Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر برای شرکت در شورای وزرای خارجه اجلاس خزر وارد «عشق آباد» شدند.

«حسین امیرعبدالهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «مختار تلئوبردی» وزیر خارجه قزاقستان و «خلف خلف اف» معاون وزیر خارجه آذربایجان و «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان در این نشست شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای وزیران امور خارجه در «عشق آباد» در مورد نحوه همکاری بیشتر برای آماده سازی برای نشست آتی روسای جمهور 5 کشور حاشیه دریای خزر گفت و گو کردند.

در این نشست مهمترین موضوعات مانند امنیت منطقه خزر، توسعه همه جانبه روابط اقتصادی از جمله حمل و نقل، تجارت، انرژی، همکاری در بخش مالی و جنبه زیست محیطی دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت. 

مرداف در این نشست اظهار داشت: علیرغم تنوع فرآیندهای منطقه‌ای و جهانی، اولویت‌های همکاری‌های خزر بدون تغییر باقی مانده است و اساس بی قید و شرط آن تضمین صلح و ثبات پایدار و بلندمدت و امنیت همه جانبه است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در آینده قالب‌ها و پیکربندی‌های تعامل پنج جانبه برای دستیابی به این هدف معطوف خواهد شد.

وزیر  خارجه ترکمنستان گفت: وظیفه اصلی ما به ویژه در حال حاضر در شرایط ناآرامی سیاسی و اقتصادی جهانی، حفظ خزر به عنوان فضایی عاری از اختلافات سیاسی، درگیری‌های احتمالی، سوء تفاهم‌ها و بی‌اعتمادی است تا بتوانیم آن را در برابر تهدیدات و چالش‌های خارجی به طور قابل اعتماد حفظ کنیم.

وزیر خارجه ترکمنستان تروریسم، جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و هر گونه فعالیت غیرقانونی دیگر را تهدیدها و چالش‌های احتمالی برای کشورهای منطقه دانست.

وی همچنین بیان کرد که مبارزه با این پدیده‌ها باید دارای پشتوانه دیپلماتیک مناسب و توافقات سیاسی باشد.

مرداف گفت: توافق بر سر روش ایجاد خطوط پایه مستقیم در خزر یکی از اصلی ترین اسناد مشترک است که باید اقدامات در این زمینه تشدید شود و ترکمنستان به این موضع پایبند است.

 وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع میزبانی دبیرخانه کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریای خزر ناتمام مانده است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع در جریان آماده سازی ششمین کنفرانس کشورهای عضو در تهران مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه روسیه نیز در این اجلاس اظهار داشت: سطح همکاری‌های پنج جانبه از زمان نشست قبلی وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر در 4 سال گذشته، به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این امر ما را مجاب می‌کند که بیشتر در این قالب نشست برگزار کنیم.

 لاوروف خاطرنشان کرد طرف روس از توافقات در مورد بیانیه نهایی که در چارچوب کارگروه سطح عالی حاصل شد، رضایت دارد. کارشناسان یک "سند بسیار خوب و مفید" تهیه کردند که ارائه خواهد شد.

همچنین  لاوروف در ادامه نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر گفت: اصول کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر مورد تایید کشورهای دریای خزر است که بر منابع آن حق حاکمیتی دارند.

وزیر خارجه قزاقستان نیز در سخنان خود در این نشست، بر گسترش همکاری‌های ترانزیت، حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری و ایجاد مسیرهای چندوجهی جدید، از جمله استفاده از کریدورهای حمل‌ونقل دریای خزر که به طور کامل  فعال نیستند، تاکید کرد.

وی ادامه داد: لازم است از تنوع کانال‌های تجاری اطمینان حاصل شود.

تلئوبردی نیز در مورد مواضع اولویت دار قزاقستان به حفاظت و بهبود وضعیت محیط زیست دریای خزر، اتخاذ تصمیمات هماهنگ برای جلوگیری از آلودگی آب اشاره کرد.

معاون وزیر خارجه آذربایجان نیز گفت: در شرایط تلاطم جهان، نگرش دقیق به امنیت خزر ضروری است.

وی تاکید کرد که علیرغم وضعیت موجود در ارتباط با بیماری همه گیر، از زمان امضای کنوانسیون خزر در آکتائو در آگوست 2018، اقدامات زیادی برای اجرای تصمیمات و توافقات حاصل شده در بالاترین سطح در اجلاس پنجم سران خزر انجام شده است.

خلف اف بر تشکیل کارگروهی در سطح معاونان یا نمایندگان تام الاختیار وزیر امور خارجه اشاره و تاکید کرد: تعمیق خطوط شکاف و تقابل در سطح جهانی ما را ملزم به مراقبت از امنیت و ثبات در دریای خزر می‌کند.

شرکت کنندگان در این نشست توافق کردند که اقدامات لازم برای تقویت و گسترش چارچوب قانونی همکاری در منطقه را ادامه دهند.

همچنین تاکید شد که حضور نیروهای مسلح کشورهای غیر حاشیه خزر در منطقه دریای خزر منتفی است و کشتیرانی تنها با پرچم‌های کشورهای همسایه خزر ممکن باشد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: نشست وزرای خارجه کشورهای خزر امنیت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ترکمنستان محیط زیست وزرای خارجه وزیر خارجه امور خارجه دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۷۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سانا، «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین امروز یکشنبه در سفری بی‌سابقه از آغاز جنگ سوریه پس از ۱۳ سال به دمشق رفت و با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

بنا بر گزارش سانا در این دیدار روابط دو کشور، راه‌های توسعه این روابط در تمامی زمینه‌ها در راستای منافع سوریه و بحرین و تلاش‌های بحرین برای موفقیت برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در منامه طی ماه آینده میلادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین اسد و الزیانی مهم‌ترین موضوعاتی را که در فهرست برنامه‌های نشست آتی سران اتحادیه عرب در راستای منافع مشترک کشورهای عربی و یکپارچه‌سازی تلاش‌ها برای رویارویی با چالش‌های مشترک کنونی وجود دارد، مورد رایزنی قرار دادند.

در این دیدار بشار اسد بر تقویت هم‌بستگی کشورهای عربی و اقدام مشترک برای تحقق ثبات در منطقه در سایه رخ‌دادها و تحولات جهانی تاکید کرد.

علاوه بر این «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین با «فیصل المقداد» همتای سوری خود نیز در محل ساختمان وزارت امور خارجه سوریه دیدار و رایزنی کرد.

گفتنی است «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اواخر ماه مارس گذشته به صورت رسمی از سوی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین برای حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب در منامه پایتخت این کشور دعوت شد. قرار است این نشست در تاریخ ۱۶ مه در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

اسد سال گذشته پس از ۱۱ سال تعلیق کرسی سوریه در اتحادیه عرب، برای نخستین بار در نشست سران این اتحادیه در جده پایتخت عربستان سعودی شرکت کرد.

کد خبر 6091370

دیگر خبرها

  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و ترکیه درباره آتش‌بس غزه
  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه