Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@09:57:27 GMT

حضور کشورهای بیگانه در دریای خزر منتفی است

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۶۳۲۲

حضور کشورهای بیگانه در دریای خزر منتفی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی پس از اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر اعلام کرد: «رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران) برای تسریع کار بر روی توافقنامه اعتمادسازی و همکاری نظامی در دریای خزر موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

لاوروف در نشست مطبوعاتی همچنین گفت: «ما بر اهمیت همکاری در زمینه نظامی تاکید کردیم و پیشنهاد شد که کار بر روی توافقنامه اعتمادسازی در خصوص فعالیت‌های نظامی کشورهای ساحلی دریای خزر تسریع شود.»

در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر، شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرحاشیه خزر در منطقه منتفی است. لاوروف در همین ارتباط خاطرنشان کرد: «همه طرف‌ها با قاطعیت و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون درباره وضعیت دریای خزر تاکید کردند و اعلام کردند که هرگونه حضور نظامی کشورهای غیرخزری و غیر ساحلی در اینجا قابل پذیرش نیست. به همین ترتیب، در مورد دریانوردی به طور کلی، از جمله دریانوردی غیرنظامی، تصمیم گرفته شد که بر اساس کنوانسیون وضعیت دریای خزر، دریانوردی در اینجا فقط برای کشتی‌هایی که پرچم هر یک از کشورهای دریای خزر را حمل می‌کنند امکان‌پذیر است. این اصل همچنین شامل ورود به دریای خزر نیز می‌شود.»

نشست کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر روز سه شنبه با حضور وزیرخارجه ایران برگزار شد. در این نشست «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امورخارجه ایران در سخنرانی خود در اجلاس وزیران خارجه کشورهای حاشیه خزر گفت: تحدید حدود بستر و زیر بستر دریای خزر همچنان باقی مانده است که طی چهار سال گذشته چهار اجلاس گروه کاری برای نهایی کردن پیش نویس موافقتنامه خطوط مبدا برگزار شده که همچنان مذاکرات آن ادامه دارد.

وی تاکید کرد: از پیشنهاد اخیر روسیه برای تکامل و تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم. این ابتکار، همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر را تقویت و نظام مند می‌کند.

کد خبر 5526212

منبع: مهر

کلیدواژه: امور خارجه ایران ایران حسین امیر عبداللهیان سرگئی لاوروف آذربایجان ترکمنستان دریای خزر قزاقستان روسیه حسین امیرعبداللهیان روسیه اوکراین ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی عراق فلسطین ایران جو بایدن عربستان سعودی ترکیه ناتو جنگ اوکراین مسکو حمله روسیه به اوکراین ساحلی دریای خزر دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۶۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ و آب‌های اقیانوس هند هدف قرار دادند.

به گزارش المسیره، سرتیپ یحیی سریع گفت: علیه کشتی‌های جنگی دشمن در دریای سرخ از جمله ۲ ناوشکن آمریکایی، با تعدادی پهپاد عملیات نظامی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه این عملیات موفقیت آمیز بود، افزود: نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوایی ما عملیات مشترکی را علیه ناو سیکلادیس (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و ضربه دقیق بود.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن، اضافه کرد: هدف قرار دادن کشتی سیکلادیس پس از آن صورت گرفت که این کشتی در ۲۱ آوریل (۲ اردیبهشت) عازم بندر ام‌الرشراش (ایلات اشغالی) با استفاده از روشی فریبنده و استتار با ادعای اعزام به بندری دیگر، شده بود.

سریع همچنین گفت: ما با تعدادی پهپاد کشتی اسرائیلی اِم‌اس‌سی اوریون (MSC ORION) را در اقیانوس هند هدف قرار دادیم. ما با حمایت مردم بزرگمان و مردم آزاده امت اسلامی به عملیات نظامی خود در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دفاع از یمن عزیز ادامه می‌دهیم.

سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن در پایان تاکید کرد که عملیات این کشور تنها با برداشتن محاصره غزه و توقف تجاوز نظامی به مردم فلسطین در این باریکه، متوقف خواهد شد.

 ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی و انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. نیرو‌های ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را دریای سرخ هدف قرار دهند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تاکید کشورهای عربی و اروپایی بر پایان جنگ غزه و راه‌حل ۲دولتی در نشست ریاض
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • نیرو‌های مسلح یمن: دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم
  • نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • کمیته همکاری‌های کشاورزی ایران و آفریقا تشکیل شد