Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@18:13:59 GMT

همياري اجتماعي تنها را برون رفت از بحران

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۷۱۸۵

خبرگزاری آریا-هادی یوسفیان تحلیلگر و پژوهشگر در حوزه اجتماعی همیاری اجتماعی را تنها راه برون رفت از بحران های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی دانست.

به گزارش کارنامه فردا ،این فعال اجتماعی اظهار داشت همکاری و همیاری اجتماعی نقش جدی و اساسی را در بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ایفا می کند و همیاری اجتماعی عامل تقویت همبستگی می باشد یعنی همکاری گروهی از مردم با رویکرد نزدیک به هم در فرآیند تصمیم گیری و رفع نیازهای مادی و معنوی یکدیگر از اصلی ترین عوامل در بهبود سبک زندگی محسوب می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته یوسفیان جامعه انسانی به رابطه و هدایت پذیری از یک سو، و رهبری و راهنمایی از سوی دیگر نیاز دارد و این امر، نیازمند پرورش و آموزش و ارتباط علمی است.

در ادامه این فعال رسانه ای ضمن اشاره به آموزه های دینی اظهار داشت : دین مبین اسلام به عنوان برترین و کامل ترین دین جهانی و قرآن به عنوان آخرین  و کامل ترین کتاب آسمانی، بر روابط اجتماعی تأکید نموده است که می توان به مواردی همچون همیاری اجتماعی ، همدردی و ایثار ، همراهی ، مدارا و نرمی ، احسان ، حلم و بردباری ، عفو و گذشت ، خیرخواهی و راهنمایی ، هم نشینی ، هم سخنی ، پیروی و فرمان پذیری اشاره کرد. مجامع انسانی برای ادامۀ حیات خویش، به دوستی ها و رابطه ها، نیازمند است و برون رفت از بحران های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در گرو این دوستی ها و روابط است. آدمیان در ارتباط با هم و هنگام همنشینی و هم سخنی، به مدارای خردمندانه، همراهی و نرمی، بردباری و عفو و گذشت و خیرخواهی و راهنمایی یکدیگر نیاز مبرم دارند.

انسان ها از طریق همیاری اجتماعی، یاری رساندن به یکدیگر در کارهای نیک، همدلی، همدردی، احسان و ایثار و نیز دانش آموزی و رابطۀ علمی می توانندوضعیت زندگی فردی و جمعی دخورا به نحو مطلوبی بهبود ببخشند.

همۀ این ها می تواند در کوچک ترین نهاد اجتماعی (خانواده) به مثابۀ هستۀ اولیۀ جامعه شکل گیرد و در عرصۀ پهناور اجتماع نمود یابد.

دین اسلام به عنوان برترین دین جهانی، و قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی، بر این همه تأکید کرده و راهکار و زمینۀ تحقق این همه را نشان داده است.ظهور و حصول نتیجه همیاری را می توان در عواملی همچون ؛ مشاوره، وفای به عهد، امانتداری، تواضع و فروتنی، انفاق و حتی ارتباط های مالی و تجاری مانند اجاره، قرض الحسنه و ارتباط های شغلی و کاری به عینه مشاهده نمود.

مولف کتاب کارآفرینی اجتماعی و عملکرد سازمانی در ادامه این گفت و گو بیان کرد: همیاری اجتماعی با فرهنگ سازی جهت کمک  به اقشار جامعه بسیار مهم است مشروط بر این که:

1-    افراد به درستی در کنار هم قرار گیرند یعنی اعضا با سلایق و علایق نزدیک به هم جهت تعالی خود و دیگر اعضا در کنار هم جمع شوند.

2-  نظارت و راهبری درست در خصوص جمع های مردمی صورت گیرد.

3- اولویت بندی درست با ترتیب ؛ شناسایی-هدایت-توانمندسازی-به کارگیری در جای درست-اثرگذاری-الگوسازی انجام شود.

یوسفیان با اشاره به شواهد تاریخی بیان کرد: الگوهای زیست جمعی نشان می‌دهد ایرانیان در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی خود تعاون و همکاری داشتند و تعاون و یاریگری جزئی از فرهنگ و تمدن ایرانیان به شمار می‌رود. تعاون، همکاری، همیاری و کارجمعی در فرهنگ ما صبغه تاریخی دارد.

در ایران باستان مردم برای غلبه بر کمبودها و رفع نیازهای خود در همه زمینه‌های اقتصادی همچون حفر قنات، احداث بندها، اجتماعی و حتی سیاسی همچون دفاع از سرزمین همکاری داشتند. بعد از ورود اسلام نه تنها این فرهنگ تعاون کمرنگ نشده بلکه با تأیید و تشویق آن مکملی شد بر همیاری و همکاری مردم با هم برای رفع نیازهای ایشان.

یوسفیان زمانی همیاری اجتماعی را موفق و مثمر ثمر دانست که وضعیت زندگی مردم و به طور کلی وضعیت جامعه (معیشت ، کار ، زندگی و...) بدون تکیه به حکومت بهبود و رشد یابد و افراد اولا باعث پیشرفت خود و ثانیا باعث پیشرفت جامعه و ثالث باعث توامندی حکومت گردند

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: همیاری اجتماعی یوسفیان همیاری اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود

به گزارش جماران؛ علی ربیعی، وزیر اسبق کار نوشت:

آینه، چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست

امروز، رسانه دولت و تعدادی از نمایندگان، هجمه سنگینی به همراه موجی از اتهامات، به مرکز پژوهش‌های مجلس اصولگرا وارد کردند.

فارغ از نزاع‌های بر سر قدرت بین رؤسای دو قوه یک‌دست شده، یکی از مصایبی که نتایج آن، این‌روزها به طور ملموس در جامعه مشاهده می‌شود، از بحران آب و خاک تا تغییرات ارزشی، فضای مجازی  و... بی‌اعتنایی به علوم اجتماعی خصوصا جامعه‌شناسی بوده است.

ستیز با اندیشمندان ساحت علوم انسانی، اخراج‌ اساتید و بورسیه سازی‌ها برای ندیدن و نشنیدن حقایق، بی‌تردید نتایج تلخی در پی خواهد داشت. 

با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود.

نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!

دیگر خبرها

  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • فرهنگ خیر و احسان ایرانی در حوزه برون‌مرزی ترویج می‌شود
  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • حل مشکلات جامعه با نسخه دانشگاهیان ممکن است