Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «صمد خدابخشی» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اراک، افزود: ظرفیت عظیم مردمی و ذی‌نفعان در زمینه صلح و سازش سبب شده بسیاری از پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف منجر به صلح شود.

وی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی تاسیس شوراهای حل اختلاف، گسترش فرهنگ صلح، سازش و بخشش در بین مراجعان است و پرونده بسیاری از این افراد با ارجاع به شوراهای حل اختلاف به سازش منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی در امور شوراهای حل اختلاف ادامه داد: با توجه به سیاست‌های قوه قضاییه و اسناد بالادستی امور مربوط به میانجی‌گری و داوری به مرکز حل اختلاف واگذار شده است.

خدابخشی با اشاره به میزان پرونده‌های وارده به شعب شورای حل اختلاف استان مرکزی اضافه کرد: سال گذشته ۹۵ هزار و ۳۱۴ فقره پرونده به شعب حل اختلاف این استان وارد شد و ۹۵ هزار و ۱۱۰ فقره پرونده مختومه شد و در شعب اجرای احکام نیز ۱۱ هزار و ۹۷۹ فقره پرونده وارد و ۱۲ هزار و ۴۷۴ فقره مختومه شد.

وی تصریح کرد: در حوزه صلح و سازش، ۲۳ هزار و ۱۰۵ فقره پرونده معادل ۳۴ درصد پرونده‌های وارده پارسال منجر به صلح شد و در این بازه زمانی، هفت فقره از پرونده‌های قتل به سازش قطعی منجر شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان مرکزی افزود: ۹۴ درصد ابلاغ‌های صادره در شوراهای حل اختلاف این استان در سال گذشته به صورت الکترونیکی ابلاغ شده و در این سال ۱۹ هزار و ۷۴۸ فقره به صورت دادرسی بدون کاغذ انجام شد و این روش فواید زیادی را نیز به همراه دارد.

جمشیدی اظهار داشت: ۷۴ موسسه داوری با ۸۲ داور زیرمجموعه کانون‌های داوری در سطح استان مرکزی فعالیت دارند.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک نیز در این نشست به خبرنگاران گفت: وظیفه اصلی محاکم، رسیدگی به پرونده‌هایی است که به شعب ارجاع می‌شود و یکی از مسئولیت‌ها و اولویت‌های محاکم بر اساس سیاست‌های دستگاه قضا رسیدگی سریع به پرونده‌ها در اسرع وقت با صدور آراء متقن است.

«حجت‌الله درودگر» افزود: در ابتدای سال گذشته ۹ هزار و ۵۸۳ فقره پرونده در شعب اراک موجود بود که در طول این ۶۲ هزار و ۶۸۲ فقره وارد و ۶۲ هزار و ۶۹۰ فقره پرونده خارج شده است.

وی بیان کرد: از سال ۹۷ تاکنون سیر پرونده‌های وارده صعودی بوده به طوری‌ که در همان سال، ۵۷ هزار و ۲۴۵ فقره، در سال ۹۸ به ۵۷ هزار و چهار فقره، در سال ۹۹ به ۶۱ هزار و ۸۸۹ فقره و در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ هزار و ۶۸۲ فقره رسید.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته، موجودی شعبات از ۱۲ هزار و ۴۹۶ فقره در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۷۹۲ فقره در سال ۹۸ و ۹ هزار و ۵۸۳ فقره در سال ۹۹ و ۹ هزار و ۵۷۵ فقره در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.

درودگر اظهار داشت: متوسط زمان رسیدگی در شعب اراک در سال ۹۷ معادل ۱۴۱ روز، در سال ۹۸ معادل ۱۴۸ روز، در سال ۹۹ به ۵۸ روز و در سال گذشته به ۵۱ روز رسید.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های دستگاه قضا رسیدگی به پرونده‌های با سابقه بیش از یک سال است که در پایان سال گذشته تنها ۱۸۸ فقره پرونده بیش از یک‌ سال در شعب اراک موجود بود.

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب اراک افزود: یکی از مشکلات سنوات گذشته ابلاغ اوراق قضایی به صورت فیزیکی بود که در حال حاضر این ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و سال گذشته در مجموع  ۴۲۹ هزار و ۲۵۴ فقره ابلاغ صورت گرفت که ۳۹۹ هزار و ۲۶۹ فقره معادل ۹۳ درصد به صورت الکترونیکی بود.

درودگر بیان کرد: مردم می‌توانند در روزهای غیرتعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ برای دریافت مشاوره‌های قضایی با شماره ۱۲۹ تماس برقرار کنند.

وی اظهار داشت: ۹ هزار و ۶۰۴ نفر در سال گذشته به واحد مشاوره دادگستری استان مرکزی مراجعه‌ کردند که ۶۸ درصد از این افراد مرد و ۳۲ درصد زن بودند.

رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک اضافه کرد: ۵۶ درصد از مراجعان برای مشاوره حضوری سال گذشته این شهر در زمینه حقوقی، ۱۲ درصد کیفری و ۳۲ در زمینه مسائل خانوادگی بودند.

درودگر گفت: اطفال و نوجوانانی که مرتکب جرم می‌شوند، بر اساس قانون و آیین نامه دادرسی باید از خدمات مشاوره‌ای روانشناسان استفاده کنند که این مشاوره با مشاوره‌های وکلا و حقوق دانان متفاوت است و سال گذشته ۷۷۹ جلسه مشاوره برای اطفال و نوجوانان صورت گرفت.

وی تاکید کرد: قانون تکلیف کرده روند کاری پرونده‌ها با وکیل پیگیری شود و برخی که وکیل معرفی نکنند دادگاه مکلف به اخذ وکیل تسخیری است که سال گذشته ۳۹۰ مورد از وکلای تسخیری و ۱۵ مورد برای افرادی که بضاعت مالی نداشتند از وکیل معاضدتی استفاده شده است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب‌ها اراک دادگستری استان مرکزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک دادگستری استان مرکزی اراک دادگستری استان مرکزی دادگاه های عمومی و انقلاب اراک دادگستری استان مرکزی شوراهای حل اختلاف پرونده های وارده فقره پرونده پرونده ها سال گذشته ۹ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۹۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان، یادگار احمدی اظهار کرد: در آستانه نوروز و ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای برخی اقلام خوراکی، کالاهای اساسی، پوشاک و کیف و کفش، طرح نظارت و بازرسی ویژه این ایام که از یکم اسفند سال گذشته آغاز و تا پانزدهم فروردین سال جاری ادامه داشت، تعداد ۳۴۰۰ فقره بازرسی از واحدهای صنفی انجام شده است.

وی افزود: در این بازرسی‌ها که توسط بازرسان و کارشناسان نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و با مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط از واحدهای صنفی استان انجام شد، تعداد ۵۹۳ مورد تخلف صنفی ثبت و ۵۱۰ پرونده تخلف تشکیل شده است.

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: این تخلفات اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، درج نشدن قیمت و نصب نرخ‌نامه و ارائه نکردن فاکتور به ارزش ریالی بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۲۵ میلیون و ۳۷۰ هزار ریال کشف شد که جهت بررسی و صدور رأی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

احمدی تصریح کرد: در این طرح نظارتی، تعداد ۱۵۲ مورد شکایت و درخواست مردمی به سامانه پاسخگویی به شکایات اداره کل صمت استان اعلام شد که از این تعداد، ۹۰ مورد توسط بازرسان اداره کل رسیدگی و ۶۲ مورد نیز در دست بررسی است.

کد خبر 748758

دیگر خبرها

  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • فضای جامعه برای مجرمان خشن و حرفه ای ناامن شود
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • رسیدگی به ۳ هزار پرونده موضوع ماده ۴۷۷
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی