Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی امروز (چهارشنبه) در آیین تکریم و معارفه رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه سرپرست جدید این پژوهشگاه به فراز و فرود جذب دانشجو در پژوهشگاه ها اشاره و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ها نباید به دانشگاه تبدیل شوند. در سال های اخیر وزارت علوم محدودیت هایی برای جذب دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد در پژوهشگاه ها ایجاد کرده است اما با تصویب مصوبه شورای عالی عتف در مورد جذب دانشجویان پسادکتری، امسال شاهد افزایش بسیار چشمگیری در ظرفیت دانشجویان پسادکتری خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این پژوهشگاه هفت میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت دارد. یکی از برنامه ریزی های خوب در کشور ایجاد پژوهشگاه های ماموریت محور بوده که هر کدام در زمان تاسیس خود اولویت محور بودند و ظرفیت های بی بدبلی در کشور و منطقه و حتی جهان دارند.

معاون وزیر علوم همچنین اظهار داشت: ۲ اولویت کاری وزارت علوم در دوره جدید مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی است که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید کرده اند. 

صالحی به تحریم ها علیه ایران اشاره و تصریح کرد: دانشمندان مرزهای سیاسی را در می نوردند، می توانند نماینده های ارزشمندی برای ایران در جهان باشند، به خصوص در شرایطی که هر روز فشار روی ایران افزایش می یابد. 

وی افزود: اعضای هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کرسی های بین المللی دارند و به طور کلی دانشمندان ایرانی نشان دادند ایران را می توانند از انزوای تحریم نجات دهند.

به گفته معاون پژوهشی وزارت علوم نمونه ای از همکاری های علمی دانشمندان ایرانی در مقالات آنها منعکس است که از ۷۰ هزار مقاله ای که در نشریات بین المللی چاپ شده، بیش از ۳۵ هزار مقاله با همکار بین المللی نوشته شده است.

صالحی ادامه داد: حضور علمی ایران در مجامع بین المللی تحقیقاتی هم موجب همکاری با نهادهای بین المللی است، هم سبب جذب بودجه می شود. دانشمندان ایرانی ضمن رعایت همه اصول امنیتی می توانند منابع را جذب کنند. همکاری های ما با سازمان همکاری اسلامی و کامستک (کمیته دائمی همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) مهم است و به زودی با کامستک بیشتر ارتباط می گیریم.

وی به وظایف شورای عالی عتف اشاره کرد و توضیح داد: سیاست گذاری در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری، نظام تامین مالی در حوزه پژوهشی و نظارت و پایش  ۳ وظیفه اصلی شورای عالی عتف است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: رییس جمهوری بزودی و بعد از ۱۱ سال در شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف) حضور می یابد و ما نیز طرح‌هایی در این ۳ حوزه داریم که در این شورا به تصویب خواهیم رساند.

رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در  این مراسم به معرفی این پژوهشگاه پرداخت و گفت: دستاوردهای فعلی پژوهشگاه نتیجه فعالیت ۳۰ ساله از سال ۶۸ زمان تاسیس پژوهشگاه است. 

محمد کاظم جعفری با یادآوری زلزله منجیل و رودبار در خرداد ۶۹ یعنی ۶ ماه بعد از تاسیس پژوهشگاه گفت: این زلزله باعث تسریع فعالیت های پژوهشگاه در حوزه های مختلف شد.

به گفته وی ایجاد شبکه لرزه نگاری باند پهن کشور، تعیین مدل پوسته کشور، تاسیس آزمایشگاه دینامیک خاک، پایش سلامت و ارزیابی رفتار لرزه ای، آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ ایمنی، راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری و مشارکت در فعالیت نهادهای تصمیم ساز از جمله فعالیت های پژوهشگاه است.

رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله تاکید کرد: پژوهشگاه بعد از زمین لرزه های بزرگ با نصب تجهیزات گسل مسبب و دلایل زلزله را بررسی کرده است.

به گفته جعفری پژوهشگاه وظیفه پایش لرزه ای نیروگاه اتمی بوشهر با هدف تهیه داده های پایه برای طراحی فاز ۲ و ۳ نیروگاه و پایش زلزله خیزی و سونامی منطقه مکران نیز برعهده داشته است.

وی ایجاد مرکز نوع ۲ یونسکو را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه نام برد و ادامه داد: این مرکز یک مرکز آموزشی و پژوهشی در غرب آسیا است که تاسیس آن از سال ۹۸ پیگیری شد و در نهایت به تصویب یونسکو رسید.

رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه تایید نهایی این مرکز در مجلس صورت خواهد گرفت از وزیر علوم درخواست کرد که پیگیری لازم برای تایید نهایی را انجام دهد.

جعفری تاکید کرد: چنین مرکزی تنها در کشورهای فرانسه،  کره جنوبی، اروگوئه، ایسلند و ایران راه اندازی شده است.


بودجه پژوهشی کشور محدود است 

سرپرست پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز در این مراسم گفت: بودجه پژوهشی در کشور محدود است ولی همان بودجه هم درست مصرف نمی شود.

محمد حسن بازیار ادامه داد: پژوهشگاه ها نسبت به دانشگاه به صنعت نزدیک تر اند و باید تحقیقات را به صورت جزئی تر انجام داده و نتیجه آن را به نهاد یا وزارت خانه مربوطه ارائه دهد. 

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از موضوعات تحقیقاتی در دانشگاه ها تکراری است. پیشنهاد دارم در هر زمینه ای یک پژوهشگاه، محور قرار گیرد و موضوعات کلان را به صورت خرد به پژوهشگران ارائه دهند تا کار تکراری نشود و نقش پژوهشگاه ها هم پررنگ تر شود.

سرپرست پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار داشت: اگر فرق دانشگاه و پژوهشگاه را ندانیم و در توزیع منابع تحقیقاتی و موضوعات تحقیقی عدالت را رعایت نکنیم، کار تکراری می شود.

استفاده از ظرفیت پژوهشگاه برای ساخت ایمن چهار میلیون مسکن در چهار سال 

بازیار همچنین گفت: دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال تلاش می کند. این مسکن ها به صورت سری‌سازی است و با صرفه جویی در مصرف مصالح منابع مالی زیادی را برای کشور حفظ می کند. سازندگان می توانند یک نمونه از ساختمان ها را در آزمایشگاه زلزله آزمایش کنند، و در صورت رسیدن به طراحی بهینه همان را به صورت انبوه بسازند.

وی ادامه داد: البته ممکن است در دسته اول پروژه ها که سال اول ساخته می شوند به دلیل عقب افتادگی بخش مسکن در هشت سال گذشته ممکن نباشد ولی در پروژه های سال بعد ممکن می شود.

سیستم آموزشی کشور مشکل ندارد 

سرپرست پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه تولیدات پژوهشی داخلی ایران در خارج بسیار خریدار دارد گفت: چرا نتوانیم از این دستاوردها برای بهبود زندگی مردم کشور استفاده کنیم.

بازیار یادآور شد: چرا تجربیات مهندسان ما در آبادان به صورت متروپل بروز می کند، ولی همین مهندسان در بسیاری کشورها موفق هستند؟ این نشان می دهد مشکل در سیستم آموزشی کشور نیست.

به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی گل اسفند گذشته در حکمی محمدحسن بازیار را به عنوان سرپرست پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله منصوب کرد.

محمدحسن بازیار عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با مرتبه استادی است. از وی که دانش آموخته مهندسی عمران (ژئوتکنیک، زلزله) در مقطع دکتری موسسه پلی‌تکنیک رنسلر آمریکااست، دهها مقاله علمی و پژوهشی، چند عنوان کتاب تألیفی و ترجمه‌ای منتشر شده است.

وی مؤلف و مترجم برگزیده کشوری رشته عمران، برای تألیف و ترجمه کتاب مکانیک خاک، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۹، بنیانگذار و سردبیر مجله بین‌المللی مهندسی عمران است.  

دکتر محمد کاظم جعفری از سال ۹۳ رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بود.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری محمدکاظم جعفری مراسم معارفه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مراسم تودیع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مراسم معارفه وزارت علوم تحقیقات و فناوری مراسم معارفه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مراسم تودیع پژوهشگاه ها شورای عالی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۴۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۷دانشجوی دانشگاه ویرجینیا و تگزاس آمریکا هم بازداشت شدند

پلیس آمریکا در تداوم سرکوب دانشجویان حامی فلسطین و مخالف اسرائیل در دانشگاههای این کشور، ۹۱ دانشجوی دانشگاه ویرجینیا و ۶ دانشجوی دانشگاه تگزاس  را هم بازداشت کرد.

به گزارش مشرق، دانشگاه تکنیک ویرجینیا روز دوشنبه به وقت محل اعلام کرد: پلیس بیش از ۹۰ نفر از جمله دانشجویان را در یک چادر اعتراضی در محوطه چمن مرکز زندگی فارغ التحصیلان دانشگاه دستگیر کرد.

دانشگاه ویرجینیا در بیانیه ای اعلام کرد: ۹۱ نفر که ۵۴ نفر از آنها دانشجوی فعلی تکنیک ویرجینیا هستند، دستگیر شدند و همه متهم به ورود غیر قانونی هستند.

پلیس ایالت تگزاس آمریکا نیز دستگیری تعدادی از معترضان در دانشگاه تگزاس در آستین را آغاز کرده است.

تیم خبری سی‌ان‌ان در آستین، شاهد دستگیری حداقل شش دانشو معترض در بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی بوده است.

در حالی که اعتراض ها در محوطه دانشگاه تگزاس وارد دومین هفته خود می شود، گروهی از افسران پلیس با تجهیزات ضد شورش گروهی از معترضان را محاصره کرده اند.

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • دستگیری ۹۷ دانشجوی معترض از ۲ دانشگاه آمریکا
  • ۹۷دانشجوی دانشگاه ویرجینیا و تگزاس آمریکا هم بازداشت شدند
  • دانشجوی دانشگاه سوربن: پلیس ما را محاصره کرد و کتک زد
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • بازداشت دانشجوی معترض به شیوه ای عجیب توسط پلیس آمریکا
  • بازداشت دانشجوی معترض به شیوه ای عجیب توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران