Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در بسیاری از مناطق مسکونی شهر شیراز مردم شاهد جولان سگ هایی هستند که بی مهابا در کوچه و خیابان تردد می کنند، چهره ناخوشایندی به مناطق مسکونی می‌دهند و رفت و آمد را برای خانواده‌ها در معابر سخت کرده‌اند.

ثبت چندین کمپین جولان سگ‌ها در سامانه فارس من خبرگزاری فارس و حمایت شدن  آن توسط افراد مناطق، حکایت از ناراضی بودن شهروندان از عدم مدیریت صحیح شهری دارد و در همین راستا در کمپینی نوشته شد: بانوان و رهگذران شهرک آرین شیراز از وجود سگ‌های ولگرد در امان نیستند چرا که این عزیزان وقتی برای پیاده‌روی به فضای سبز مراجعه می‌کنند با حمله‌ور شدن سگ‌ها مواجه می‌شوند که دیگر به خاطر ترس از این ناامنی در منزل ماندن را به پیاده‌روی در پارک‌ها ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در کمپینی دیگر به حضور دست جمعی سگ ها در زمان استراحت شبانگاهی اشاره و اینگونه ثبت شده است که منطقه گلستان شمالی، محدوه بلوار بیات، بلوار هاشمی، ذاکری و اطراف آن از معضل سگ های ولگرد و فراوانی آن که تهدیدی برای امنیت و سلامت اهالی است، رنج می‌برد، این مشکل در طول شب و در بازه زمانی استراحت شبانه صد چندان می‌شود به نحوی که از حدود ساعت 3 نیمه شب تا حدود طلوع خورشید، به صورت دست جمعی شروع به پارس‌های شبانه می کنند که نه تنها موجب سلب آسایش از ساکنین این منطقه گردیده است بلکه تنش‌های عصبی و ناراحتی‌های قلبی را نیز برای برخی موجب شده است لذا ساکنین این مناطق تقاضا دارند که در راستای احقاق حقوق شهروندی‌شان هر چه سریعتر و قبل از آنکه فاجعه غیرقابل جبرانی پیش بیاید، نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اقدام گردد.

نمی‌توان اقامتگاه دائمی برای سگ‌های ولگرد در نظر گرفت

روح الله خوشبخت، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز در این راستا در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در ستاد مرکزی گفت: کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در سال 87  با هدف کنترل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم تصویب شد.

خوشبخت ادامه داد: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان، انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

آماری از مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد نداریم

وی با اشاره به اینکه شهرداری شیراز از خرداد 1393 اجرای دستورالعمل مذکور را در دستور کار خود قرار داده است افزود: طبق دستورالعمل یک مرکز نگهداری موقت در همان سال نیز با تجهیزات نگهداری موقت احداث گردید و در حال حاضر با توجه به گستردگی مناطق خدماتی شیراز و همچنین دسترسی به شهرهای جدید و روستاهای اقماری، نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص ارائه نمود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ابراز داشت:  شهرداری با توجه به تماس‌های مردمی و همچنین بازدیدهای میدانی اقدام به شناسایی کلونی ها و محل‌های تجمع می‌کند، لذا با توجه به خصوصیات پیاده‌روی حیوان در جستجوی آب و غذا نمی‌توان اقامتگاه دائمی برای آنها در نظر گرفت.

خوشبخت اذعان کرد: شهرداری به طور مستمر در کارگروه‌های مختلف مشکلات اجرایی دستورالعمل را اعلام می‌کند و در همین خصوص یکی از معضلاتی که عنوان شده و در دست بررسی و اصلاح است برنامه‌های اجرایی بعد از زنده‌گیری سگ های ولگرد است که در دستورالعمل، برنامه اجرایی ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر هزینه نگهداری سگ‌ها و همچنین برنامه سازمان بعد از جمع‌آوری گفت: هزینه‌های نگهداری موقت با توجه به غذا، مراقبت، تأمین مسائل بهداشتی، نیروی انسانی و ... تعیین می شود که در بخش های مختلف متفاوت و متغیر است لذا با توجه به اینکه در حال حاضر تمرکز بر روی زنده گیری است، بعد از تعیین تکلیف سایر قسمت ها از جمله نگهداری، واکسیناسیون، عقیم سازی و ... در اصلاحیه جدید قابل برآورد خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به علت افزایش سگ‌های ولگرد در شهر و مناطق مسکونی اشاره کرد و ابراز داشت: علت افزایش سگ‌ها غریزه تولیدمثل بالای حیوانات، وجود پناهگاه‌های غیرمجاز و تامین احساسی آب و غذا برای آنان، عدم رعایت برخی شهروندان در عدم رعایت جدول زمانبندی جمع آوری پسماند، وجود دسترسی های زیاد از حریم شهر، کم‌کاری برخی متولیان در شهرداری ها و دهیاری ها، نا امن کردن محیط توسط برخی اشخاص حقوقی و حقیقی با روش هایی مثل استفاده از تفنگ و ... و هجوم سگ‌ها به محل های امن تر و مواردی از این قبیل می باشد.

خوشبخت در پایان برای موفقیت در اجرای این طرح، حضور همه دستگاه های عنوان شده در دستورالعمل و همچنین مشارکت عمومی شهروندان را الزامی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، سگ ها کارکردهای مثبتی برای انسان‌ها داشته اند و حضور آن ها نه تنها که مضر نبوده بلکه به دلیل نگهبانی از انسان ها در مقابل تهدیدات مختلف سبب رشد و افزایش جمعیت آن ها شده است اما در سالهای گذشته شاهد موارد برخورد و حیوان گزیدگی و خبرهایی مبنی بر حمله سگ‌های بلاصاحب به بزرگسالان یا کودکان بوده ایم که این موارد به دلیل رشد بی رویه جمعیت این سگ ها در فضای های شهری و اطراف آن است؛ لذا در گزارش های آینده، فارس به این معضل اجتماعی از نگاه دیگر دستگاه‌های حمایتی خواهد پرداخت.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: سگ های ولگرد سگ گردانی سگ های بلاصاحب شهرداری شیراز شهرک آرین سگ های ولگرد شهرداری شیراز بیماری ها جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی

دیدار مدیریت شهری و هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی فارس در ساختمان سپهبد شهید سلیمانی شهرداری شیراز برگزار شد.

شهردار شیراز در این دیدار اظهار کرد: شهر شیراز و استان فارس در ایام نوروز جزو گردشگر پذیرترین شهر و استان کشور بود که خوشبختانه بدون هیچ حادثه‌ای باوجود بارش شدید باران، سپری شد.

محمدحسن اسدی تصریح کرد: موفقیت‌های کسب شده در شهرداری شیراز حاصل تلاش خانواده ۱۳ هزار نفری این مجموعه، تیم همدل و متخصص مدیریت شهری، شورای اسلامی این کلان‌شهر، دستگاه‌های اجرایی، خدمات‌رسان و نظارتی است و وفاق با نظام مهندسی نیز مرهون این همدلی بین مجموعه‌ای است.

او در بخش دیگر سخنان خود به مسائلی نظیر کاهش مدت زمان و فرآیند صدور پروانه ساختمانی سخن گفت.

شهردار شیراز همچنین بیان کرد: بیش از دو هزار پروزه در شهرداری شیراز فعال است و هیچ پروزه تعطیل و نیمه تعطیلی نداریم.

اسدی خواستار همدلی در حفظ عنوان شیراز؛ پایتخت محیط زیست آسیا شد.

 نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه اکثر مهندسین شهرداری شیراز در بخش‌های مختلف عضو خانواده بزرگ نظام مهندسی هستند، گفت: نظام مهندسی فارس سرآمد نظام مهندسی‌های سراسر کشور است.

محمود صفایی خاطرنشان کرد: کلان‌شهر شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز سرآمد و موجب افتخار است.

او همچنین با تصریح بر این موضوع که منافع عمومی سرلوحه کار این نهاد قرار دارد، عنوان کرد: نظارت بر تخطی کنندگان مسائل فنی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای حفظ قداست مجموعه نظام مهندسی در اولویت قرار گیرد.

قائم مقام شهردار شیراز نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: بودجه شهرداری شیراز در سال گذشته و در زمانی که صحبت از تعریف بسته ۵۰ هزار میلیارد تومانی شد، ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

آرش فرج‌زاده با تصریح بر این نکته که در واقع دو برابر کار یکسال، پروژه در شهرداری شیراز تعریف شد، گفت: با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز، این مهم محقق و در بهمن ماه ۱۴۰۲ تقریبا نیمی از پروژه‌ها افتتاح و عملیات اجرایی نیم دیگر پروژه‌ها آغاز شد و عملا شهرداری شیراز سال گذشته با تعامل دستگاه‌های اجرایی بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه را به سرانجام رساند و یا عملیات اجرایی آنها را آغاز کرد.

او با بیان اینکه امسال هم این مهم در حال برنامه‌ریزی است و به زودی اعلام خواهد شد، از تعریف و تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز سخن گفت و افزود: ۴۴ پروژه کلان در این راستا تعریف شد که بسته محرومیت‌زدایی نیز یکی از مهمترین این پروژه‌هاست.

فرج‌زاده همچنین تسهیل پاسخگویی به مراجعین شهرداری را از مهمترین برنامه‌های تعاملی و مشترک شهرداری و نظام مهندسی عنوان کرد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: پروژه‌های شهرداری شیراز به همت مدیریت مطلوب، فعال است.

مهدی قلندری با اشاره به در خصوص برنامه‌هایی که توسط معاونت متبوع در بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده، سخن گفت.

وی همچنین از ارائه آموزش‌های لازم به نیرو‌های متخصص در شش ماهه نخست امسال در رابطه با نرم‌افزار جدید نحوه بررسی نقشه‌های ساخت و تاسیسات خبر داد و گفت: در حال حاضر این مهم به صورت سری انجام می‌شود که با استقرار نرم افزار جدید، آموزش به نیرو‌های متخصص هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس نیز در این جلسه عملکرد شهرداری شیراز در سال گذشته مبنی بر افتتاح و کلنگ‌زنی بیش از هشتاد هزار میلیارد تومان پروژه را کاری بسیار سخت و تحسین برانگیز عنوان کرد و گفت: این مهم به زبان کاری ساده، اما در عمل بسیار سخت است.

ستار خورشیدی به ارجاع پرونده‌های ساختمانی به سامانه ارجاع و سامانه شفافیت اشاره و تصریح کرد: یکی از ارکان سالم سازی، ایجاد شفافیت است.

او با بیان اینکه در بحث تفکیک نیز نظارت با نرم افزار و ثبت سیستمی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار تمام پرونده‌ها در حال اسکن هستند که ۵۰ درصد آنها انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی فارس عنوان کرد: افتخار سازمان نظامی مهندسس فارس این است که با شهرداری به عنوان یکی از ارکان اصلی در ساخت‌وساز و نظارت، راهکار تعاملی را پیش بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • بیش از ۲۰۰۰ پروژه در شهرداری شیراز فعال است
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود