Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: طرح احیا خلیج گرگان یک پروسه چندین ساله بوده و دولت سیزدهم تلاش دارد تا با پیگیری‌های خود این طرح را عملیاتی کند.

وی تصریح کرد: همانگونه که دولت در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال، مسکن، تولید و غیره وظایف و مسئولیتی در قبال مردم دارد در حوزه زیست محیطی و سایر پروژه‌های این چنینی نیز متولی بوده و در راستا حفاظت و احیا آن باید گام بردارد، بنابراین عده‌ای نباید این تفکر را داشته باشند که اعتبار احیا چنین پروژه‌هایی به حوزه‌های دیگر مانند صنعت، اشتغال و غیره تخصیص پیدا کند، اصل موضوع اینکه دولت در اینگونه پروژه‌ها ورود کرده نباید زیرسوال رفته و یکی از مسئولیت‌های دولت‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر امروز برای احیا این‌خلیج طرح‌هایی ارائه شده مطمئنا کارشناسان به صورت دقیق بر روی این طرح‌ها مشاوره و مطالعات انجام داده و از زاویه‌های مختلف آن را به صورت کارشناسی بررسی کرده‌اند، بنابراین تایید و یا رد اجرای این طرح‌ها باید با مستندات کارشناسی و دقیق علمی ارائه شود و صرفا از نگاه خاص و یا خودمان نباید مانع اجرای چنین طرح‌های بزرگ و مهم باشیم.

وی ادامه داد: خلیج گرگان دوران بلوغ خود را طی کرده و به طور طبیعی و زیستی به دوران افول رسیده و برای جلوگیری از نابودی آن باید حفاظت و مراقبت کنیم و این امر در سایه اجرای پروژه‌هایی مدت‌دار مانند ارتباط هیدرولیکی بین دریا و خلیج، مهندسی سواحل، مدیریت سواحل، مدیریت و رعایت حریم‌ها و سایر عوامل مهم دیگر که در احیا و حفاظت آن نقش موثری دارند، انجام می‌شود.

رضایی گفت: پروژه‌هایی مانند احیای خلیج گرگان و میانکاله با توجه به اینکه در حریم دو استان واقع است باید با نظر کارشناسی و تخصصی متولیان امر و به صورت طرح‌های مشترک بین دو استان اجرا شود.
وی بیان کرد: همانطور که اگر در حوزه اشتغال و دیگر حوزه‌ها متولیان امر و مسئولان به آن توجه نکنند در طول سال‌های بعد دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد، عدم توجه به پروژه‌هایی مانند احیای خلیج گرگان در سال‌های بعد سبب گسترش بیابان در استان، وجود ریزگردها و بسیاری از مشکلات عظیم و مهم در استان خواهد شد.

استاد دانشگاه ابراز کرد: در این سال‌ها نگاه ما به خلیج گرگان فقط طرح مسئله بوده و عامه مردم نیز از نابودی آن نگران بودند اما در این سال‌ها چه نخبگان، چه سمن‌ها و حتی فضای رسانه‌ای خود را ملزم به مطالعه و ارائه طرح‌های کارشناسی برای حفظ آن نکرده و نسبت به آن دار ارائه راهکارهای مناسب بی‌توجه بودند، صرف اینکه ما فقط مطرح کنیم خلیج گرگان در خطر نابودی است کافی نبوده و تاثیری در حفاظت از محیط زیست ندارد.

وی افزود: در چنین موضوعاتی باید نگرش و تفکر سیستمی همه جانبه بوده و همه اجزاء را درگیر کند و همه مدیران دستگاه‌های اجرایی از بدنه نخبه جامعه و سمن‌های محیط زیست برای ارائه راهکارها دعوت کنند و در میدان حمایت باشند.

رضایی گفت: همه ما باید تاب‌آوری خود را در توسعه و رشد استان افزایش دهیم و به دنبال پروژه‌هایی برای توسعه در استان باشیم که تمام مواد اولیه آن در همین استان باشد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده استان گلستان و بهشهر استان مازندران از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب‌شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالادست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب «میانکاله» و «لپو زاغمرز» در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های «کنوانسیون رامسر» ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری دارد.

پس از حضور دکتر رئیسی رئیس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.

انتهای پیام/۲۳۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: حامد رضایی استاد دانشگاه پروژه هایی خلیج گرگان پروژه ها طرح ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر طاهری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه با بیان اینکه پروژه با هدف به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از منابع آلاینده اجرا شد، اظهارداشت: این پروژه علاوه بر شناسایی منابع آلاینده زیست محیطی رصد و نظارت منطقه‌ای بر وضعیت منابع آلاینده، ارائه راه کارهای مدیریتی کاهش پیامدهای محیط زیستی، ایجاد بستری مناسب برای تصمیم گیری بهتر و ارتقای آگاهی‌های عمومی در رابطه با مسائل زیست محیطی را در پی خواهد داشت.

وی مراحل انجام پروژه را شامل فاز مطالعات و بررسی کلیات وضعیت محیط زیستی منطقه، شناسایی منابع آلاینده سطح منطقه، تهیه بانک اطلاعاتی، ارائه راهکارهای کاهش آلاینده‌ها، تهیه اطلس زیست محیطی منطقه و ارائه راه کارهای مدیریت محیط زیست در منطقه عنوان کرد.

طاهری بابیان اینکه در این اطلس منابع آلاینده هوا، خاک، نور، انرژی، امواج و.. شناسایی شده است، افزود: در گام دوم براساس داده‌های احصا شده، برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آلودگی ناشی از مراکز آلاینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 6089935

دیگر خبرها

  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد