Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسای جمهور دو کشور روسیه و تاجیکستان درباره همکاری‌های دوجانبه، ترسیم مسیر توسعه روابط، اوضاع در افغانستان و اقدامات لازم برای تامین امنیت در مرزهای دو کشور گفت و گو کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، سرویس مطبوعاتی رئیس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که دستورکار این مذاکرات در بالاترین سطح شامل توسعه روابط روسیه و تاجیکستان در زمینه مشارکت و اتحاد استراتژیک و نیز مسایل منطقه ای از جمله وضعیت افغانستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس مطبوعاتی رئیس جمهوری تاجیکستان، روسای جمهور درباره توسعه روابط تجاری و تجاری بین مناطق دو کشور گفت وگو کردند.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در این دیدار گفت: روسیه شریک راهبردی و متحد مهم تاجیکستان و روابط بین کشورهای ما از پویایی توسعه بالایی برخوردار است. وی تصریح کرد: «فدراسیون روسیه همچنان شریک تجاری و اقتصادی پیشرو ما است: طی پنج ماه سال جاری، تجارت متقابل تقریباً ۵۰ درصد رشد داشته است، بیش از ۸۰ منطقه روسیه روابط تجاری و سایر روابط با تاجیکستان دارند.»

رئیس جمهوری تاجیکستان به همکاری نزدیک کشورها در زمینه امنیت اشاره کرد در این زمینه، طرفین در مورد گسترش همکاری ها در زمینه امنیتی از جمله از طریق همکاری های نظامی و نظامی-فنی و همچنین در زمینه ساخت و ساز دفاعی به ویژه بحث و گفت و گو کردند.

ولادیمیر پوتین هم ضمن تاکید بر تقویت روابط دو کشور گفت: ما براساس توافقات خود این دیدار را برگزار کرده ایم و من بسیار خوشحالم که در سرزمین دوست متحدمان در این منطقه از جهان هستم.

وی خاطرنشان کرد: مسائل امنیتی و روابط دوجانبه به معنای منطقه ای باید در کانون توجه قرار گیرد و خواهد بود.

پوتین: روسیه برای عادی سازی شرایط در افغانستان تلاش می کند

به گزارش ریانووستی ولادیمیر پوتین  رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه در جریان دیدار از تاجیکستان گفت که برای تقویت روابط با طالبان کار می‌کند و می‌خواهد که تمام اقوام افغانستان در حاکمیت کشور سهم داشته باشند.

پوتین گفت که نمایندگان تمام گروه های قومی که در افغانستان زندگی می کنند باید در اداره کشور مشارکت کامل داشته باشند.

وی گفت که روسیه برای عادی سازی شرایط در افغانستان هر کاری انجام می دهد و تلاش می کند با نیروهای سیاسی که اوضاع را کنترل می کنند روابط برقرار کند.  

عبدالفتاح شریف زاده، سخنگوی رئیس جمهوری تاجیکستان گفت که در این سفر کاری  هیچ سندی امضا نشد. به گفته سخنگوی ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین و امامعلی رحمان در مورد "همکاری های دوجانبه، توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی، وضعیت منطقه و جهان و به ویژه در افغانستان" گفت وگو کردند

یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه نیز به رسانه های روسی گفت که رهبران تاجیکستان و روسیه قبل از هر چیز در مورد همکاری های دوجانبه در زمینه های اقتصادی، نظامی، فرهنگی و مهاجرت گفت و گو کردند

اوشاکوف گفت: "در این دیدار، طرفین روی وضعیت افغانستان تمرکز کردند ضمن اینکه در مورد اقدامات مشترک برای تامین امنیت مرزهای تاجیکستان، جلوگیری از ورود افراط گرایان از افغانستان و تقویت ساختار نظامی گفت و گو شد

رسانه های روسی از جمله اسپوتنیک گزارش داده اند که احتمالاً در جریان دیدار سران تاجیکستان و روسیه، الحاق دوشنبه به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بحث قرار گرفت. مسکو چندین سال است که از تاجیکستان خواسته است تا به این اتحادیه بپیوندد، اما مقامات تاجیکستان گفته اند که در حال بررسی مزایا و معایب پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

این اولین سفر خارجی پوتین از زمان حمله روسیه به اوکراین از ۵ اسفند است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روسیه ، تاجیکستان ، ولادیمیر پوتین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روسیه تاجیکستان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری تاجیکستان ولادیمیر پوتین توسعه روابط گو کردند گفت و گو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و... وحشت‌زده هستند.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی که رسانه‌های غربی در طول سال‌های گذشته و اخیر، همواره بر انزوای ایران در نظام بین الملل به مثابه گزاره و پیش‌فرضی تصنعی و القایی مانور داده‌اند، اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نمی‌توانند نگرانی خود را بابت قدرت ائتلاف‌سازی استراتژیک ایران با شرکای راهبردی خود را پنهان سازند.

اخیرا پایگاه خبری بلومبرگ گزارشی درباره همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، امری که باعث نگرانی رژیم اشغالگر قدس و متحدانش شده است. بلومبرگ در این‌خصوص نوشته است " سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در دیدار با محمدرضا آشتیانی، همتای ایرانی‌اش، در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان تاکید کرده است که مسکو آماده گسترش همکاری‌های نظامی مفید و متقابل با ایران است. در چنین شرایطی، نگرانی اسرائیل از پیامد‌های گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران جدی‌تر از گذشته شده است، به‌ویژه آنکه روسیه پس از رگبار موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل، از تهران طرفداری کرد و وزارت امور خارجه این کشور آن حمله را «دفاع از خود» توصیف کرد. "

واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران نه‌تن‌ها قواعد بازدارندگی را به خوبی آموخته و آن را محقق ساخته است، بلکه هم‌افزایی راهبردی با برخی بازیگران کلیدی در حوزه روابط بین الملل را نیز به‌گونه‌ای عملیاتی و به دور از توجه به هیاهوی جریانات طرفدار آمریکا و اروپا در دستورکار قرار داده است.

ابراز نگرانی رسانه‌های غربی (از جمله بلومبرگ) در خصوص ارتقای همکاری‌های امنیتی، نظامی و راهبردی ایران و کشور‌هایی مانند روسیه و چین برخاسته از همین حقیقت است. این موضوع نشان می‌دهد که انتقادات جهت‌داری که در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه ایران و روسیه در طول سال‌های گذشته مطرح شده، تا چه اندازه‌ای غیرواقعی بوده است.

هم‌افزایی راهبردی، فرمولی است که مطابق آن دو بازیگر با توجه به وجود تهدیدات یا فرصت‌های مشترک در حوزه روابط بین الملل، از ظرفیت‌های متقابل یکدیگر در معادلات جهانی استفاده می‌کنند. بدیهی است که هم‌افزایی راهبردی با یک بازیگر، به معنای وابستگی به آن کشور نیست و اتفاقا به معنای درکی واقع‌بینانه در قبال ماهیت مناسبات جهانی و حوزه روابط بین الملل است.

اعتراف اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شدیداً از هم‌افزایی و همکاری ایران با بازیگرانی مانند روسیه، کوبا، بلاروس، چین، کره شمالی و .. وحشت‌زده هستند و آن را مایه ایجاد ائتلافی می‌دانند که ثمره آن قطعا در تعارض مطلق با امیال مداخله‌گرایانه و توسعه‌طلبانه غرب در جهان امروز قرار دارد.

همین مسئله نشان می‌دهد که ائتلاف راهبردی با کشور‌های مخالف آمریکا (حتی اگر در مواردی با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشیم) باید به‌صورتی جدی و مستمر در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد تا بتوان از ثمرات آن در ایجاد موازنه قدرت به سود جریان ضد غرب در نظام بین‌الملل استفاده کرد.

البته در طول سه سال اخیر گام‌های موثری در این خصوص برداشته شده و لازم است این نگاه راهبردی، تبدیل به یکی از ثوابت سیاست خارجی کشورمان شود.

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • اعتراف آمریکا به دست نداشتن پوتین در مرگ ناوالنی
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی