Web Analytics Made Easy - Statcounter

حتی در برخی موارد قطر ترک ها و عمق آنها آنقدر زیاد است که بسادگی نور بیرون از ترک ها رد و از داخل اتاقها فضای بیرون قابل رویت است ؟ این موضوع تقریبا همواره در اندکی از بناها رخ داده و می دهد، اما حدودا از ١٠ سال پیش با بلند مرتبه سازی و تند سازی بخصوص در نواحی غرب و شرق تهران تهران این پدیده بیشتر رویت می شود که پس از بازدید و تحلیلهای سازه ای علت اصلی مشخص و راه حلهایی نیز برای اصلاح آنها ارایه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته قابل تامل در یکسال گذشته تکثر این پدیده در دو منطقه ولنجک و ونک می باشد که به سرعت در حال رشد است ؟

منطقه ولنجک به دلیل قرار گیری بر روی توده بزرگ زمین لغزشی و در ضمن بدلیل گودالهای انباشت نخاله های ساختمانی تهران قدیم دارای شرایط مناسبی از نظر مقاومت خاک و عوامل ژئوتکنیکی نمی باشد و در صورت عدم دقت در طراحی و اجرای صحیح سازه بخصوص فونداسیون ها براحتی دچار این مشکل می تواند بشود. البته دلایل دیگر هم مثل ضعف مصالح مصرفی، ضعف ستونها و تیرها و اتصال دیوار ها به قاب پیرامونی و غیره نیز محتمل می باشد.

منطقه ونک اما دارای شرایط دیگری برای رخداد چنین ترک ها و شکست هایی می باشد و آنهم وجود قنوات زیاد در منطقه که امکان شسته شدن خاک زیر فونداسیون ها و نشست نا همگون ساختمان و به تبع آن ایجاد ترک و ناپایداری بنا می باشد را دارا می باشد.

همانطور که عرض شد، اگر طراحی و اجرای سازه و فونداسیونها درست باشد و از وال پست برای دیوارها استفاده شده باشد نباید این ترک ها عموما در این شکل رخ دهد و لذا جای نگرانی زیادی نمی باشد. ولیکن توصیه فوری و جدی به این دو منطقه این است که چنانچه ترک ها بخصوص بین دیوار و ستونها قابل رویت است و در اتصال دیوار به قاب پیرامونی از وال پست استفاده نشده است و یا ترک در مرز سقف امتداد پیدا کرده حتما از نظر پایداری و برای امنیت بیشتر کنترلی صورت بپذیرد.

این ترک ها اگر بدلیل شرایط خاک و نشست ناهمگون رخ داده باشند که عموما در این دو منطقه احتمال اصلی باید باشد، ترک ها عموما عمودی و در برخی موارد در اثر ترکیب تنش ها ممکن است حتی تا حدودی قطری هم باشند خصوصا در منطقه نزدیک به سقف یا کف ها، لذا لزوم هوشیاری توصیه می شود.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران، بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران و موسس انجمن زبدگان شهر در کشور

کد خبر 1646004

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ترک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

 مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط راه آهن در منطقه ۱۷ شهری تهران در سال‌های گذشته به دلیل ایجاد آسایش و امنیت از روی زمین به زیر زمین منتقل شده است، تصریح کرد: بعد از این عملیات چندین موضوع مورد تاکید قرار گرفت از جمله این موضوعات، ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و همچنین امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران بود که بر رعایت آنها تأکید شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در توافق شرکت راه آهن با شهرداری تهران بنا شد تا زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده رو‌ها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه اکنون اختلاف نظر‌هایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد: در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تا تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وی افزود: هم‌اکنون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و هم اکنون منتظر تایید هیأت وزیران است که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

نوسازی بافت فرسوده شهری سیاست اصلی دولت است

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیأت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می‌شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • ایمن سازی سازه‌های آبی و خاکی و ساختمان‌های غیرایمن با سرعت پیگیری شود
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • اجرای طرح ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز تهران
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت 
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • ماجرای کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین خواری
  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳