Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رحیم یونسی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت آموزش‌های مهارتی و جایگاه آن در جامعه اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، عدم توانمندی جوانان برای اشتغال، مدرک‌گرایی و پشت میزنشینی از جمله مواردی بوده که جامعه با آن درگیر است و باید دلایل ریشه‌ای آن بررسی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که آموزش مهارت‌های نوین با رویکرد دانش‌بنیان در مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اردبیل در حال انجام است، افزود: ما در استان اردبیل در حوزه‌های صنعتی، خدماتی، فرهنگ و هنر و حوزه گردشگری منطبق بر استانداردهای بین‌المللی آموزش‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای را ارائه می‌کنیم تا نیروی کار ماهر و مجرب جذب بازار کار شوند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اردبیل ادامه داد: با برگزاری این دوره‌ها با رویکرد آموزش‌های نوین و مهارت‌های دانش‌بنیان و همچنین تقویت مؤلفه کارآفرینی در حوزه‌های مختلف سعی بر این است تا نیروی جوان و فارغ‌التحصیل دانشگاهی بتوانند از ظرفیت به وجود آمده در افزایش توان تحولات اقتصادی استان استفاده کنند.

یونسی فعالیت ۱۹ مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای دولتی را در استان یادآور شد و گفت: در کنار این مراکز، ۲۰۰ مرکز آموزش خصوصی آموزشگاه‌های آزاد نیز در سطح استان مهارت‌های لازم را به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند که تنوع رشته‌ها در این مراکز بسیار زیاد است و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها به‌صورت حضوری و مجازی از آموزش‌ها استفاده کنند.

اهمیت هدایت تحصیلی و شغلی و استعدادشناسی کودکان

وی با تاکید بر این‌که از مشاوره، هدایت تحصیلی و شغلی و استعدادشناسی کودکان غافل شده‌‎ایم، بیان کرد: فرآیندهای آموزشی باید اصلاح و نیاز و رغبت‌سنجی در خصوص شغل انجام شود و کارهای غلط گذشته در آموزش‌های رسمی ادامه نیابد. 

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: انتخاب شغل بر مبنای سلیقه خانواده و اطرافیان که خود فرد در آن دخالتی نداشته باشد، اشتباه است و فردی که در مسیر درست شغلی قرار گیرد و انتخاب آزادانه‌ای داشته باشد به یقین برای رسیدن به هدف تمام مهارت‌های لازم را می‌آموزد.

یونسی با بیان این‌که آموزش‌ها باید براساس نیاز بازار کار باشد، گفت: امروزه مهم‌تر از فراگیری مهارت فنی، انتخاب رشته و تخصص مورد نیاز بازار کار است زیرا بازار کار در برخی از رشته‌ها اشباح شده و کشش و توان جذب نیروی کار را ندارد، مهارت، موتور رشد اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نقش کلیدی در مهارت‌‌آموزی به نیروی کار و تبدیل آن به نیروهای ماهر، متخصص و کارآفرین دارد.

وی با بیان این‌که باید در خصوص مساله جوانان در این کشور احساس مسؤولیت کنیم، بیان کرد: طرح غنی‌سازی اوقات فراغت ضمن ایجاد فضای پرنشاط برای دانش‌آموزان و دانشجویان، باعث ارتقای سطح مهارت‌های فردی و اجتماعی آنان خواهد شد و در این راستا توانمندسازی مهارتی این قشر از جامعه موجب توسعه زیرساخت‌های اشتغال است.

گفتنی است؛ علاقه‌مندان به شرکت در دوره‌های مهارت‌آموزی رایگان می‌توانند با مراجعه به مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای محل سکونت خود، از چگونگی ثبت‌نام و پذیرش در این دوره‌ها مطلع شوند.

انتهای پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس

کلیدواژه: اردبیل اداره کار فنی و حرفه ای مهارت اشتغال آموزش فنی وحرفه ای استان اردبیل آموزش فنی بازار کار آموزش ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است، اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

سمیه سلیمانی در گفت و گو با ایسنا، مهارت‌های زندگی را لازمه بهزیستی دانست و افزود: فراگیری آشنایی با مهارتی تحت عنوان «همدلی» یا به عبارتی درک احساس دیگران ضروری است.

وی با بیان اینکه روانشناسان از سال ۱۹۵۷ تلاش داشتند تا دریابند منشاء همدلی کجاست و چگونه می‌توان فرزندان همدل‌تری تربیت کرد، اظهار کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده مشخص شد در کنار عواملی چون نظم و انضباط، گرمی و عشق در رابطه، صبوری، تأیید و تشویق و تنبیه به موقع والدین، بهترین پیش‌بینی کننده همدلی در مردان و زنان ۳۰ ‌ساله رابطه‌ای بود که آن‌ها در ۵ سالگی با والدین خود داشتند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بیان کرد: در این تحقیقات مشخص شد هرچه رابطه والدین و فرزندان در سنین دبستان خوب و صمیمی‌تر باشد، کودکان، همدلی (توانایی درک احساسات و عواطف دیگران و دیدن دنیا از زاویه دید آن‌ها) را بهتر یاد می‌گیرند و بزرگسالان همدل‌تری می‌شوند و هرچه رابطه والد و فرزندان در این سنین رو به سردی و فاصله و «ول کن بابا» و حوصله‌اش را ندارم پیش رود در بزرگسالی احتمال اینکه کودک به سمت خودمحوری، خودکامگی، بی‌توجهی به حال و احوال و خواسته‌های دیگران پیش رود، بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان مهارت همدلی خود را ارتقاء داد؟ گفت: همان‌طور که گفته شد این یک مهارت مهم برای ایجاد رابطه قوی و ارتباط مؤثر است.

سلیمانی با بیان اینکه برای فراگیری و بهبود مهارت همدلی چند راه وجود دارد که می‌توان آنها را به کار گرفت، اذعان کرد: تمرین گوش دادن فعال، خود را جای آن‌ها گذاشتن، توجه کردن به نشانه‌های غیرکلامی، تمرین کردن ذهن آگاهی، خواندن داستان و به دنبال بازخورد بودن بخشی از این راه‌ها برای بهبود مهارت همدلی است.

وی با تأکید بر اینکه باید گوش دادن فعال را تمرین کرد، افزود: وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند بدون وقفه با تلاش برای ارائه راه‌حل به آنچه می‌گوید تمرکز کنید. با برقراری تماس چشمی، تکان دادن سر و پرسیدن سؤالات «شفاف» نشان دهید به او گوش می‌دهید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی همچنین از والدین خواست خود را جای فرزندشان بگذارند و سعی کنند مسائل را از دید طرف مقابل ببینید، مثلاً تصور کنید اگر در موفقیت‌های آن‌ها بودید چه احساسی داشتید یا سؤالاتی بپرسید تا درباره تجارب آن‌ها بیشتر بدانید.

وی با بیان اینکه باید به نشانه‌های غیرکلامی توجه کرد، تصریح کرد: مردم اغلب احساسات خود را از طریق زبان بدن، لحن صدا و حالات چهره خود بیان می‌کنند باید به این نشان‌ها توجه کرد تا درک بهتری از احساس طرف مقابل داشته باشید.

سلیمانی همچنین تمرین کردن ذهن آگاه را ضروری دانست و افزود: ذهن می‌تواند به شما کمک کند تا آگاهی بیشتری ‌نسبت به افکار و احساسات خود ایجاد کنید که به نوبه خود می‌تواند به درک بهتر و همدلی با دیگران کمک کند.

وی در خصوص خواندن داستان گفت: این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های همدلی خود را توسعه دهید، زیرا به شما امکان می‌دهد جهان را از دیدگاه‌های مختلف ببینید و احساسات و انگیزه‌های شخصیت داستانی را درک کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با تأکید بر اینکه والدین باید به دنبال بازخورد باشند، اظهار کرد: باید از دوستان و اعضای خانواده در مورد مهارت‌های همدلی خود بازخورد بخواهید. آن‌ها ممکن است بتوانند پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود شما ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: همدلی مهارتی است که با تمرین و تلاش می‌توان آن را توسعه داد. با تمرکز بر درک و ارتباط با دیگران، می‌توان مهارت‌های همدلی خود را بهبود ببخشید و روابط قوی‌تری ایجاد کنید.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در پایان گفت: اگرچه فراگیری همدلی با کودکان مهارتی بسیار مهم و ضروری است اما بسیاری از خانواده‌ها با آن غریبه‌اند و آگاهی از آن ندارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • اولین مرکز مهارت‌آموزی سربازان وظیفه خوزستان راه‌اندازی شد
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • همدلی با کودکان، مهارتی که خانواده‌ها با آن غریبه‌اند