Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیرا گزارش‌هایی از ترخیص عجیب ۲۷ هزار تن ذرتی که سازمان استاندارد آن را آلوده تشخیص داده بود، منتشر شد که تاکنون سازمان ملی استاندارد هیچ توضیحی در رابطه با آن ارائه نکرده، اما لازم است وضعیت فعلی این محموله در بازار و امکان ردیابی آن مشخص شود.

به گزارش ایران اکونومیست،  ماجرا از این قرار بود که در دی‌ماه سال گذشته،  دو شرکت واردکننده نسبت به ترخیص ذرت آلوده از گمرک اقدام کردند؛ به نحوی که یکی حدود ۶۸ هزار تن و دیگری ۶۵ هزار تن ذرت که در یکی از انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) تخلیه کرده بودند به فاصله یک روز به گمرک اظهار می‌کنند، ولی در اوایل اسفندماه، اداره استاندارد به دنبال مشخص شدن آلوده بودن ذرت یکی از شرکت‌ها، خروج آن را ممنوع و انبار مربوطه پلمب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت دوم که مجوز واردات محموله ذرت خود را دریافت کرده بود نسبت به ترخیص اقدام می‌کند ولی در ادامه مشخص می‌شود که بخشی از محموله شرکتی که ذرت آن آلوده اعلام شده بود توسط انبار نگهدارنده به شرکتی که صاحب ذرت‌های سالم بود، تحویل و ترخیص شده است.

این ماجرا ابهاماتی هم دارد که سازمان ملی استاندارد تاکنون حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشده است. این در حالی است که اخیرا مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده طبق قانون دستگاه‌های صادر کننده مجوز مانند گمرک، استاندارد، قرنطینه، دامپزشکی و هر دستگاهی مسئولیت نظارت داشته، باید پاسخگو باشد و سازمان بنادر و دریانوردی هیچ وظیفه و اختیاری در پروسه ترخیص ندارد.

ابهام اولی که سازمان استاندارد باید به آن پاسخ دهد فاصله زمانی اظهار کالا تا اعلام آلودگی آن است. چراکه محموله در ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۰  به گمرک اظهار شده، اما در هفتم اسفندماه، اداره استاندارد به گمرک امام اعلام می‌کند که در آزمون اول، ‌ این محموله از نظر میزان آفت‌کش‌ها، با استاندارد انطباق ندارد. همچنین به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد باید به طور جداگانه درباره زمان و جزئیات آزمون‌ها توضیحاتی ارائه کند.

علاوه بر این باید جزئیات سایر ذرت‌های آلوده موجود در گمرکات و آینده این محموله هم شفاف‌سازی شود.

اما موضوع مهم‌تر این است که با توجه به مسئولیت سازمان ملی استاندارد در حوزه سلامت غذایی جامعه، باید مشخص شود که آیا امکان ردیابی محموله آلوده و جمع آوری آن از سطح عرضه وجود دارد و چه اقداماتی در این راستا انجام شده است. علاوه بر این باید مشخص شود ذرت‌های آلوده چه آسیب‌هایی برای سلامتی دارد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: ورود ذرت آلوده به کشور ، سازمان ملی استاندارد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ورود ذرت آلوده به کشور سازمان ملی استاندارد سازمان ملی استاندارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به منطقه آزاد قشم رسید

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم از ورود نخستین محموله از خودروهای هیبریدی واردات قطعی به جزیره جهانی قشم خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، امیرعلی داود مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم با بیان این مطلب، افزود: واردات قطعی خودروهای هیبریدی از چهار برند مطرح (تویوتا، نیسان، لکسوس و سوزوکی) و واردات قطعی خودروهای سواری و تجاری از محصولات هشت برند، ذیل رویه گمرکی براساس مصوبه هیات محترم وزیران برای واردات قطعی خودرو در 23 دی ماه 1402 به مناطق آزاد کشور بوده و توسط یکی از شرکت های معتبر واردات و صادرات انجام گرفته که در روزهای آینده وارد جزیره قشم می شوند. 

وی ادامه داد: پس از ورود این خودروهای وارداتی به منطقه آزاد قشم توسط شرکت «طلوع طلایی کیش» شعبه قشم، مراحل ترخیص گمرکی و شماره گذاری آنها آغاز شده و پس از آن جهت استفاده شخصی ساکنان جزیره قشم و کیش و همچنین شبکه حمل و نقل عمومی این جزایر به فروش می رسند. 

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: طبق تفاهم نامه ای که اسفندماه سال گذشته میان مناطق آزاد قشم و کیش و این شرکت به امضا رسیده، بخشی از این خودروها پس از ورود به منطقه آزاد قشم، در منطقه آزاد کیش توسط این شرکت عرضه خواهند شد. همچنین مذاکراتی با سایر مناطق آزاد کشور نیز جهت عرضه این خودروها با رویه ترانزیت خارجی بین مناطق در حال انجام است. 

امیر علی داود با بیان اینکه مراحل ثبت سفارش برای واردات قطعی این خودروها در سامانه جامع پنجره واحد تجارت فرامرزی کشور (EPL) انجام شده است، افزود: تمامی مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز اخذ گردیده و خودروهای مذکور دارای استانداردهای بین المللی GCC و CCC هستند. 

وی خاطرنشان کرد: تمامی خودروهای وارداتی به صورت صفر کیلومتر و مدل 2024 بوده که واردات برخی از مدل ها مانند تویوتا کرولا و کرولا کراس، انواع ون مرسدس بنز ، تویوتا سی اچ آر، تویوتا کمری، تویوتا لوین، تویوتا سیه‌نا، لکسوس UX و 18 مدل ون برای سیستم حمل و نقل عمومی برای نخستین بار صورت می گیرد. 

مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد قشم در پایان گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته محموله های بعدی خودروهای واردات قطعی به فوریت و طی روزهای آینده، وارد جزیره قشم خواهند شد.

دیگر خبرها

  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • توقیف ۴۴ هزار تُن روغن غیرقابل مصرف‌ در بندر شهید رجایی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • لزوم ایجاد آزمایشگاه استاندارد کنترل کیفی کالا در مرز باشماق
  • ارزیابی میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به منطقه آزاد قشم رسید
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • مدیرکل نظارت، کنترل فنی و استاندارد سازمان نقشه‌برداری معرفی شد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!