Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@09:03:20 GMT

دو معیار مهم خواستگار خوب در حدیث امام جواد (ع)

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۰۷۴۵

دو معیار مهم خواستگار خوب در حدیث امام جواد (ع)

امام جواد علیه‌السلام در روایتی به دو معیار مهم خواستگار خوب اشاره کردند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ازدواج، پیوندی مقدس بین مرد و زن است که پایه اولیه خانواده را شکل می‌دهد؛ از این جهت تأکید زیادی نسبت به دقت در مقدمات ازدواج شده است. در عرف ما این مقدمات با عنوان مراسم خواستگاری یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی این فرآیند، زوجین باید طرف مقابل را با معیارهای خود مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. هر اندازه این معیارها به معیارهای دینی نزدیک‌تر باشد، بنیان خانواده مستحکم‌تر و افراد آن رشدیافته‌تر و سودمندتر برای جامعه خواهند بود. 

از اولین گزاره‌هایی که در احادیث به عنوان معیار خواستگار خوب اشاره شده است، دین‌داری و امانت‌داری است. فردی به نام حسین بن بشّار می‌گوید طىّ نامه‏‌اى به امام جواد علیه‌السلام نوشتم: مردى دخترم را خواستگارى کرده؛ تکلیف من چیست؟ آن حضرت در پاسخ نوشت «مَنْ خَطَبَ إلَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إلاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِى الاْرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ؛ هر که به خواستگارى دختر شما آید و از تدیّن و امانتدارى او راضی هستید، با او موافقت کنید، وگرنه سبب فتنه و فساد بزرگى بر روى زمین خواهید شد.»

همان طور که اشاره شد،‌ امام جواد علیه‌السلام در این روایت به دو گزاره مهم به عنوان معیار ازدواج اشاره می‌کنند «فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ»؛ رضایت از دین و امانت؛ چرا که فردی که متدین به دین الهی باشد، نسبت به مسائل مختلف احساس مسئولیت و تعهد دارد و در یک کلمه، اهل تقواست. از این جهت فرد دیندار همواره سعی می‌کند خود را مقید به اخلاق کند و در برخورد با مشکلات از کوره در نرود و عصبانیت به خرج ندهد و نسبت به همسر خود ظلم و ستم نکند. امام حسن مجتبی علیه‌السلام در روایتی خطاب به مردى که با ایشان درباره ازدواج دختر خود مشورت کرد، فرمود «او را به مردى باتقوا شوهر بده.» حضرت دربارۀ علت آن ادامه دادند «زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامی‌اش مى‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد، به وى ستم نمى‌کند.» زَوِّجْها مِن رَجُلٍ تَقِیٍّ، فإنّهُ إن أحَبَّها أکرَمَها وإن أبغَضَها لَم یَظلِمْها. (مکارم الأخلاق، ص204)

دومین گزاره‌ای که امام جواد علیه‌السلام درباره معیار یک خواستگار خوب معرفی می‌کنند، امانت‌داری است. این خصلت به قدری اهمیت دارد که امیر مؤمنان علیه‌السلام برترین درجات ایمان یک انسان را امانت‌داری معرفی کردند «أفضُل الایمانِ، اَلأمانةُ.» یا در روایتی دیگر فرمود «رَأسُ الاِسلامِ اَلأمانَةُ؛‌ امانت‌داری، اساس و پایه اسلام است.» فردی که دارای صفت امانت‌داری باشد، همسر خود را مهم‌ترین امانت الهی می‌داند؛ لذا سعی می‌کند به بهترین نحو از او حراست و صیانت کند و قلب و ذهن خود را جز همسر خود معطوف به هیچ زن نامحرمی نکند، هرچند این خصلت‌ها باید دوطرفه باشد. زنی که اهل دیانت و امانت‌داری باشد، از اموال همسر خود به خوبی مراقبت می‌کند، می‌کوشد تا اهل صرفه‌جویی باشد و از اسراف بپرهیزد و با اندک ناملایمتی به همسرش خیانت نکند. زنی که امانت‌دار باشد، باید خود را از دید نامحرم حفظ کند و در نبود شوهر، با نامحرم شوخی و خنده‌هایی که موجب برانگیختن حس مریض‌دلان می‌شود،‌ انجام ندهد؛ در غیر این صورت، زن بزرگ‌ترین خیانت‌ها را در حق همسرش می‌کند. زن امانت‌دار، اسرار همسرش را حفظ می‌کند و سفره دل خویش را مقابل هر کسی پهن نمی‌کند مگر اینکه قصد اصلاح آن را داشته باشد و با اهلش مشورت کند.

بنابراین همین که خانواده دختر تشخیص به دیانت و امانت‌داری فرد دادند و او را اهل جهد و کوشش در کسب حلال دیدند،‌ خوب است که دست رد به سینه پسر نزنند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید «إِذَا جَاءَکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ‏ خُلُقَهُ‏ وَ دِینَهُ‏ فَزَوِّجُوهُ‏ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبِیرٌ» یعنی اگر کسی به عنوان خواستگاری به نزد شما آمد که خُلق و دینش را می پسندید با او ازدواج کنید و اگر به این دستور عمل نکنید (معیارهای مادی لحاظ کنید) فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.» (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏5، ص347)

در پایان به این نکته اشاره کنیم که حق انتخاب همسر، برای خانواده دختر محفوظ است؛ اگر خانواده‌ای تشخیص دهند که پس از ایمان، تقوا و اخلاق، داشتن مدرک تحصیلی و اشتغال و همچنین داشتن خانه و یا حداقل پول رهن و اجاره منزل به عنوان ملاک یک ازدواج موفق است،‌ نباید بر آنها خورده گرفت بلکه باید کوشید حداقل‌های تشکیل یک زندگی معمولی را فراهم آورد. باید به خانواده دختر حق داد که در شرایط سخت اقتصادی هراس در دل داشته باشند، چرا که جلوتر از پسر و خانواده پسر، آنها نسبت به دختر خود احساس امانت و تعهد می‌کنند. اما اگر بین دختر و خانواده او تواقق حاصل آمد که آن خواستگار در فرآیند زندگی می‌تواند پیشرفت کند و پسر را اهل تعهد و دیانت یافتند، فرصتی است که خداوند برای آن پسر فراهم آورده است و باید غنیمت شمرد و امر را به خداوند واگذار کرد.

بخشنامه‌ جدید وام ازدواج اعلام شد

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس امام جواد علیه السلام علیه السلام خواستگار خوب امانت داری همسر خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟

خانم معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد
  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده است
  • اظهارات جنجالی دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرد! / پرونده باز است
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • همه مرد‌های مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند