رقابت پایاپایِ صدرنشینِ نظرسنجی تلویزیون با «ستایش»!
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۵۹۴۵۹
نظرسنجی نیمه دوم خرداد تلویزیون و اختلاف دو درصدی سریالِ پربیننده با سریالِ تکراری تلویزیون، نشان از رقابتی پایاپای دارد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی نیمه دوم خردادماه 1401 تلویزیون مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در وهله اول صدرنشینی «حکم رشد» را نشان میدهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
براساس این نظرسنجی از میانِ سریالهای جدید پخش شده، سریال «حکم رشد» از شبکه دو با 24/3 درصد پربینندهتر از سایر سریالها بوده است. همچنین در این ظرف زمانی سریالهای «وضعیت زرد2 » از شبکه دو با 9/5 درصد بیننده، «آقای قاضی» از شبکه دو با 6/3 درصد بیننده، «پلاک دو» از شبکه دو با 6/2 درصد بیننده، و «دهیاری» از شبکه پنج با 1/5 درصد بیننده، در رتبههای بعدی قرار دارند.
در این نظرسنجی، میزان بیننده سریالهای تکراری سیما در نیمه دوم خرداد 1401 نیز بررسی شد. از میان سریالهای تکراری سریال «ستایش 2» از شبکه آیفیلم با 22/8 درصد مخاطب، پربینندهترین سریال تکراری بوده است.
یکی از نکاتِ قابل تأمل فاصله دو درصدی صدرنشینِ نظرسنجی و سریال جدیدِ تلویزیون با مجموعه «ستایش» است. البته این اتفاق در جریانِ انتشار نظرسنجی اول هم افتاد. حتی جالب است در این ایام مردم بیشتر خواستار ادامه «ستایش» در فصلهای بعدی شدند. این نکته با واکنش تهیهکننده و نویسنده سریال مواجه شد یکی این اتفاق را منوط به تصمیم مدیران تلویزیون کرد و دیگری (نویسنده) این روزها مشغول نگارشِ سریالی تاریخی است.
این ابرازِ علاقه مردم به قصههای روایت شده قدیمی تلویزیون نشان از ضعفِ در قصه، کارگردانی و حتی بازیگری در سریالهای جدید صداوسیما است. چرا که کمتر این روزها درباره سریالهای جدید تلویزیون صحبت میشود؛ زمانی در میانِ کوچه و خیابان حرف از کاراکترها، شخصیتها و اتفاقات سریالهای تلویزیونی میشد؛ مثل روزگاری که مردم منتظرِ ازدواج حشمت فردوس، سرانجامِ «ستایش» و خیلی از اتفاقات دیگر بودند. اما این روزها سریالی روی آنتن میآید و میرود؛ گویی نه خانی رفته و نه خانی آمده!
وقتی با مدیران تلویزیون صحبت میکنیم دلیل را پایین آمدنِ سطح بینندههای تلویزیون و فعالیت گسترده فضایمجازی و مدیومهای جدید میدانند اما خود سریالسازها عدم توجه به استفاده از کاربلدها در عرصه نویسندگی، کارگردانی و بازیگری را دلیلِ اصلی کماقبالی مخاطبان عنوان میکنند.
اما استقبال از سریالها و برنامههای خوب نشان میدهد اگر تلویزیون به جایِ کمیّت و تعدد ساختِ سریال و برنامه به سمت کیفیسازی برود حتماً بینندگان «جعبه جادو» را برای تماشا انتخاب میکنند. مثلِ روزهایی که سریالهای خوبی در تلویزیون پخش شدهاند خیلی دور هم نیست. «گاندو» همه فصلها، «ستایش» همه فصلها، «پایتخت» و «نونخ» همه فصلها و حتی «زیرخاکی» و بعضاً سریالهای مناسبتی!
سیمافیلم این روزها دو سریال را در مرحله پیشتولید و تولید دارد که جزو بزرگترین مجموعههای تلویزیونی به شمار میروند؛ «سلمان فارسی» داود میرباقری در روزهای پایانی فیلمبرداری فصل بیزانس به سر میبرد که احتمال شروعِ فصل ایران آن در ایام پاییز میرود. «حضرت موسی(ع)» ابراهیم حاتمیکیا که به تازگی سیدمحمود رضوی را در مقام تهیه، کنار خود دارد و مراحل آمادهسازی برای پیشتولید و تولید را میگذراند.
همچنین دو سریالِ بزرگ دیگر در راه آنتن قرار دارد؛ یکی «طلاق» ابوالقاسم طالبی که موضوعات سیاسی و اجتماعی را دنبال میکند و دیگری «جشن سربرون» مجتبی راعی است که در تاریخ دوران قاجاریه میگذرد. البته گروههای فیلم و سریال و سیمافیلم در بخشهای دیگر خود کارهای خوبی را در دستور کار دارند که این امیدواری وجود دارد با آمدنِ آنها به چرخه کنداکتور تلویزیون، آنتنِ سیما رونق پیدا کند.
شاید با برنامهریزی مناسب و حمایت مدیران جدید از سریالسازها و بازگشتِ قدیمیهای این عرصه، اتفاقات بهتری برای سریالسازی تلویزیون بیفتد. اتفاقی که پیش از این بهتر و با قدرتِ بیشتری پیش میرفت و حالا بیش از فاخرسازی، با آن به شکلِ دمدستی و سطحی برخورد میشود.
آمارهای نظرسنجی صداوسیما نشان میدهد مردم دیگر بیننده هر برنامه و سریالی نمیشوند؛ این مخاطب انتخابگر و سختگیرتر از دورانِ گذشته برخورد میکند، چون آنقدر برای تماشای سریال و برنامه دستِ بازی نداشت. در واقع این روزها دیگر از شبکهمحوری خبری نیست و برنامهمحوری در دستور کار مخاطبین است.
سیما میتواند از نمایش خانگی و مدیومهای دیگر سبقت بگیرد اگر مثل گذشته به فیلمنامه، هنرمندان حرفهای و مدیران کاربلد اهمیت بدهد.
رئیس صداوسیما در پشتصحنه سریال جدید دهنمکی/ سریال کرونایی که پای طنازان رادیو را هم به تلویزیون باز کردمدیران تلویزیون بخواهند «ستایش» دوباره ساخته میشود/ نویسنده خوب شرط تضمین سریال ماندگار و مخاطبپسند استنویسنده سریال «ستایش» مشغول مجموعهای تاریخی/ شروع "حضرت اجلّ" در زمستان؟جزئیاتی از نخستین سریال درباره سردار سلیمانی به کارگردانی سیروس مقدمگفتوگو با آزیتا ترکاشوند؛ از حواشی «میتو» تا حضور در سریالهای نمایش خانگی/ برچسب آلودگی و سیاهی را برای سینمای ایران، ساختگی میدانمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تلویزیون سریال رسانه ملی تلویزیون سریال رسانه ملی شبکه دو درصد بیننده سریال ها فصل ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/