Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان یک روانشناس، از خانواده ها خواست در تشویق و حمایت از داوطلب کنکور و یا نصیحت و فشار آوردن به  او دقت کنند و گفت: تشویق های بی مورد مانند «خانم دکتر» و «آقای مهندس» اگرچه به قصد انگیزه دادن به داوطلب استفاده می شود، اما گاهی نتیجه عکس می دهد.

این روزها برای خانواده‌های دارای دانش آموز کنکوری خالی از استرس و تنش نیست و اگر به درستی مدیریت نشود می‌تواند به آرامش همه افراد خانواده را به هم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنکور برای هر دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند آینده او را تحت تاثیر قرار دهد؛ به همین دلیل هر داوطلبی با نزدیک شدن زمان کنکور، میزان بیشتری از استرس را تجربه می‌کند و با وجود آگاهی از این مسئله که افزایش استرس منجر به کاهش تمرکز و موفق نشدن در کنکور خواهد بود، ممکن است در مدیریت استرس موفق و کارآمد نباشد.

این فکر که اگر قبول نشوم چه اتفاقی برای آینده ام خواهد افتاد و آیا در سال آینده که رقابت شدیدتر می شود امکان قبول شدن مجدد وجود دارد یا خیر؛ بزرگترین عامل ترس و استرس و اضطراب و نگرانی است.

نقش حمایتی خانواده‌ها در مدت‌زمان باقی مانده تا کنکور و نشان دادن چشم‌اندازهای وسیع‌تری از موفقیت به فرزندان و انتقال این نگرش به آنان که موفقیت، صرفا وابسته به قبولی در کنکور نیست، می‌تواند موجب آرامش دانش‌آموزان داوطلب شود.

نفس عمیق شکمی برای کاهش اضطراب

مهسا حاتم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بایدها و نبایدهای ساعات پایانی باقی مانده تا آزمون سراسری، اظهار کرد: با نزدیک شدن به روز کنکور عموما داوطلبان میزان ساعات مطالعه خودشان را افزایش می دهند؛ این در حالی است که ماه ها و روزها درس خواندن موجب خستگی و کاهش انرژی آنان شده و در نهایت افت تمرکز آنان را به دنبال دارد.

وی از داوطلبان خواست در ساعات پایانی سعی کنند خواب و تغذیه مناسب داشته باشند و افزود: خواب و تغذیه مناسب به افزایش انرژی و تمرکز سر جلسه آزمون کمک می کند؛ همچنین اقدام به شبیه سازی کنکور کنید، زیرا موجب افزایش تجربه داوطلب می شود و خودگویی های مثبت داشته باشید، زیرا موجب آرامش می شود.

این روانشناس، با بیان اینکه افکار مثبت به افزایش آرامش و در نتیجه افزایش تمرکز سر جلسه آزمون کمک می کند، گفت: تمرکز موجب مدیریت آزمون توسط داوطلب می شود؛ همچنین در زمان استرس بهتر است نفس عمیق شکمی داشته باشید و به خودتان یادآوری کنید که تلاشتان را کرده اید و هیچ انسانی کامل نیست و حتما در این مسیر اشتباهاتی دارید، اما اکنون باید روی تلاش و عملکرد خودتان متمرکز شوید، زیرا تلاشتان را کرده اید و باید با دور کردن افکار مزاحم بهترین عملکرد خودتان را ارائه دهید.

حاتم، از داوطلبان خواست به جای سرزنش خودشان به یادآوری نقاط قوتشان بپردازند و به خودشان انگیزه دهند و عنوان کرد: روز قبل از کنکور صبح زود بیدار شوید و بعد از ظهر نخوابید تا شب آزمون راحت تر به خواب بروید؛ البته کمی استرس و به هم ریختن خواب طبیعی است، اما خواب مناسب و کافی به افزایش تمرکز سر جلسه آزمون کمک می کند و آرامش داوطلب را بالا می برد.

وی ادامه داد: داوطلبان در روزها و ساعات پایانی به سراغ درس هایی که بر روی آنها تسلط ندارند نروند، زیرا موجب اضطرابشان می شود؛ از طرف دیگر نباید بیکار باشند، زیرا افکار منفی در زمان بیکاری به سراغ فرد می آید.

این روان درمانگر، از داوطلبان خواست برنامه های متنوعی در روز قبل از کنکور داشته باشند و نه فشرده درس بخوانند و نه بیکار باشند تا خودسرزنشی نکنند و متذکر شد: حفظ آرامش و کنترل افکار مهمترین نکته در ساعات پایانی تا کنکور است.

سوالات را با دقت بخوانید و گزینه ها را کامل بررسی کنید

وی با بیان اینکه داوطلب باید سعی کند بهترین عملکرد خودش را در روز آزمون داشته باشد و خودش را با سایر داوطلبان مقایسه نکند، گفت: شما اطلاعات کاملی از دیگر داوطلبان ندارید و نمی دانید آنان چقدر مطالعه داشتند و بهره هوشی شان چقدر است و به چند سوال پاسخ دادند و چقدر این پاسخ ها درست و چقدر غلط است و... لذا روی عملکرد خودتان متمرکز شوید و سوالات را با دقت بخوانید و گزینه ها را کامل بررسی کنید و به نکات تستی سوالات توجه داشته باشید و پاسخ ها را در مکان درست ثبت کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید و با حفظ آرامش، خوانده های خودتان را به نحو احسن وارد پاسخ نامه کنید.

حاتم با تاکید بر لزوم آماده سازی وسائل مورد نیاز سر جلسه آزمون در روز قبل و بازدید از محل آزمون، خاطرنشان کرد: این اقدامات از استرس پیشگیری می کند. در روز کنکور نیز حتما صبحانه بخورید و افکار مثبت داشته باشید و در زمان مناسب سر جلسه آزمون حاضر شوید.

این روانشناس، کنکور را مقدمه ای برای موفقیت تحصیلی و شغلی در آینده دانست و عنوان کرد: اگر آینده ای را برای خودتان متصور هستید حتما راه رسیدن به آن را نیز پیدا می کنید و لذا باید افکارتان را مدیریت کنید، زیرا افکار ما تاثیرگذار و سازنده است و باید حواسمان به محتوای فکری خودمان باشد و از خودسرزنشی و افکار منفی پرهیز کنیم تا دچار استرس نشویم و تمرکزمان به هم نخورد.

وی موفقیت را به دست آوردنی دانست و بیان کرد: هرگونه رشد و تغییر و موفقیتی سختی های خاص خودش را دارد و اگر انسان های موفق بعد از هر شکست ناامید می شدند دیگر به موفقیت امروز خودشان نمی رسیدند لذا به تلاش ادامه دهید و بر روی آزمون تمرکز کنید و اگر سوالی سخت بود، دچار استرس نشوید و به سراغ سوال بعدی بروید.

حاتم همچنین از خانواده ها خواست در تشویق و حمایت از داوطلب و یا نصیحت و فشار آوردن به او دقت کنند و گفت: تشویق های بی مورد مانند «خانم دکتر» و «آقای مهندس» اگرچه به قصد انگیزه دادن به داوطلب استفاده می شود، اما گاهی نتیجه عکس می دهد و اضطراب داوطلب را بیشتر می کند، زیرا این احساس مسئولیت بار روانی زیادی را به دنبال دارد.

وی کوچک یا بزرگ شمردن کنکور را نیز نادرست خواند و اضافه کرد: جملاتی نظیر «کنکور چیزی نیست و راحت قبول میشی» یا «امسال نمی تومی قبول بشی» حس درک نشدن را به داوطلب منتقل می کند لذا خانواده ها برای کمک به کنکوریشان از تجربیات خودشان بگویند تا تجربه داوطلب بالا رود و احساس درک شدن کند.

این روان درمانگر، با بیان اینکه خانواده ها می توانند از معلم و مشاور دانش آموز نیز کمک بگیرند، اظهار کرد: باید راه های افزایش تمرکز داوطلب را بدانیم و محیط خانه را آرام کنیم و از مسائل حاشیه ای مانند میهمانی و تنش و سر و صدا و... دور شویم؛ همچنین از خود داوطلب درباره آرامشش سوال کنید، اما سوالات مکرر و کلافه کننده نباشد، فقط حس درک شدن را به او منتقل کنید تا بداند تمام زندگی اش وابسته به کنکور نیست و آینده فقط در کنکور خلاصه نمی شود.

رشد ۴ درصدی داوطلبان گیلانی کنکور سال جاری

ارسلان دمیرچی، نماینده تام الاختیار وزارت علوم در آزمون سراسری گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال ۳۸ هزار و ۶۵۰ داوطلب گیلانی در کنکور شرکت خواهند کرد، گفت: نسبت به سال گذشته شاهد رشد چهار درصدی هستیم.

وی ۶۴ درصد داوطلبان را زن و ۳۶ درصد را مرد دانست و عنوان کرد: در ۱۵ شهر استان آزمون سراسری همزمان با کشور برگزار می شود.

نماینده وزارت علوم در گیلان، هشتم، نهم، دهم و یازدهم تیر را به ترتیب مربوط به آزمون های هنر، ریاضی و فنی و علوم انسانی، علوم تجربی و زبان خارجه دانست و اظهار کرد: کارت آزمون در اختیار داوطلبان قرار گرفته و حوزه امتحانی آنان مشخص است لذا داوطلبان در صورت مغایرت اطلاعات تا نیم ساعت قبل از آزمون فرصت دارند به ستادهای رفع نقص مراجعه کنند.

دمیرچی با تاکید بر لزوم احراز هویت داوطلب برای عوامل اجرایی از طریق مدارک هویتی از جمله کارت ملی و شناسنامه عکس دار، خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ نفر از عوامل اجرایی به صورت مستقیم در برگزاری آزمون استان نقش دارند تا بهترین شرایط برای داوطلبان فراهم شود، همچنین کلیه پروژه های عمرانی شهری متوقف شده تا داوطلبان به موقع سر جلسه کنکور حاضر شوند.

وی با بیان اینکه سه دفترچه و سه پاسخ نامه در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، عنوان کرد: داوطلبان حتما روز قبل از آزمون از محل بازدید کنند. همچنین همراه داشتن هر نوع وسیله هوشمند تخلف است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کنکور سراسری استرس داشته باشید سر جلسه آزمون ساعات پایانی خانواده ها روز قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه

سازمان سنجش اعلام کرد: کنکور مجدد برای داوطلبان گرفتار در سیل روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان سنجش اعلام کرد: به اطلاع داوطلبان آزمون سراسری سال 1403 (نوبت اول) شهرستان زیرکوه از استان خراسان جنوبی می‌رساند، با توجه به وقوع سیل در این شهرستان و مسدود شدن مسیر تردد داوطلبان در روز برگزاری آزمون گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی (صبح پنجشنبه به‌تاریخ 1403/02/06)، مقرر شد؛ برای مساعدت با این داوطلبان  مجدداً از آنها در روز جمعه به‌تاریخ 1403/02/21در همان حوزه امتحانی قبلی (شهرستان زیرکوه) با شرایط و ضوابط آزمون اصلی، آزمون مجدد بعمل آید.

کارت شرکت در آزمون این داوطلبان از روز سه‌شنبه به‌تاریخ 1403/02/18از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قابل مشاهده و پرینت است و فرآیند آزمون از ساعت 8:00 صبح روز جمعه به‌تاریخ 1403/02/21شروع خواهد شد.

لازم به ذکر است که همه داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی شهرستان زیرکوه (اعم از حاضر یا غایب) می‌توانند در آزمون مجدد شرکت نمایند. بدیهی است آن دسته از داوطلبانی که در آزمون تاریخ 1403/02/06 حاضر جلسه آزمون در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی و علوم‌انسانی بودند در صورت شرکت در آزمون مجدد، آزمون قبلی آنان (روز پنجشنبه به‌تاریخ 1403/02/06) باطل شده و نتیجه آزمون مجدد (به‌تاریخ 1403/02/21) برای آنها ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه
  • کنکور در این شهر دوباره برگزار می‌شود
  • آزمون مجدد برای کنکوری‌های «زیرکوه» ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ حدود ۱۲ درصد داوطلبان غایب بودند
  • دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور | تحویل متقلبان به پلیس امنیت
  • ۸۸ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی