Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جامعه‌شناس گفت: شهرداری تنها متولی پیشگیری از آسیب‌ها نیست اما در سال‌های اخیر به خاطر عملکرد خوب شهرداری اصفهان نسبت به برخی شهرداری‌های شهرهای کشور نهادهای حمایتی، برخی نهادهای انتظامی و نهادهای اجتماعی در انجام وظایف خود کم‌کاری کرده‌اند و انجام وظایف را به شهرداری اصفهان سپرده‌اند.

غلامرضا فتح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کارکردهای مثبت اجتماعی پیاده‌راه چهارباغ، اظهار کرد: همان‌طور که ذهن انسان به‌عنوان خصوصی‌ترین فضا معرفی شد، فضای شهری به‌عنوان عمومی‌ترین فضا معرفی می‌شود، فضای شهری مفهومی است اجتماعی که امکان حضور برای تمام اقشار جامعه به‌طور یکسان در آن وجود دارد و صحنه بازی تئاتر برای شهروندان است که افراد با حضور در آن نقاب به چهره خود زده و در اختلاطی از گونه‌های مختلف به تعاملات اجتماعی می‌پردازند و به همین دلیل فضای شهری، خود صورتی از سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارکردهای مثبت پیاده‌راه‌ها در تقویت سرمایه اجتماعی

وی افزود: فضای شهری که صورتی از سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود دارای گونه‌های متفاوتی است؛ یکی از این گونه‌ها پیاده‌راه‌ها است که به دلیل نبود یا کم بودن حرکت خودرو در آن، دارای بیشترین حد تعاملات اجتماعی در بین انواع فضاهای شهری هستند. درپی نزول کیفیت زندگی شهری در اروپا که در اواخر دهه پنجاه قرن بیستم شدت گرفت توجه به مسئله حضور انسان و حرکت پیاده افزایش یافت.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: هرچند سرمایه اجتماعی تنها تعاملات اجتماعی نیست، اما موتور محرک این سرمایه همین تعاملات میان مردم است. در محیطی همچون پیاده‌راه‌ها که تعاملات اجتماعی در آن بالا است طبیعی است شاهد برخی آسیب‌ها همچون پدیده تکدی‌گری، کودکان کار، دست‌فروشان و غیره باشیم. اما نکته قابل‌تأملی که در پیاده‌راه اصفهان وجود دارد این است که در طراحی و اجرای آن سعی شده است که انسان‌محور بودن آن تقویت شود.

تعامل انسانی در پیاده راه چهارباغ بسیار بالا است

وی اضافه کرد: در واقع پیاده‌راه چهارباغ را نمی‌توان کانون جرم و آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان دانست زیرا در این نقطه شهری شاهد بیشترین تعامل انسان‌ها با یکدیگر هستیم، تعاملی که بر پایه خرید، گذراندن اوقات فراغت و استراحت موقتی شکل‌گرفته است، شاید برخی‌ها عنوان کنند که میدان امام دارای این کارکرد است که در پاسخ باید گفت میدان امام اصفهان هرچند سال‌هاست تردد خودرو در آن ممنوع شده اما به دلیل وجود بازار، مسجد و غیره کارکرد اصلی پیاده‌راه چهارباغ را برای تعامل انسان‌ها با یکدیگر ندارند.

فتح‌آبادی اظهار کرد: اگر انتقاد می‌شود که اراذل اوباش، تکدی‌گری، کودکان کار و در کل آسیب‌های اجتماعی در این گذر فرهنگی زیاد شده است باید در پاسخ گفت بالعکس در این گذر شاهد کمترین آسیب‌های اجتماعی هستیم منتهی به دلیل اینکه تعامل انسانی در پیاده راه چهارباغ بسیار بالا است این آسیب‌ها بیش از هر منطقه در شهر اصفهان نمایان است.

شهرداری تنها متولی چهارباغ نیست / کم‬‌کاری نهادهای دیگر

وی با اشاره به نقش شهرداری در پیشگیری از کاهش آسیب‌های اجتماعی در پیاده‌راه چهارباغ، گفت: شهرداری تنها متولی پیشگیری از آسیب‌ها، معضلات فرهنگی و اجتماعی نیست اما در سال‌های اخیر به خاطر عملکرد خوب شهرداری اصفهان نسبت به برخی شهرداری‌های شهرهای کشور نهادهای حمایتی، برخی نهادهای انتظامی و نهادهای اجتماعی در انجام وظایف خود کم‌کاری کرده‌اند و انجام وظایف را به شهرداری اصفهان سپرده‌اند.

این جامعه‌شناس گفت: در برخی پیاده راه‌های کلان‌شهرهای کشور و حتی جهان تنها پلیس حضور دارد و حضور پلیس هم نامحسوس است.

وی تأکید کرد: اگر به دنبال راهکار برای کاهش معضلات چهارباغ هستیم باید سیاست‌گذاری اجتماعی صحیحی برای این امر صورت گیرد در واقع فرمانداری اصفهان و مهم‌تر از آن دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی به‌عنوان دستگاه ستادی، تمام دستگاه‌های اجرایی را مکلف کنند که هرکدام به وظایف خود در محور پیاده‌راه چهارباغ عمل کنند و دادگستری استان اصفهان ناظر بر عملکرد این دستگاه‌ها باشد و با دستگاه‌های کم‌کار برخورد کند.

کد خبر 584490

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چهارباغ چهارباغ عباسی چهارباغ اصفهان پیاده راه چهارباغ گذر فرهنگی چهارباغ عبور از چهارباغ آسیب های چهارباغ محور چهار باغ آسیب های اجتماعی پیشگیری از جرم شهرداری اصفهان معضلات شهري معضلات اجتماعی خیابان چهارباغ اصفهان وضعیت چهارباغ اصفهان خیابان چهارباغ عباسی مدرسه چهار باغ پیاده راه سازی چهارباغ درختان چهارباغ گذر چهارباغ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیاده راه چهارباغ آسیب های اجتماعی تعاملات اجتماعی شهرداری اصفهان سرمایه اجتماعی شهرداری تنها پیاده راه ها پیاده راه تعامل انسان انجام وظایف فضای شهری آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۰۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم

محمد رمضانی،مدیر منطقه هفت شهرداری قم  با اشاره به مسئله پارکینگ در این منطقه اظهار کرد: در منطقه هفت پارکینگ زائر، پارکینگ شرقی حرم، پارکینگ رودخانه و پارکینگ شهید کاظمی به عنوان پارکینگ‌های عمومی ایجاد شده است.

وی با اشاره به محدودیت فضایی برای احداث پارکینگ‌های جدید در منطقه هفت افزود: در صورت به نتیجه رسیدن پروژه بسط شرقی و تکمیل پارکینگ‌های در دست کار در هسته مرکزی، شرایط پارکینگ‌های این منطقه بهبود خواهد یافت.

مدیر منطقه هفت شهرداری قم با اشاره به اقدامات این منطقه برای رودخانه خاطرنشان کرد: در بلوار سردار شهید سلیمانی اصلاح کف و بهسازی آسفالت صورت گرفت، همچنین اصلاح هندسی برداشتن نرده‌ها و اصلاح جداول در این بلوار به سمت حرم مطهر نیز انجام شد.

رمضانی اضافه کرد: سال گذشته یک تابلیه روی رودخانه به‌منظور کاهش ترافیک با هزینه ۱۱ میلیارد تومانی انجام شد که موجب رضایتمندی بسیاری برای مردم و زائران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیاده‌روسازی خیابان ۱۹ دی از مخابرات تا چهارراه بازار در حال انجام است، عنوان کرد: این کار به بهبود وضعیت تردد عابر پیاده منجر خواهد شد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری قم با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهسازی بافت تاریخی شهر قم گفت: جداره‌سازی در بعضی نقاط با همکاری میراث فرهنگی و سازمان بهسازی اطراف حرم در منطقه صورت گرفت که موجب بهبود سیما و منظر در بنا‌های تاریخی شد، از آن جمله می‌توان به بهسازی گاراژ شمس‌العماره در چهارراه بازار اشاره کرد.

رمضانی با اشاره به بودجه ۳۵۵ میلیارد تومانی منطقه ۷ شهرداری قم افزود: از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام در این منطقه زیرگذر امام موسی صدر است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کانون خانواده‌ با خودمحوری‌ها آسیب می‌بیند
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • وجود ۷ هزار نقطه بی‌دفاع شهری در اصفهان
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم/۱۰ پل عابر پیاده مکانیزه اجرایی می‌شود
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد