Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست طارم گفت: بر اساس استاندارد جهانی، شهرستان طارم حداقل نیاز به ۲۰ نفر نیروی محیط‌بان دارد.

سید سعید موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نیروهای محیط‌بانی و کمبود امکانات، اظهار کرد: شهرستان طارم با وسعت ۲۲۳۵ کیلومترمربع به دلیل اقلیم مناسب و شرایط توپوگرافی منحصر به فرد یکی از مناسب‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور را در خود جای داده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حدود ۷۸ هزار هکتار از وسعت شهرستان طارم متعلق به منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر (۳۴ درصد) و ۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد (۹ درصد) و بیش از ۱۲۰ هزار هکتار مناطق آزاد با زیستگاه‌های مناسب است.

این مسئول تصریح کرد: مزیت غنای تنوع زیستی خصوصاً گونه‌های گیاهی با ارزش و گونه‌های جانوری شاخص و با اهمیت بین‌المللی از قبیل پلنگ، خرس قهوه‌ای، سیاه‌گوش، گونه‌های پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان و آبزیان شده که با تلاش شبانه‌روزی همکاران و جلب مشارکت‌های مردمی، شاهد افزایش جمعیت برخی گونه‌های شاخص شهرستان خصوصاً کل و بز در سرشماری پارسال بوده‌ایم.

موسوی با اشاره به کمبود نیروهای محیط‌بانی در طارم، عنوان کرد: عملاً امکان حفاظت و گشت و کنترل مناطق به دلیل کمبود نیروی اجرایی و با توجه به وسعت منطقه با مشکلات عدیده‌ای همراه بوده و همه زحمات حفظ و حراست از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری با ۴ نفر نیروی محیط‌بان در حال انجام است که طبق استاندارد جهانی برای هر ۱۰۰۰ هکتار مناطق تحت مدیریت باید یک نفر محیط بان وجود داشته‌ باشد ولی در ایران هر محیط‌بان حدود ۱۲ برابر یعنی از ۱۲ هزار هکتار محافظت می‌کند و بر اساس این استاندارد، شهرستان طارم حداقل نیاز به ۲۰ نفر محیط‌بان دیگر دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان طارم با بیان اینکه کمبود نیروی محیط‌بان ۱۲ برابر استاندارد جهانی یکی از اصلی‌ترین مشکلات و کاستی‌های محیط‌زیست شهرستان است که حل آن نیاز به همت مسئولان دارد، خاطرنشان کرد: رعایت تعادل دام و مرتع، حفاظت از چشمه‌ها و آب‌شخورهای طبیعی، حفظ لانه‌ها و جوجه‌آوری پرندگان و اطلاع‌رسانی و تماس با شماره ۱۵۴۰ در صورت مشاهده فوریت‌های زیست‌محیطی و تخلفات شکار و صید نیز اقداماتی است که مردم در راستای کمک به حفظ محیط‌زیست می‌توانند انجام دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها محيط بان طارم زنجان نیروی محیط بان شهرستان طارم هزار هکتار محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • توقیف ۲۰ خودرو متخلف تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی