Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@18:11:16 GMT

مصرف تفننی موادمخدر نگران‌ کننده است

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۲۱۰۴

مصرف تفننی موادمخدر نگران‌ کننده است

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان گناوه روز چهارشنبه به نقل از خاتون باباحسنی  اظهار داشت: افرادی که گاه‌گاهی مواد مصرف می‌کنند و به‌اصطلاح مصرف‌کننده تفننی‌ هستند، اگر فکر می‌کنند می‌توانند هر وقت بخواهند مصرف را قطع و مواد را کنار بگذارند سخت در اشتباهند.
وی  گفت:  یکی از حساس‌ترین گروه‌های مرتبط با موادمخدر، مصرف‌کننده‌های تفننی هستند که به طور تقریبی ۱۰ برابر مصرف‌کننده‌های دائمی با مواد درگیرند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیش از همه گروه‌ها نیاز به کمک‌های اورژانسی و نیروهای کمکی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: آمار دقیقی از مصرف‌کننده تفننی وجود ندارد، اما این افراد با این فکر که هر وقت اراده کنند مصرف می‌کنند و یا کنار  می‌گذارند ، اقدام به مصرف مواد مخدر در میهمانی‌ها، پارتی‌ها و  مراسم عروسی می‌کنند.
وی اضافه کرد: این افراد بیشتر دنبال مجالسی هستند که در آن مواد مخدر و مشروب وجود دارد و به ندرت به مهمانی یا مکان‌هایی که خبری از این نوع مواد نیست، رغبت نشان می‌دهند.
باباحسنی اظهار داشت: هرچند این افراد خود را مصرف‌کننده موقت می‌دانند و در ذهنشان هست که در فاصله‌ای دور یا نزدیک آن را کنار خواهند گذاشت، اما نه آنها مصرف را کنار می‌گذارند و نه تفننی باقی می‌مانند، بلکه به سمت مصرف‌کننده دائمی و وابستگی پیش خواهند رفت.
مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: فاجعه زمانی رخ می‌دهد که اطرافیان این افراد را درک نکنند و به‌جای پذیرش، ملایمت و گفتگوی صمیمی و به‌دوراز تنش و مشاجره، اقدام به تحقیر، سرزنش، بازخواست و مقایسه آنها با دیگران کنند یا در محل کار به علت سوء رفتار از کار اخراج شود.
وی افزود: رفتار ناپخته و بدون آگاهی و از روی احساسات می‌تواند اضطراب فرد را بیشتر، عملکرد او را در محیط و محل کار ضعیف‌تر و در نتیجه مصرف را بالاتر و اعتیاد و وابستگی را محتمل‌تر کند و باعث شکاف بیشتر بین فرد  با خانواده و کل جامعه  شود.
وی ادامه داد: گفت وگوی راهبردی والدین با فرزندان از قوی‌ترین مولفه‌های خودکنترلی در برابر مصرف مواد مخدر است
باباحسنی گفت: به نظر نمی‌رسد که در خانواده‌ها پیرامون اعتیاد کمترین گفت و گویی اصولی صورت بگیرد و هر جا هم‌صحبتی باشد تنها نوعی بحث و مشاجره یا به‌صورت هشدار کلی بوده که  بی‌فایده است.
مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه توصیه کرد: بهتر است در ارتباط با مواد مخدر با آرامش و بدون مشاجره، حمله و مقصر جلوه دادن هیچ‌کدام از اعضای خانواده به‌صورت کاملا  خنثی و بدون سوگیری صحبت و انجام شود.
وی بیان کرد: مهم ترین مشکلات زمانی نمایان می شود که  در خانواده‌ خود در مورد اعتیاد حرف نمی‌زنیم و این یک تابو به شمار می آید که هرگونه حرف زدن خانوادگی پیرامون آن را ممنوع و غیرقابل‌تحمل کرده است.
باباحسنی اظهار داشت: وقتی پدیده‌ای واقعی در خانواده یا جامعه یا در سطح ملی تابو شود و در برابرش سکوت کنیم اولین اتفاقی که می‌افتد از حیطه رسمی خارج می‌شود.
 وی اضافه کرد: از سویی موضوعاتی که برای انسان کشش و جذابیت دارند، وقتی از حوزه رسمی خانواده یا جامعه خارج شود، وضعیت مخفی پشت پرده یا پستویی پیدا می‌کنند و فقط از انظار خارج می‌شود.
باباحسنی گفت: مصیبت از همین‌جا شروع می‌شود که هر آنچه برای انسان جذاب و لذت‌بخش باشد، اگر به خلوت رانده شود افسارگسیخته عمل خواهد کرد و فرصت برای رشد قارچ گونه پیدا می‌کند و از طرفی دیگر امکان کنترل و کاهش شدت و حدت آن از دسترس خارج می‌شود.

مسئول سلامت روان شبکه بهداشت ودرمان گناوه بیان کرد: خانواده‌ای که می‌توانسته با همبستگی جمعی بالا و روابط سلسله مراتبی پذیرفته‌شده درونی، موضوع را بخوبی مدیریت کند، خود  انکارکننده اصلی مشکل می شود و زمانی لب می‌گشایند که کار از کار گذشته باشد و یک معتاد به جامعه اضافه‌ شده است.

برچسب‌ها بوشهر مواد مخدر سلامت روان گناوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر مواد مخدر سلامت روان بوشهر مواد مخدر سلامت روان گناوه روان شبکه بهداشت مصرف کننده مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز

مختاری مدیر شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: در راستای طرح سلامت نوروزی در شهرستان مهریز بیش از ۲۶ تن کالای غیرمجاز سلامت محور در مهریز معدوم شد.

وی ادامه داد: ۲۳ تن محموله خیارشور غیرمجاز توسط مأموران ایست بازرسی شهید مدنی مهریز توقیف شده و مابقی توسط کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان مهریز از سطح مغازه و اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی جمع آوری و معدوم شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهریز نیز از صاحبان شرکت‌های پخش و همچنین اصناف تهیه و توزیع مواد غذایی خواست با رعایت اصول نگهداری و انبارداری صحیح از فساد مواد غذایی جلوگیری کرده و به تامین امنیت غذایی که نتیجه تلاش تولید کنندگان است، کمک کنند.

 وی از شهروندان خواست در هنگام خرید موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی به برچسب اصالت و سلامت کالا و مجوز‌های لازم از سازمان غذا و دارو و همچنین تاریخ تولید و انقضا محصولات غذایی، توجه ویژه داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • امحای هزار و ۵۳۹ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته در هشترود