Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌ راد؛ دور جدید مذاکرات از دوحه آغاز شده است. برخی کارشناسان دور جدید را نزدیک به توافق ارزیابی می‌کنند. نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره عنوان کرد: متاسفانه اطلاع‌رسانی در ایران شفاف نیست و به صورت صحیحی صورت نمی‌گیرد. ولی بر اساس تحولات، تحرکات و اظهارنظر خصوصاً غربی‌ها و آنچه که در ادبیات برجامی در دنیا منتشر می‌شود، برداشت کنونی این است که به توافق نزدیک شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اراده مثبت تحت تاثیر تحولات داخلی و بین المللی برای ایجاد تفاهم بین طرفین ایران و آمریکا فراهم شده و هم الگو و روند به تفاهم رسیدن مشخص شده است. 

او در ادامه با بیان اینکه فکر می‌کنم با مذاکراتی که در دولت سیزدهم رقم خورد و این بار مذاکراتی که در دوحه در خارج از برجام رقم می‌خورد، تقریباً در نزدیکترین زمان به توافق قرار داریم، توضیح داد: البته این توافق در دولت قبلی هم صورت گرفته بود، ولی به دلیل ملاحظاتی در آن دولت نهایی نشد. یعنی این شائبه وجود دارد که به دلایل داخلی و تاثیر سیاست داخلی بر ترجیحات خارجی ما نزدیک به یکسال احتمالا از منافع خود بی‌بهره مانده‌ایم! من بعید می‌دانم آنچه که دستاورد کنونی دیپلماتیک ما است، تفاوت عمده‌ای با توافق قبلی که تقریباً نهایی و به نتیجه رسیده بود داشته باشد. 

این کارشناس بیان کرد: مگر اینکه با شکل جدید مذاکرات که باعث جداسازی تداوم مذاکرات، آوردن عنصر قطر و عدم حضور اروپایی‌ها و چین و روسیه است، آنچه را که هسته اختلافات باقی مانده خوانده می‌شود در این مذاکرات حل شود. مهمترین موضوع در قطر بحث رفع تحریم‌ها و مخصوصاً تحریم‌های سپاه است.

تاجیک تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی صورت نگیرد، چه از سمت ایران یا آمریکا و چه از سمت مخالفین برجام مخصوصاً مخالفین منطقه‌ای آن از جمله رژیم صهیونیستی یا کشورهای عربی و یا کلا" ائتلاف عبری و عربی، آنچه که در سفر آقای بورل به ایران فرمول‌بندی و تصمیم گرفته شده توافق در قطر صورت می‌گیرد. این روند خوبی است که ما بتوانیم قبل از سفر بایدن به منطقه برجام را نهایی کنیم.

او در ادامه بیان کرد: اگر توافق قطعی شود، طرفین به وین می‌روند و احتمالا" در دو مرحله، اول اجلاسی در همین سطح (معاون وزیرامور خارجه) برگزار می‌شود و بعد اگر همه چیز به خوبی پیش رفت آقای امیرعبداللهیان به وین می‌رود و برجام امضا می‌شود.

تاجیک با بیان دغدغه‌های ایران گفت: دغدغه‌های ما کم نیست. ما به هر صورت به برجام وفادار بودیم ولی آمریکایی‌ها خلف وعده کردند و ترامپ از برجام خارج شد. بعدتر به این نتیجه رسید که اقدام اشتباهی در پیش گرفته بود، ولی آمریکایی‌ها حاضر به پرداخت ما به ازای اشتباه خود نشدند و اکنون ناچارا" آن را با پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران تهاتر می‌کنند.

این کارشناس در مورد اختلافات میان تهران و واشنگتن تاکید کرد: آنطور که از اخبار و رسانه‌ها مشاهده می‌شود به طور نسبی اختلافات حل شده بود، تنها بحث خروج نام سپاه از لیست تروریسم و تحریم‌های آمریکایی باقی مانده است. البته متاسفانه به این دلیل که خوب فرمول بندی نشده بود یا در زمان یا روش خوبی به آن عمل نشد، این مساله به یکی از مسائل عمده اختلافی تبدیل شده و در برابر آن مقاومت زیادی صورت گرفت. به همین دلیل مذاکرات با رکود چند ماهه روبرو شد. 

وی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد امروز به فرمول‌هایی دست یافته‌ایم که این فرمول‌ها یا با تلاش قطری‌ها یا تحت شرایط جدید بین‌المللی اعم از مسائل روسیه و اوکراین و نیاز دنیا به انرژی و یا درگیری آمریکا با چین صورت گرفته است. در هر حال این شرایط باعث شده که آمریکایی‌ها این فرمول بندی را بپذیرند. از آن طرف ایران هم ممکن است بر اساس تحولات داخلی و مسائل اقتصادی، امروز واقع‌بینانه به سمتی می‌رود که این فرمول را اجرا کند و برجام را احیا کند. یکسری مباحث آکادمیک و مطالعاتی است و یکسری هم مباحثی است که تیم دیپلماتیک به دنبال آن است که با اجرای یک دیپلماسی موفق بتواند نیت دو طرف میز مذاکره را محقق کند.

تاجیک در ادامه مصاحبه به مذاکره غیرمستقیم با آمریکا اشاره و عنوان کرد: ما نه تنها مذاکره مستقیم با آمریکا نداشتیم بلکه آمریکایی‌ها را عضو برجام نمی‌دانیم و به همین دلیل آمریکا در اتاق مذاکرات هم حضور نداشت. این شاید از نظر سیاسی یک برگ برنده در دست ما باشد، ولی باید به فرمولی دست می‌یافتیم که یک امتیاز مهم و ترجیحا" اقتصادی از آمریکایی‌ها بگیریم و در عوض مذاکره ما با آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم کنیم. در مجموع ایران علاقه‌مند به مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها به دلیل بدعهدی آنها نبوده اما تحولات منطقه و پیرامونی ما چیز دیگری طلب می‌کند و باید با انعطاف پذیری امتیاز بگیریم تا به منافع حداکثری دست یابیم. 

او در ادامه با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم با روش‌های بهتری زهر اقدامات آمریکایی را بگیریم، مطرح کرد: در عین حال بدون اینکه از اصول خود کوتاه بیاییم یا بدون اینکه بخواهیم مرعوب سیاست‌های آمریکایی باشیم، از موضع قدرت به دلیل اهرم‌ها و کارت‌هایی که برای بازی داریم می‌توانستیم بازی دیپلماتیک بهتری داشته باشیم. ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد فرمول‌بندی جدیدی شکل گرفته و به هر صورت مذاکراتی ظرف این یکی دو روز در قطر صورت می‌گیرد اما این موضوع چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفت و بر بازار اثر زیادی بر جای نگذاشت. 

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: البته مردم ایران به اندازه‌ای تحت فشار اقتصادی روزمره خود هستند که این مساله برای آنها اهمیت زیادی دارد که هر چه زودتر فشار اقتصادی براثر تحریم‌ها کاهش پیدا کند. حال شاید برای مردم مهم نباشد که چرا ما مذاکرات را از وین به قطر برده‌ایم، اگرچه هیچ توضیحی هم از سوی وزارت امور خارجه داده نشده است!

 تاجیک با تاکید بر اینکه البته این نقطه ضعف سیاسی است که مذاکرات را به یک کشوری مثل قطر انتقال دادیم، توضیح داد: برخی سیاست‌های قطری‌ها در تناقض با سیاست‌ها و منافع ماست و هم به نوعی ما را بازی می‌دهند! ولی به نظر می‌رسد قطری‌ها یک سلسله اقداماتی برای کاهش فاصله اختلاف بین ایران و آمریکا صورت دادند تا این امتیاز را از ایران یا آمریکا بگیرند تا یک دور مذاکره غیرمستقیم بین طرفین با حضور اتحادیه اروپا برای مساله تحریم‌ها در قطر داشته باشیم. البته برخی افکار و تحلیل‌های بدبینانه بر این مبناست که به دلیل  سنگ ‌اندازی اروپایی‌ها در مذاکرات، ما چنین تصمیمی گرفته‌ایم. 

وی با بیان اینکه این تحلیل درستی نیست چون اروپایی‌ها هیچ نفعی در اینکه مسائل ما و آمریکا حل نشود، ندارند، ادامه داد: در این موقعیت کنونی که مسائل روسیه و اوکراین و مسائل در بازار جهانی انرژی به وقوع پیوسته، آنها موافق احیای برجام هستند. یا عده دیگری فکر می‌کنند این مذاکره برای دور زدن چین و روسیه است که این‌هم درست نیست.

این کارشناس بین‌الملل در پایان تصریح کرد: به عقیده من اکنون شرایط بهتری از نظر معادلات بین‌المللی برای ما وجود دارد که تحریم‌ها از بین برود. ما می‌توانیم یک نقش مثبتی در معادلات منطقه‌ای و جهانی مخصوصاً در بعد اقتصادی داشته باشیم. ما ظرفیت بالایی داریم. بنابراین اگر ما هم از این شرایط خوب استفاده کنیم شاید بتوان ادعا کرد که تمام تهدیدات را به فرصت‌های مطلوبی برای معیشت و رفاه مردم خود مهیا خواهیم کرد.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر مذاکرات دوحه اخبار مرتبط عضو کمیسیون امنیت ملی: احتمال توافق بالا رفته است ۱۴۰۱/۴/۸ گزارش دور جدید مذاکرات احیای برجام در قطر + به روز رسانی ۱۴۰۱/۴/۷ آخرین ویدیو ها شعبده بازی حیرت انگیز رضا نیکخواه + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۰:۵۸ حقوق یک قاضی چقدر است؟ ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۰:۵۸ لحظات پرالتهاب خروج اضطراری مسافران هواپیما در مشهد + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۰:۵۳ کشف ۴۶ جسد داخل کامیونی در آمریکا + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۰:۴۸ اظهارات وقیحانه یک سارق مسلح به مالباخته در مقابل دوربین! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۰:۴۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۴۰ تاجیک: از هر زمانی به توافق نزدیک تر شده ایم ۱۱:۳۴ ضربه کاری کی روش به مصر ۱۱:۲۴ لاوروف: در اجلاس خزر بر همکاری نظامی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید شد ۱۱:۲۴ اگر لوازم خانگی خریدید، چطور قاچاق نبودن آن را چک کنید؟ ۱۱:۲۲ موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو ۱۱:۱۵ بلیت پرواز‌های داخلی برای اتباع غیرایرانی، دلاری شد ۱۱:۰۶ احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کرونا برای عموم ۱۱:۰۵ قیمت دلار امروز ۸ تیر ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۰۵ زمان پایان جنگ اوکراین اعلام شد ۱۱:۰۵ کاهش مالیات بر درآمد دارایی های دیجیتال در روسیه ۱۱:۰۲ عضو کمیسیون امنیت ملی: احتمال توافق بالا رفته است ۱۱:۰۰ ماینر ارزان شد/ فرصت مناسب برای استخراج ارزان بیت کوین ۱۰:۵۹ نماینده مجلس: به دلیل گرانی ها نمی توانیم در مراسمات شرکت کنیم! ۱۰:۵۹ شاخص کل بورس هزار واحد افت کرد ۱۰:۵۸ حقوق یک قاضی چقدر است؟ ۱۰:۵۶ مدافع جنجالی استقلال سوژه جدید رسانه پرتغالی + عکس ۱۰:۵۶ کدام رشته های تحصیلی در آینده بازار کار خوبی خواهند داشت؟ ۱۰:۵۴ اطلاع رسانی با پیامک از تعداد سیم‌ کارت هایی که به نام‌ هر فرد است ۱۰:۴۹ تلویزیون جام جهانی را پخش نمی کند؟ ۱۰:۴۶ تقاضای گندم صنف و صنعت ۴۲ درصد کاهش یافت ۱۰:۴۴ به لطف شهید سلیمانی و دیگر شهدا خطر داعش از بیخ گوش ما گذشت ۱۰:۴۳ بچه دزدی به خاطر بی خانمانی! ۱۰:۳۸ نتایج کنکور کی اعلام می شود؟ ۱۰:۲۱ رونمایی از اولین شکار فرهاد مجیدی + عکس ۱۰:۲۰ اعطای ۱۶ هزار فقره وام ازدواج توسط بانک تجارت در خرداد ماه ۱۰:۱۷ این خانه متری ۱۴۲ میلیون تومان قیمت دارد / ارزان‌ترین خانه تهران را کجا می‌توان خرید؟ ۱۰:۱۵ جهش ۱۲ درصدی قیمت مسکن در فصل بهار ۱۰:۱۴ نورنیوز: روز گذشته گفت و گوها فقط میان مورا و باقری بوده است ۱۰:۱۱ دریای خرر میراث کشورهای ساحلی است ۱۰:۰۹ واردات طلای روسیه به آمریکا تحریم شد ۱۰:۰۶ مذاکرات دوحه آخرین راه‌ حل دیپلماتیک برای برجام ۱۰:۰۲ قدردانی معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مدیرعامل کاغذسازی کاوه ۱۰:۰۰ آپارتمان های ۸۰ متری‌ مرکز تهران چند؟ ۰۹:۵۷ بانکی ها صفوف خرید را سنگین تر کردند ۰۹:۴۹ افت هزار واحدی شاخص کل بورس در ۳۰دقیقه آغازین معاملات ۰۹:۴۰ افزایش ۴۶.۵ درصدی اجاره بهای شهر تهران در خرداد ماه ۰۹:۳۱ میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران به مرز ۴۰ میلیون تومان رسید ۰۹:۳۰ بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری ۰۹:۱۸ شاخص کل آخرین روز هفته را منفی آغاز کرد ۰۹:۰۰ قیمت تلویزیون‌ ۵۰ اینچ چند؟ (جدول) ۰۸:۵۹ واردات یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال ۰۸:۴۸ سرقت از خانه رونالدو با حضور ستاره پی اس جی + عکس ۰۸:۴۶ فال ابجد روزانه امروز چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲ کنکور سراسری ۱۴۰۱ آغاز شد ۰۸:۲۰ ترمز افزایش قیمت نفت کشیده شد ۰۸:۰۰ تاکید رییس دادگستری شهرستان مبارکه بر حمایت حداکثری از تولید و شرکت فولاد مبارکه ۰۸:۰۰ دومین شعبه فروشگاه هفت سلامت در بیمارستان شریعتی تهران افتتاح شد ۰۷:۳۰ ۷ شب سفر به پوکت تایلند چقدر آب می خورد؟ + جدول ۰۲:۲۳ تعبیر خواب دیدن مار؛ مار در خواب شما چه معنا دارد؟ ۰۲:۱۸ ۸ رنگی که شخصیت شما را آشکار می کند اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات دوحه آمریکایی ها فرمول بندی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۰۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود

یکی از رهبران مقاومت فلسطین به المیادین تاکید کرد که «جنبش حماس همچنان در حال بررسی پیشنهاد اشغالگران در مذاکرات است، اما انتظار زیادی برای پذیرش آن وجود ندارد، مگر اینکه اصلاحات اساسی در آن اعمال شود».

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران مقاومت فلسطین به المیادین گفت که پیشنهاد اسرائیل در مذاکرات نشان‌دهنده تغییری اساسی در موضع نیست و پاسخ روشنی به موضوع عقب‌نشینی و آتش‌بس جامع نمی‌دهد.

این عضو مقاومت گفت که جنبش حماس هنوز در حال بررسی این پیشنهاد است، اما انتظار زیادی برای قبول کردن آن نباید وجود داشته باشد، مگر اینکه اصلاحات اساسی در آن انجام شود.

هانی الدالی کارشناس مسائل مقاومت فلسطین در خصوص موارد جدید پیشنهادی اسرائیل در خصوص مذاکرات آتش‌بس به المیادین گفت: یکی از موارد این است که ۲۰ تا ۴۰ اسیر غیرنظامی و ۴ یا ۵ سرباز زن یا سالخورده نظامی در ازای تعدادی از اسیران فلسطینی که در زندان‌های اشغالگران به حبس ابد محکوم شده‌اند، آزاد شوند.

وی ادامه داد: اشغالگران در خصوص روند عقب نشینی از خط مرکزی از ابتدای خیابان الرشید تا منطقه جحرالدیک انعطاف نشان داده و بازگشت آوارگان نیز شاهد انعطاف آنها است.

الدالی خاطرنشان کرد که پیشنهادات اشغالگران شروط یک معامله جزئی است نه یک معامله کامل.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟