Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@03:39:09 GMT

ترکیه در نشست ناتو چه امتیازاتی گرفت؟

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۰۷۶۴

ترکیه در نشست ناتو چه امتیازاتی گرفت؟

فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا و قدرت های ناتو، نشان داد که امکان گرفتن امتیازات طلایی برای ترکیه وجود ندارد و اردوغان باید با حداقل‌ها کنار می‌آمد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز سه شنبه در مادرید پایتخت اسپانیا، پیش از نشست سران کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو، دیدار چهارجانبه مهمی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در کنار ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و سران سوئد و فنلاند پشت میز نشست تا تکلیف پیوستن دو عضو جدید به سازمان ناتو روشن شود.

اردوغان قبل از حرکت به سوی مادرید، اعلام کرده بود که رویکرد سیاسی – امنیتی سوئد و فنلاند، مصداق حمایت از بی اعتنایی به حساسیت های آنکارا است. ژنرال خلوصی آکار دست راست اردوغان و وزیر دفاع ترکیه نیز به تندی صحبت و اعلام کرده بود، ترکیه حاضر نیست با عضویت فنلاند و سوئد، موافقت کند. اما شد آن چه ترک ها گفته بودند نمی شود. یعنی با وساطت دبیرکل ناتو، سندی برای همکاری امنیتی نوشته شد و حالا دو کشور اروپایی مزبور می توانند بدون اما و اگر عضو پیمان ناتو شوند.

روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، به عادت مرسوم خود، تصویری حماسی از نشست ناتو را نشان دادند و با چنین تیترهایی به استقبال این موضوع رفتند:«ظفر اردوغان در مادرید»، «برای  کسب اجازه، مراقب اردوغان نشستند»، «اردوغان شمع شد و همچون پروانه دور او جمع شدند»!

روزنامه های وابسته به حزب عدالت و توسعه ترکیه، تلاش کردند نشان دهند که سند امضا شده بین ترکیه، سوئد و فنلاند، یک دستاورد تاریخی مهم است. اما بررسی بندهای این سند، به مجموعه ای از امتیازات اشاره کرده که بدون شک، نمی توان آنها را در سطح دستاورد طلایی توصیف کرد.

فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا و قدرت های ناتو، نشان داد که امکان گرفتن امتیازات طلایی برای ترکیه وجود ندارد و اردوغان باید با حداقل ها کنار می آمد.

نشست مهم هلند و اطمینان معنی دار روته

پیش از آن که نشست سران کشورهای عضو ناتو در مادرید برگزار شود، ضیافت مهم دیگری در لاهه هلند برگزار شد. در این نشست که بنا به دعوت هلند و دانمارک برگزار شد، نخست وزیران بلژیک، لتونی، لهستان، پرتغال و کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو حضور داشتند.

سخنان مارک روته نخست وزیر هلند در کنفرانس مطبوعاتی پایان این نشست، بسیار مهم و معنی دار بود.

او گفت: «فنلاند و سوئد مطمئن هستند که علیرغم مخالفت های ترکیه، به ناتو خواهند پیوست.»

اما چرا نخست وزیر هلند تا این اندازه از نهایی شدن عضویت سود و فنلاند و بی اثر بودن مخالفت های ترکیه مطمئن بود؟ در پاسخ می توان به دو دلیل مهم اشاره کرد:

الف) آمریکایی ها در مذاکره با ابراهیم کالن سخنگو و رئیس مشاوران امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ ریاست جمهوری ترکیه، شرایط عینی را توصیف و اعلام کرده اند که حفظ روابط ترکیه و غرب در گرو تایید عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است.

ب) تیم اردوغان عملاً در بحران اقتصادی ترکیه گرفتار شده و از قدرت سیاسی و اقتصادی چندانی برخوردار نیست  و در نتیجه نمی تواند در این موقعیت سخت، در برابر غرب جبهه بگیرد.

سوئد و فنلاند، چه تعهداتی دادند؟

در تفاهم نامه ای که بین ترکیه، سوئد و فنلاند امضا شده، به چند نکته اشاره شده که برخی از آنها اهمیت نسبی دارند و برخی دیگر نیز کاملاً بدیهی و پیش پا افتاده هستند:

1.در این یادداشت تفاهم آمده است که فنلاند و سوئد حمایت کامل خود را از ترکیه در برابر تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور اعلام کرده و این کشورها تأکید می کنند که پ.‌ک‌.ک یک سازمان تروریستی ممنوعه است.

2.در این یادداشت سه جانبه آمده است که سوئد و فنلاند از YPG/PYD و شبکه فتح الله گولن حمایت نخواهند کرد و با ترکیه توافق کردند برای جلوگیری از اقدامات این تروریست ها همکاری ها را افزایش دهند.

3.این متن همچنین به  مجموعه قوانین جدید و موثرتر مبارزه با جرائم تروریستی اشاره می کند که از اول ژوئیه در سوئد لازم الاجرا خواهد شد.

4.در این یادداشت همچنین آمده است که هیچ تحریم تسلیحاتی بین 3 کشور امضاکننده وجود ندارد.

5.اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این 3 کشور مکانیسم مشترکی را برای تقویت همکاری با هدف  مبارزه با تروریسم و ​​جنایات سازمان یافته ایجاد خواهند کرد.

6.فنلاند و سوئد درخواست‌های ترکیه برای اخراج یا استرداد اعضای پ.ک.ک و گولن، به ‌سرعت و با جزئیات بررسی خواهد شد و تاکید می‌کند که این رویه‌ها مطابق با کنوانسیون های اتحادیه اروپایی انجام خواهد شد.

7.این سه کشور همچنین متعهد شدند که اجازه نمی دهند از قوانین محلی به نفع سازمان های تروریستی استفاده شود و در عین حال از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری می کنند.

8.ترکیه حمایت خود از سیاست درهای باز ناتو را تأیید و موافقت می کند که از دعوت فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو در نشست سران 2022 مادرید حمایت کند.

توجه به بندهای بالا نشان می دهد که نه سوئد و نه فنلاند، به طور قاطعانه، اعلام نکرده اند که راه برای هرگونه فعالیت اعضای پ.ک.ک و شبکه گولن مسدود خواهد شد. حتی موضوع اخراج و اعاده نیز بر اساس کنوانسیون های اتحادیه اروپا تعریف شده و چنین چیزی نمی تواند یک دستاورد حداکثری باشد.

آیا ترکیه می توانست امتیازات بیشتری بگیرد؟

دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه ترکیه در دو ماه گذشته، همواره با ادبیاتی اغراق آمیز درباره حق وتوی ترکیه صحبت کرده و ادعا می شد که رضایت کامل ترکیه باید تامین شود. اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و ترکیه ناچار شد با خواسته های آمریکا و ناتو، کنار بیاید.

با توجه به حمایت تمام قد آمریکا و همه اعضای ناتو از سوئد و فنلاند، بدون تردید، راه برای کسب امتیازات بالاتر وجود نداشت. در نتیجه باید گفت، زمان آن فرا رسیده که مقامات ترکیه، جایگاه و موقعیت واقعی کشورشان را در پیمان نظامی ناتو درک کنند و به این باور برسند که صرف برخورداری از حق وتو، نمی تواند به معنی سهولت به کارگیری این حق باشد.

مفاد تفاهمنامه ناتویی فنلاند، سوئد و ترکیه؛ برداشتن تحریم‌ تسلیحاتی آنکارا

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس فنلاند و سوئد سوئد و فنلاند خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۰۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیم با انتخابات آمریکا و روی کار آمدن دموکرات‌ها و یا جمهوری‌خواهان دارد.در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با روسیه است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، بسیاری از کشورهای غربی که ابتدا تمایلی به ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین نداشتند، مسیر خود را تغییر داده‌ و تجهیزات مختلفی از تانک‌های سنگین گرفته تا سیستم‌های دفاع هوایی را به این کشور ارسال کرده و همچنان به تداوم این روند متعهد هستند.

علاوه بر این، خلبانان اوکراینی در حال آموزش برای جت‌های جنگنده احتمالی هستند، مطالبه‌ای که دولت اوکراین از ابتدای شروع جنگ عنوان کرده است.

واشنگتن سرسخت‌ترین شریک نظامی اوکراین از ابتدای جنگ بوده و تسلیحات و تجهیزات بیشتری در مقایسه با سایر کشورها ارسال کرده است. جدیدترین داده‌های وزارت امور خارجه ایالات متحده نشان می‌دهد که کل کمک‌های نظامی این کشور تحت ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از 42 میلیارد دلار فراتر رفته که 41.3 میلیارد دلار آن از زمان آغاز جنگ بوده است.

با این حال به اعتقاد برخی تحلیلگران سرنوشت ناخوشایندی در انتظار زلنسکی است. واشنگتن به دست نشانده های خود در نقش سران دولت های خارجی تنها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف ژئوپولیتیکی می نگرد و بعد از اینکه این دست نشانده ها وظایف محول شده خود را انجام دادند، آنها را برکنار می کند.

سرنوشت مشابهی در انتظار «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین نیز وجود دارد، به محض اینکه زلنسکی نقشی را که غرب برای او معین کرده، ایفا کند. زمانیکه دیگر مورد نیاز حامیان غربی نیست چه نوع خاتمه ای در انتظار زلنسکی است؟ فنا بعد از یک کودتا، برکناری از قدرت با برگزاری انتخابات یا اتهام، بازداشت، حبس و غیره.

خدمت غرب به اوکراین یک طرفه نیست

با نگاهی واقع گرایانه به جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی که تهاجم روسیه ادامه دارد، اوکراین اغلب به شدت به حمایت نظامی و اقتصادی غرب وابسته است. با این حال، این رابطه آنطور که در ابتدا ممکن است یک طرفه به نظر برسد، نیست. حمایت غرب در واقع در کمک به اوکراین برای دفاع از خود بسیار مهم بوده است، این موضوع در صورتی است که جهان دموکراتیک نیز طیف وسیعی از منافع را از حمایت از تلاش‌های جنگی اوکراین به دست می‌آورد.

مهم ترین این مزیت ها کسب منافع در میدان جنگ است. به اعتقادات رهبران کشورهای غربی و اروپایی، اوکراین در میدان جنگ به طور پیوسته در حال نابودی پتانسیل نظامی روسیه است. این روند جنگ به طور چشمگیری تهدیدی را که برای جناح شرقی ناتو ایجاد می‌کند، کاهش می دهد.

شکست در اوکراین، روسیه را از صفوف ابرقدرت‌های نظامی جهان پایین می‌آورد و مسکو را با سال‌ها بازسازی روبرو می‌کند و تهدید های ناشی از اقدامات احتمالی روسیه را در کشورهای دیگر به حداقل می رساند. مهم این است که غرب با حمایت از اوکراین می‌تواند پتانسیل نظامی روسیه را بدون انجام هیچ اقدامات مستقیم یا تلفات جانی، کاهش دهد.

بر اساس نگاه سیاستمداران غربی، «راه جلوگیری از رویارویی با روسیه در آینده، کمک به اوکراین برای عقب راندن مهاجم در حال حاضر است. این درس تاریخ است که باید ما را راهنمایی کند و به اقداماتی قبل از اینکه خیلی دیر شود، فوریت بخشد.»

اما اگر بازی به نفع روسیه پایان یافته و این درس نادیده گرفته شود و اوکراین شکست بخورد، غربی‌ها نگران هستند که روسیه تقریباً به طور قطع فراتر رفته و تهدیدی مستقیم برای کشورهای عضو ناتو مانند کشورهای بالتیک، فنلاند یا لهستان محسوب خواهد شد.

در آن مرحله، دیگر امکان اجتناب از تلفات قابل توجه ناتو وجود نخواهد داشت. نبرد در میدان اوکراین به ناتو هدف تازه ای بخشیده است و با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو باعث گسترش بیشتر اتحاد نظامی در اتحادیه اروپا شده است. این امر عاملی شده تا اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری متحد شود.

به طور کلی، تمایل و توانایی غرب برای ادامه حمایت از اوکراین مبتنی بر توافق در برابر چیزی است که از آن دفاع می کند. موضع غرب در مورد آینده جنگ اوکراین به دلیل چرخه انتخابات در ایالات متحده و اروپا پیچیده است.

با وجود مخالفت های فراوان در آمریکا و اروپا، بسته کمکی به اوکراین ارسال شده است و کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو به تعهد تجهیزات جنگی برای اوکراین ادامه می‌دهند. اما نکته قابل تامل، تا زمانی که چرخه انتخاباتی کامل نشود، سیاست‌ها در حالت تعلیق هستند و موقعیت اوکراین را تضعیف می‌کنند و دست مسکو را تقویت می‌کنند.  

آینده جنگ اوکراین ارتباط مستقیمی با انتخابات آتی ایالات متحده و روی کار آمدن دموکرات ها و یا جمهوری خواهان دارد. در حال حاضر بهترین گزینه برای اوکراین آماده سازی زمینه برای حل و فصل مذاکرات احتمالی با پوتین است؛ تصمیمی که اوکراین باید بگیرد و در این شکی نیست.

اما نکته کلیدی نوع حل و فصل است که ممکن است قابل قبول باشد. موضع حداکثری زلنسکی مبنی بر خروج کامل روسیه از تمام خاک اوکراین همچنان پابرجاست. این امر با واقعیت وضعیت نظامی در زمین و در میان جمعیت های سرزمینی که اکنون تحت کنترل روسیه است، تضعیف می شود.

همچنین پیوستن و یا عدم پیوستن اوکراین به ناتو از موضوعات مهمی است که ادامه و یا مذاکره برای حل و فصل جنگ را به چالش کشیده است. تصمیمی که آینده اوکراین را یا متحد شرق و یا در مقابل شرق قرار خواهد داد.

 

تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیروتحولات اوکراین| اعتراف کی‌یف به دستاوردهای نظامی روسیه

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • استقبال «اردوغان» از امیر کویت در آنکارا
  • اردوغان: غرب فشار بر اسرائیل را افزایش دهد
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است