‌تان بیاورید

ما به‌عنوان انسان بخشی از طبیعت هستیم و بیشتر از هر زمان دیگری آگاهیم که تماس با طبیعت چقدر به نفع ماست. تحقیقات نشان داده‌اند تعامل با گیاهان خانگی با اثری که بر سیستم عصبی ما می‌گذارد می‌تواند استرس روحی و روانی را کاهش دهد.

تعامل فعال با گیاهان می‌تواند با سرکوب فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، اضطراب و استرس را کاهش دهد. پس تا جایی که می‌توانید از انواع گیاهان در فضای خانه استفاده کنید تا با طبیعت ارتباط برقرار نمایید.

فضای خانه را تمیز نگه دارید

امکان ندارد بتوانید در فضای کثیف و به‌هم‌ریخته به آرمش برسید! آلودگی و ریخت‌وپاش و بی‌نظمی نه‌تن‌ها استرس‌برانگیز است و بر سلامت روان اثر منفی می‌گذارد بلکه برای بدن نیز مضر است. در یک محیط کثیف، باکتری‌ها به‌راحتی رشد می‌کنند.

سبزیجات ارگانیک پرورش دهید

تغذیهٔ سالم یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های سلامتی است و یکی از راه‌های داشتن تغذیه سالم این است که تا جایی که ممکن است خودتان سبزیجات ارگانیک پرورش دهید. از کوچک‌ترین فضای خانه، مثلاً بالکن برای کاشت سبزیجات در باکس‌های کوچک استفاده کنید. ضمناً باغبانی و پرورش گل‌وگیاه اثر بسیار مثبتی بر سلامت روانتان می‌گذارد.

دکوراسیون نامناسب چه اثری بر سلامتی می‌گذارد؟

پس دانستید که چه مؤلفه‌هایی در دکوراسیون بر سلامتی اثر می‌گذارند، اما لازم است بدانید دکوراسیون بد و نامناسب چیست و چه اثرات منفی بر سلامتی دارد.

مثلاً اگر وسایل خانه زیاد و محیط خانه شلوغ باشد علاوه بر عدم تناسب بصری، بر خلق‌وخوی شما اثر می‌گذارد. خانهٔ پُر از وسایل و خرده‌ریز و نورپردازی ضعیف موجب احساس خستگی و فرسودگی می‌شود. همچنین وسایلی در خانه وجود دارند که مکرراً از آن‌ها استفاده می‌کنیم و ممکن است حاوی سم باشند؛ مثلاً خوشبوکننده‌های هوا. ضمناً بالش‌ها و تشک‌ها و کوسن‌ها درصورتی‌که مستعمل و بدفرم باشند مشکلات اسکلتی و عضلانی ایجاد می‌کنند.

در خیلی از موارد، شلوغ بودن دکوراسیون و لوازم زیاد خانه می‌تواند سلامتی افراد ساکن را تهدید کند، خصوصاً اگر کودک در خانه داشته باشید. مثلاً دردسترس‌بودن وسایل شیشه‌ای و شکستن آن‌ها واقعاً خطرناک است.

فضا‌های خانه را منطبق با نیاز افراد خانواده تنظیم کنید

مراحل گوناگون زندگی معمولاً نیاز‌های مختلفی نیز ایجاد می‌کند. مثلاً اتاقی که مناسب یک کودک خردسال است همان اتاقی نیست که یک نوجوان نیاز دارد و همین‌طور افراد سالمند خانه نیز نیاز‌های خاص خود را در خانه دارند. پس نیاز‌های افراد خانواده بسیار مهم‌اند و باید آن‌ها را در دکوراسیون خانه مدنظر داشت تا فضای خانه محیطی شاد و امن و راحت و سالم باشد.

منبع: تیبان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر دکوراسیون اخبار مرتبط نکاتی برای چیدن اتاق خواب ۱۴۰۱/۳/۲۱ ترفندهایی برای زیباتر شدن خانه ۱۴۰۱/۳/۲۱ مهمونی که میاد خونتون، اول از همه متوجه چی میشه؟ ۱۴۰۱/۳/۲۰ بزرگ نشون دادن اتاق خواب کوچیک با ترفندهای ارزون ۱۴۰۱/۳/۱۹ راز خانم هایی که دکوراسیون خونشون پر از آرامشه ۱۴۰۱/۳/۱۵ راهنمای انتخاب فرش مدرن (فرش مدرن از کجا بخرم؟) ۱۴۰۱/۳/۱۱ آخرین ویدیو ها پناهگاه مخفی کاخ سفید را بشناسید ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۶:۲۲ استقبال وزیر خارجه ترکمنستان از امیرعبداللهیان ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۶:۰۰ رهبر معظم انقلاب: قوه قضاییه با دروغ و شایعات فضای مجازی برخورد کند + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۵:۴۰ خاطره هاشمی رفسنجانی از لحظه شنیدن خبر ترور رهبر معظم انقلاب + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۵:۳۱ انفجار امروز تهران ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۴:۴۸ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۷:۱۳ ترفند‌هایی در دکوراسیون خانه که به نفع سلامتی‌ است ۱۷:۰۹ با این کارها آشپز خانه خود را برق بیندازید! ۱۷:۰۶ رفع عطش و گرما زدگی با دمنوش‌ های تابستانی ۱۷:۰۳ آخرین وضعیت محدودیت های ترافیکی آخر هفته ۱۷:۰۱ سورپرایز ایران بالاتر از همه فوق ستاره های دنیا + عکس ۱۶:۵۸ تمام آنچه باید در روز پایانی مانده به کنکور بدانید ۱۶:۵۶ بیش از همیشه به تشدید فیلترینگ نزدیک شده ایم؟ ۱۶:۵۶ به این دلیل غذایی که مگس روش نشسته نخورید ! ۱۶:۵۴ همسران دیپلمات های خارجی در تهران در مجلس حاضر شدند + عکس ۱۶:۵۱ ارز شرکت متخلف واردکننده نهاده های دامی نزد بانک مرکزی است ۱۶:۴۶ بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ جدید ارز ۱۶:۴۳ مرغداران در انتظار ابلاغ قیمت‌ مصوب جدید ۱۶:۳۹ نیاز شدید سرمایه گذاران رمزارزی به صنعت بیمه ۱۶:۳۶ اعلام آمادگی ایران برای ارتقای روابط با ترکیه ۱۶:۳۰ ثبت ورود پول ۱۱۴میلیارد تومان برای صندوق ها ۱۶:۲۹ کالا برگ الکترونیکی مسکن موقتی است ۱۶:۲۹ دیدار باقری با دبیرکل وزارت خارجه قطر ۱۶:۲۳ فرمانده نیروی دریایی ارتش: بیخ گوش اسرائیل شناورهای ایرانی را در کانال سوئز اسکورت کردیم ۱۶:۲۲ پناهگاه مخفی کاخ سفید را بشناسید ۱۶:۱۶ گروه هفت با اتهاماتی علیه ایران به نشست خود پایان داد ۱۶:۱۴ میرسلیم: پیگیر تخلفات شهرداری در زمان قالیباف هستم ۱۶:۱۱ پژو ۲۰۶ بالاخره ارزان شد / واکنش بازار خودرو به عدم استیضاح وزیر صمت + جدول قیمت ۱۶:۰۸ نماینده مجلس: کاش می شد آب مدیران را قطع کرد تا بدانند بی آبی یعنی چه؟ ۱۶:۰۴ جلسه سرنوشت ساز آجورلو و وریا در باشگاه استقلال ۱۶:۰۲ وزارت بازرگانی دوباره جان می­ گیرد ۱۶:۰۲ دوره آموزشی امداد و کمک های اولیه در کارخانه کاغذسازی کاوه آغاز شد ۱۶:۰۰ استقبال وزیر خارجه ترکمنستان از امیرعبداللهیان ۱۵:۴۹ مذاکرات پشت پرده در مورد سپاه ۱۵:۴۶ ۱۰ کار روزمره که یک زن کامل باید انجام دهد ۱۵:۴۶ قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه تعطیل نمی‌ شود ۱۵:۴۰ رهبر معظم انقلاب: قوه قضاییه با دروغ و شایعات فضای مجازی برخورد کند + فیلم ۱۵:۳۳ اعتبار هدیه ۳۵۰ هزار تومانی همراه اول برای دانشجویان و جوانان ۱۵:۳۲ مشخصات و تست فنی خودرو بهمن ریسپکت + تصاویر جدید ۱۵:۳۱ خاطره هاشمی رفسنجانی از لحظه شنیدن خبر ترور رهبر معظم انقلاب + فیلم ۱۵:۲۶ تل آویو: ایران به یکی از بازیگران اصلی حوزه سایبری مبدل شده است ۱۵:۲۲ روسیه خانواده بایدن را تحریم کرد ۱۵:۱۹ امام جمعه موقت تهران: مظلومیت روحانیت آنچنان که باید گفته نمی شود ۱۵:۱۸ با چند ترفند ایجاد خطای دید خود را لاغرتر نشان دهید ۱۵:۱۵ ریسک های بازار سرمایه؛ چرا بورس صعودی نمی شود؟ ۱۵:۱۱ روسیه بدهی خارجی خود را نکول کرد ۱۵:۰۸ جنجال اهتزاز پرچم عراق در ایران؛ اصل ماجرا چه بود؟ ۱۵:۰۵ فراخوان مزایده عمومی ایرانسل (تیر ماه ۱۴۰۱) ۱۴:۵۸ دستورالعمل پرداخت وام ودیعه مسکن به بانک‌ ها ابلاغ شد ۱۴:۵۷ آیا مستاجران از کرایه خانه ‌های نجومی نجات می ‌یابند؟ ۱۴:۴۸ ارزش سهام عدالت من (۷ تیرماه) ۱۴:۴۱ سبقت قطار از قطار دیگر + فیلم ۱۴:۴۰ دوره گذشته دستگاه دیپلماسی فریب لبخند را خورد، مراقب باشید فریب ابراز همدردی را نخورید ۱۴:۳۷ استفاده از کوتاژ جعلی در فروش نهاده دامی سامانه بازارگاه ۱۴:۳۶ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۴/۷) ۱۴:۳۵ گزارش های وزارت راه و شهرسازی برای حادثه متروپل به زودی منتشر می شود اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دکوراسیون رهبر معظم انقلاب دکوراسیون خانه افراد خانواده تا جایی ۱۴۰۱ ۰۴ ۰۷ نور طبیعی فضای خانه بر سلامتی مواد سمی نیاز ها ۱۴۰۱ ۳ رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن

آفتاب‌‌نیوز :

خواب خوب شبانه مهم است؛ زیرا اجازه می‌دهد بدن شما بهترین عملکرد خود را داشته باشد. خواب، منابع انرژی بدنتان را شارژ می‌کند، بنابراین وقتی بیدار می‌شوید احساس خوبی دارید، بهتر می‌توانید تمرکز کنید و احساس انرژی بیشتری می‌کنید. همچنین خواب به مغزتان کمک می‌کند اطلاعات را پردازش کرده و حافظه را تقویت کند. به همین دلیل خواب خوب و باکیفیت شب می‌تواند کمکتان کند چیز‌های مربوط به روزی را که سپری کرده‌اید بهتر به‌خاطر بسپارید. خواب خوب برای سلامت بلندمدت مغز خیلی اهمیت دارد. طی خواب مغز شما سموم و پروتئین‌های آسیب‌دیده را از طریق سیستم لنفاوی به‌خصوصی که به آن سیستم گلیمفاتیک (g-lymphatics) می‌گویند دفع می‌کند. سیستم گلیمفاتیک سیستمی از رگ‌های لنفاوی است که سموم و ضایعات مغز و نخاع را دفع می‌کنند. این سیستم بخشی از سیستم لنفاتیک است که به انتقال مایع لنف و سلول‌های ایمنی در بدن کمک می‌کند. سیستم گلیمفاتیک کمک می‌کند تا پاتوژن‌ها و سموم از مغز و نخاع تخلیه شده و سطح سلول‌های ایمنی در سیستم عصبی مرکزی تنظیم شود.

با وجود اهمیتی که خواب دارد، همیشه هم راحت نیست که خواب خوبی داشته باشیم و ممکن است برای به خواب‌رفتن یا در خواب ماندن یا صبح خیلی زود بیدارشدن به مشکل بربخوریم و طی روز احساس خستگی و سستی کنیم. تقریباً نیمی از افراد بزرگسال گاهی دچار بی‌خوابی می‌شوند و ۱۰ درصد از افراد دچار مشکل مزمن بی‌خوابی هستند.

شاید این سؤال شما هم باشد که در چه وضعیتی بخوابید تا خواب شما بهترین کیفیت را داشته باشد و به سلامتی‌تان کمک کند. در این مطلب به مزایا و معایب هر یک از وضعیت‌های خواب می‌پردازیم: به پشت خوابیدن، روی شکم خوابیدن و به پهلو خوابیدن

به پهلو خوابیدن می‌تواند ریفلاکس را نیز کاهش دهد؛ اما به این شرط که به پهلوی چپ بخوابید. البته به پهلو خوابیدن می‌تواند درد شانه را در سمتی که روی آن می‌خوابید بدتر کند.

به پشت یا روی کمر خوابیدن

به پشت خوابیدن بهترین مدل خوابیدن برای ستون فقرات است. این مدل خوابیدن کمک می‌کند تا ستون فقرات شما تراز مناسبی داشته باشد. اگر دچار آرتریت و درد مفاصل هستید، به پشت خوابیدن کمک می‌کند از فشار وارد بر لگن و زانوهایتان نیز کم شود. به پشت خوابیدن همیشه هم راحت نیست، بنابراین شاید طول بکشد تا به این مدل خوابیدن عادت کنید.

اگر کمردرد یا گرفتگی کمر دارید، چند نکته برای به پشت خوابیدن وجود دارد:. سفتی تشکتان باید مناسب باشد، می‌توانید لایهٔ دیگری از فوم زیر آن بگذارید یا چندلایه از روی تشک کم کنید تا سفت‌تر شود. اگر تشک خوابتان نرم باشد، حمایت کمتری از کمرتان می‌کند و دچار کمردرد خواهید شد.. از بالش یا بالش‌هایی برای زیر سر و گردنتان استفاده کنید تا ستون فقراتتان وضعیتی خنثی داشته باشد. بدین ترتیب تراز ستون فقرات و گردنتان حفظ شده و حمایت خوبی از کمرتان هم می‌شود. شما باید به بالش‌های اضافی زیر سرتان به‌راحتی دسترسی داشته باشید تا طی شب اگر لازم شد بتوانید راحت ارتفاع بالش‌ها را تنظیم کنید.. برای اینکه نواحی که دچار پیچ‌خوردگی عصب‌هاست تحت‌فشار قرار نگیرند، بالش کوچکی بین کتف‌هایتان قرار دهید تا هم فشار از روی نقاط حساس مثل عصب سیاتیک برداشته شود و هم گردش خون مناسبی برقرار باشد.. برای حمایت بهتر از کمر، یک بالش بزرگ زیر زانو‌ها بگذارید.

معایب به پشت خوابیدن:

اگر به پشت بخوابید بیشتر ممکن است خوروپف کنید. برای بعضی از افراد، تغییر عادت خواب از به پشت خوابیدن به روی شکم خوابیدن کافی است تا خوروپف نکنند. همچنین اگر آپنه خواب دارید این مدل خوابیدن برایتان مناسب نیست، چون می‌تواند انسداد راه‌های هوایی را تشدید کند. یک امتیاز دیگر به پشت خوابیدن این است که اگر زیر سرتان را با بالش‌های متعدد بالاتر بیاورید، از علائم ریفلاکستان کاسته خواهد شد.

روی شکم خوابیدن

دوست دارید روی شکم بخوابید؟ خوب است بدانید وقتی روی شکم می‌خوابید بالاتنه‌تان قوس نادرستی به داخل بالش می‌گیرد و در نتیجه کمر و ستون فقراتتان وضعیت درستی نخواهد داشت. به همین دلیل اگر کمردرد یا گردن درد دارید روی شکم خوابیدن مدل درستی نیست. یکی از مزایای روی شکم خوابیدن این است که خوروپف را کمتر می‌کند و اگر آپنه خواب دارید، مدل سالم‌تری برای خواب است. روش شکم خوابیدن برای افرادی که ریفلاکس دارند هم مناسب نیست. اگر نمی‌توانید عادت روی شکم خوابیدن را اصلاح کنید، یک بالش زیر بالاتنه‌تان بگذارید تا ستون فقراتتان وضعیت خنثی‌تری پیدا کند. اگر از بالش استفاده می‌کنید، حتماً بالشی کم‌ارتفاع و پهن باشد. بالش بلند، تراز طبیعی بدنتان را به هم می‌ریزد و باعث قوس نادرست کمر می‌شود. روی شکم خوابیدن باتوجه‌به تحت‌فشار قرارگرفتن صورت روی بالش باعث ایجاد چین‌وچروک روی پوست صورت هم می‌شود.

به پهلو خوابیدن

طبق آمار، شش دهم افراد به پهلو می‌خوابند. یکی از خوبی‌های به پهلو خوابیدن این است که خوروپف را کمتر می‌کند. همان‌طور که گفتیم اگر به پشت بخوابید احتمال خوروپف کردنتان بیشتر است؛ زیرا این مدل خوابیدن اجازه می‌دهد بافت حلق پایین بیفتد و راه هوایی را مسدود کند. اما وقتی به پهلو می‌خوابید، بافت نرم زبان و حلقتان به‌اندازه کافی شُل شده و احتمال انسداد راه‌های هوای خیلی کمتر می‌شود و در نتیجه بهتر می‌توانید تنفس کنید. به پهلو خوابیدن می‌تواند ریفلاکس را نیز کاهش دهد؛ اما به این شرط که به پهلوی چپ بخوابید. البته به پهلو خوابیدن می‌تواند درد شانه را در سمتی که روی آن می‌خوابید بدتر کند. به پهلو خوابیدن مثل روی شکم خوابیدن می‌تواند چین‌وچروک‌ها را در سمتی از صورت که به آن طرف می‌خوابید و صورتتان به بالش سابیده می‌شود افزایش دهد.

در پایان

واقعیت این است که وقتی می‌خوابید بدنتان فقط استراحت نمی‌کند و خیلی کار‌ها انجام می‌دهد. وقتی در خواب هستید، بدنتان سلول‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند، با عفونت‌ها می‌جنگد، بافت‌های جدید را رشد می‌دهد و خیلی کار‌های دیگر! بنابراین خواب خوب از خیلی جهات اهمیت دارد. خواب کافی و باکیفیت شما را خوش‌اخلاق‌تر، هشیارتر و متمرکزتر می‌کند. همچنین خواب خوب باعث نشاط و جوان‌سازی می‌شود. از آن طرف، اگر خوب نخوابید دچار مشکلاتی در سلامتی خود خواهید شد، از جمله چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت. نکتهٔ مهم دیگر در مورد خواب اینکه مدل خوابیدنتان هم مطرح است. اگر کمردرد یا ریفلاکس دارید یا خوروپف می‌کنید، بعضی از مدل‌های خوابیدن برای شما مناسب‌ترند. این نکته را یادتان باشد و مدل مناسبی از خوابیدن را برای خود انتخاب کنید.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • مراقب ترفند مجرمان سایبری در ایام تعطیلات پیش رو باشید
  • چند ترفند ساده برای آن‌که هوش مصنوعی، اطلاعات شما را ندزدد
  • دخترم عکس‌های شرم‌آوری از خود در فضای مجازی گذاشت و آبرویم را بُرد / دیگر نمی‌‌توانم او را تحمل کنم!
  • تاثیر لاین نوری بر دکوراسیون داخلی 
  • پیدا شدن دختر فراری در کلانتری | عکس‌های زننده دختر جوان در فضای مجازی | دخترم آبرویم را برده است 
  • رنگ نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند
  • چند ترفند تربیتی کاربردی برای جلوگیری از لجبازی کودک
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن