Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:29:39 GMT

چرا اتوبوس دست دوم خارجی وارد می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۶۵۴۰

چرا اتوبوس دست دوم خارجی وارد می‌کنیم؟

ایسنا/خراسان رضوی «اتوبوس‌های کارکرده اروپایی توسط بخش خصوصی و با یک پنجم قیمت تعمیر اتوبوس‌های فعلی خریداری می‌شوند». این خبری است که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران چند روز پیش آن را اعلام کرد و واکنش‌های مختلف شهروندان را در پی داشته است.

او دلیل این اقدام را بهبود اضطراری و فوری ناوگان اتوبوسرانی تهران عنوان کرده و گفته «خرید این اتوبوس‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و تمام اتوبوس‌ها در اروپا اورهال(تعمیرات اساسی) شده‌اند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که شهر مشهد نیز در حوزه اتوبوسرانی مشکلات زیادی دارد که کمبود ناوگان و فرسوده بودن اتوبوس‌ها از جمله این مشکلات است و ممکن است در آینده خرید اتوبوس‌های دست دوم در مشهد نیز اتفاق بیفتد، در گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد به بررسی وضعیت تولید اتوبوس در کشور، برنامه شهرداری مشهد برای خرید اتوبوس، مشکلات حوزه اتوبوسرانی و... پرداخته‌ایم.

علی‌اصغر نیشابوری در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص واردات اتوبوس دست دوم کشورهای خارجی به تهران اظهار کرد: من در رابطه با جزئیات اتفاقی که در تهران درحال رخ دادن است اطلاعاتی ندارم به طور مثال کیفیت فنی ناوگان، قیمت ناوگان، خدمات پس از فروش و... در این ماجرا مهم است؛ به همین دلیل نمی توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم صرفا وارداتی بودن یا دست دوم بودن ناوگان خوب نیست، اظهار نظر درست و کارشناسی شده نیست؛ بهرحال ما می‌دانیم که وضعیت اتوبوس در کشور چگونه است. کمبودهایی که  طی سالهای سال انباشته شده و وضعیت حمل‌ونقل عمومی ما را به این روز انداخته مشکل بسیار جدی‌ای است.

نیشابوری عنوان کرد: آیا اینکه در بازه زمانی کوتاه مثلا یک ساله کل عقب ماندگی 10 ساله جبرانش شود یا نه، اینکه با توجه به تورم و افزایش قیمت ارز امکان تامین منابع وارد کردن اتوبوس صفر یا تولید سال به داخل کشور را داریم یا نه سوالات مهمی است.

کمبود ناوگان؛ مهمترین دلیل واردات اتوبوس 

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل که می‌تواند مدیریت شهری را به این جمع‌بندی برساند که چنین تصمیمی بگیرد کمبود ناوگان است و این موضوع عامل اصلی است؛ به طور مثال اگر الان هر شهرداری‌ای برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس  قرارداد داشته باشد و تا یک ماه دیگر وجه را پرداخت کند، تحویل این اتوبوس‌ها حداقل هفت، هشت ماه زمان می‌برد. اگر امروز قراردادی منعقد شود تحویل اتوبوس‌ها برای سال آینده است.

نیشابوری مطرح کرد: در کشور امکان تولید اتوبوس را داریم اما بخشی از قطعات وارد می شود که خود شرکت‌های تولیدکننده این کار را انجام می‌دهند اما نمی‌شود از برخی مسائل غفلت کرد و گفت که چون در داخل کشور اتوبوس تولید می‌شود با هر قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروشی خوب هستند. جمع اینها را باید با هم دید. ما حرفمان این است که تولیدکنندگان داخلی که از شهرداری‌ها انتظار دارند خرید ناوگان انجام دهند، آنها هم انتظارات را برآورده کنند.

وی ادامه داد: کیفیت خدمات امروز وضعیت مطلوبی ندارد و باید افزایش پیدا کند.توان تولید نیز باید افزایش یابد و آن موقع است که می‌شود بررسی کرد که آیا وارد کردن اتوبوس چه دست اول یا دست دوم کار درستی است یا نه؟

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مردم ما بعضا از کیفیت خودروهای تولید داخل رضایت نسبی ندارند، اظهار کرد: ما در ناوگان سنگین و خودروهای عمومی نیز همین وضعیت را داریم و اتوبوس‌های ما درصد توقف بالایی دارند. درصد توقف بالا یعنی اتوبوس به دلیلی نقص فنی از خط خارج می شود و امکان کارکرد ندارد. انتظار می‌رود اتوبوسی که با قیمت بالا خریداری شده، خدمات تمام‌وقت بدهد، اما مشاهده می‌کنیم که اتوبوس‌ها توقف بالا دارند و با اینکه در دوره گارانتی هم هستند، بعضی شرکت‌ها تعهدات خود را آنطور که باید انجام نمی‌دهند و این موضوع از مشکلات اساسی سازمان‌های اتوبوسرانی در کشور است.

نیشابوری درمورد مهمترین مشکلات در حوزه تولید اتوبوس در کشور گفت: بحث اول توان تولید است؛ یعنی شرکت‌های سازنده به تعداد مورد نیاز اتوبوسرانی باید توان تولید را افزایش دهند که امروز این اتفاق نیفتاده. اینکه توان تولید اتوبوس به تعداد مورد نیاز وجود دارد یا خیر را خودروسازها باید در موردش اظهار نظر کنند که آیا می‌توانند  این نیاز را برطرف کرده و ناوگان تولید کنند یا نه.

وی افزود: موضوع بعدی این است که اتوبوس در کشور تولید می‌شود اما تیراژ آن بسیار پایین است. امار کلی که مجموع شرکت‌های تولید کننده در سال چقدر اتوبوس تولید می‌کنند را ندارم اما قطعا نیاز اتوبوسرانی‌های کشور چندین برابر تولیدی است که در حال حاضر انجام می‌شود.

عکس از آرشیو

بی‌کیفیتی اتوبوس‌های داخلی

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اظهار کرد: بحث بعدی  که بسیار مهم است کیفیت و ارتقاء کیفیت محصولات است که  متاسفانه اتوبوس‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. انتظار می‌رود شرکت‌های تولیدکننده داخلی روی این موضوع توجه بیشتری کنند. ناوگانی که به شهرداری‌ها تحویل می‌شود، باید ناوگان فعالی باشد و از چرخه بهره‌برداری  به دلیل نقص فنی خارج نشود؛ زیرا خروج از خط باعث کاهش خدمات به شهروندان و نارضایتی آنها می‌شود. کیفیت خدمات پس از فروش هم مهم است. شرکت‌ها نباید صرفا به فکر تولید باشند؛ چرا که اگر نتوانند خدمات پس از فروش را انجام دهند باعث نارضایتی مشتری می‌شود.

نیشابوری با تاکید بر اینکه قیمت اتوبوس‌ها باید رقابتی باشد، اظهار کرد: نمی‌شود بگوییم که محصول داخی را با هر قیمتی که شد، بخریم. شرکت‌ها می‌توانند با کارهایی که انجام می‌دهند قیمت تمام شده را کاهش دهند، این موضوع انتظار شهرداری‌هاست. این موارد موضوعات مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

اتوبوس وارداتی نداریم

وی تصریح کرد: اتوبوس وارداتی در حوزه حمل و نقل درون شهری مشهد نداریم. در سایر شهرها هم احتمالا نداریم و اگر باشد بسیار نادر است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری مشهد نیز برنامه‌ای برای واردات اتوبوس دست دوم دارد؟ بیان کرد: ما فعلا در حال رایزنی با تولید کنندگان داخلی هستیم مشخصلات فنی و قیمت اتوبوس‌ها  در کمیته‌های تخصصی ما در حال بررسی است. الان نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم که نیاز ما توسط داخل تامین می‌شود یا نه اما امیدواریم که این اتفاق رخ دهد. امیدواریم که  تولیدکنندگان داخلی بتوانند با تلاش بیشتر با کسب دانش بیشتر با تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر سازمان‌های اتوبوسرانی را از واردات اتوبوس بی نیاز کنند.

نیشابوری افزود: در مشهد ۱۸۷۳دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس فعال داریم که شامل ۴۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۱۴۷۳ دستگاه اتوبوس است. میانگین عمر ناوگان ما ۹ و نیم سال است. به دنبال کاهش میانگین عمر ناوگان هستیم و لازمه آن هم این است که اتوبوس جدید وارد کرده و اتوبوس‌های فرسوده از چرخه خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در مشهد  به ۲۵۰ دستگاه اتوبوس جدید نیاز داریم، گفت: در حال حاضر قرارداد نهایی شده برای خرید اتوبوس نداریم. اکنون قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس حدود ۴ و نیم میلیارد تومان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اتوبوس اتوبوسراني حمل و نقل عمومی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد اتوبوس در کشور واردات اتوبوس دستگاه اتوبوس تولید اتوبوس توان تولید اتوبوس ها دست دوم شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۶۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها

به گزارش همشهری، این شهر هم‌اکنون از سامانه‌های روسطحی و زیرسطحی بسیاری برخوردار است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله مشخصی دارد. در چنین شرایطی مدیریت شهری برای توسعه زیرساخت‌های ترددی شهر در ۲جبهه تلاش می‌کند. در اتوبوسرانی از یک سو با اتکا به تولید داخل، کار سفارش اتوبوس‌های نو را به مراحل اجرایی رسانده و از سوی دیگر با طرف خارجی قرارداد تامین اتوبوس‌های برقی جدیدی را منعقد کرده که می‌تواند آینده‌ای روشن برای تردد اتوبوسی شهر در پی داشته باشد.

در بخش مترو نیز قرارداد تامین واگن به مراحل اجرایی پیش‌پرداخت نزدیک شده و تعداد واگن نیز افزایش یافته است. به این ترتیب مدیریت شهری ششم وارد میدان شده تا حمل‌ونقل تهران را طی زمان مشخصی کاهش دهد. البته مخالفان داخلی و تحریم‌های خارجی هریک تلاش می‌کنند به‌نحوی مدیریت شهری را از ریل خارج کنند اما تیم شهرداری تهران همچنان در ۴جبهه در حال مقابله با مشکلات است.

کد خبر 848642 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها موتور و موتور سوار اتوبوس - شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس حمل و نقل شهری مترو تهران

دیگر خبرها

  • خدمات اتوبوسرانی برای بازی فوتبال استقلال و ذوب‌آهن
  • به زودی؛ آغاز خدمات دهی اتوبوس‌های عمومی به شهروندان کارون+فیلم
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • معرفی پایانه های اتوبوسرانی تهران
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • اتوبوس‌های تولید گروه بهمن به پایتخت رسید
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • جولان اولین اتوبوس‌های فرنگی در پایتخت | کرایه هر مسافر ۳شاهی
  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی جدید تهران چگونه خواهد بود؟ | تغییرات جدید در اتوبوس، مترو و موتورسیکلت ها