Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@04:56:14 GMT

افت ۲۰ درصدی قیمت سیمان

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۹۰۲۰

افت ۲۰ درصدی قیمت سیمان

به گزارش ایران آنلاین،مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت سیمان خبر داد و گفت: قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان افت داشته است.

به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سیف‌الله امیری» افزود: آخرین بار یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد، اما تقاضا ۸۵۰ هزار تن بود؛ همچنین قیمت هر تن سیمان فله از ۸۰۷ هزار تومان به ۵۹۵ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام مسوول ادامه‌داد: بنابراین قیمت سیمان به‌طور کامل کاهش پیدا کرد و با توجه به شرایط موجود، برنامه‌ریزی شده تا در هفته‌های آینده سیمان در بورس کالا عرضه شود تا تولیدکنندگان محصولات سیمانی مشکلی پیدا نکنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به خرید سیمان در هفته گذشته از سوی برخی افراد، توضیح داد: این افراد حاضر شدند با توجه به شرایط، معامله خود را باطل کرده و جریمه آن را به بورس کالا پرداخت کنند.

امیری تصریح‌کرد: شرایطی که برای سیمان پیش آمد، ناشی از کنترل نشدن تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحدهای سیمانی بود که سبب افزایش تقاضای کاذب شد، اما با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضاها شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان بودیم.

وی تأکید کرد: کسانی که در هفته‌های گذشته معدل شفافیت آن‌ها برای یک ماهه بورس کالا ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، می‌توانند خرید کنند در غیر این صورت سامانه اجازه خرید از بورس کالا به آنان نمی‌دهد،‌ همچنین برای فروش‌های سه ماهه کسانی که شفافیت آن‌ها ۹۰ درصد باشد در هفته های آینده فاکتورهایشان را ثبت کنند تا بتوانند از بورس کالا خرید کنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان‌داشت: از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیمان تقاضا داریم همه خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، همچنین آن‌هایی که کدنفت را نگرفتند نسبت به دریافت اقدام و فاکتورهای خود را جای‌گذاری کنند، زیرا در غیر این صورت در هفته‌های آینده با مشکل خرید سیمان در بورس کالا روبه‌رو خواهند شد.

امیری با اشاره به جلسات مشترک با وزیر صمت، عنوان‌داشت: در این جلسات دستورالعمل‌هایی نوشته شد که اکنون با دستور وزیر صمت اجرا می‌شود و سبب کاهش قیمت سیمان و ثبات آن شده است.

وی اضافه‌کرد: در گذشته دلالان بازار را متشنج و بی‌ثبات می‌کردند، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت یادآور شد: با توجه به این که برق کارخانه‌های سیمان از ساعت ۱۲ شب تا هشت۸ صبح به طور کامل وصل است، تولید سیمان به اندازه کافی انجام می‌شود و می‌تواند در بورس کالا عرضه شود.

امیری گفت: حدود یک میلیون و ۳۵۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن میزان عرضه را به بورس کالا اعلام کرده‌ایم تا به صورت هفتگی به فروش برسانند.


انتهای پیام/

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا هزار تومان قیمت سیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • استقبال خانوار‌های استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • خرید بیش از ۱۷۰۰۰۰۰ تن کالا در طرح فجرانه کالابرگ/ این طرح ادامه پیدا می‌کند؟
  • استقبال خانوارهای استان همدان از طرح کالابرگ فجرانه
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم