Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@00:14:14 GMT

رودخانه میناب ساماندهی می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۴۵۹۶

رودخانه میناب ساماندهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بعد از ظهر امروز در گفت‌وگوی رسانه‌ای اظهار داشت: رودخانه میناب یکی از رودخانه‌های مهم استان هرمزگان است.

وی افزود: این رودخانه در دشت میناب و به فاصله تقریبی ۱۲۰ کیلومتری شرق بندرعباس جریان دارد که پس از عبور از دشت میناب و آبیاری اراضی در سطحی بالغ بر ۱۵ هزار هکتار، به دریای عمان سرازیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: سد مخزنی میناب موسوم به سد استقلال بر روی این رودخانه و در بالادست شهر میناب با هدف مهار سیلاب و تأمین آب پایدار برای شرب و کشاورزی دشت مینا ، منطقه و همچنین شرب شهر بندرعباس احداث شده است.

 

عیدانی تصریح کرد: این سد از سال ۱۳۶۵ به بهره‌برداری رسیده و با وجود تأثیر آن در مهار نسبی سیل، وقوع سیلاب‌های شدید با دبی اوج و حجم بسیار زیاد در این حوزه همواره اتفاق افتاده و خسارات فراوانی برجای گذاشته است.

وی با شاره به وقوع بارندگی‌های فراوان در دی ماه سال گذشته که موجب بروز خسارت به برخی مناطق هرمزگان شد گفت: دخل و تصرف در بستر و  کرانه‌های رودخانه، کاربری نامناسب در حاشیه آن و به طور کلی تغییرات ایجاد شده در بستر و عدم توجه به حریم رودخانه،  چالش‌ها و محدودیت‌هایی را در پی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اضافه کرد: از این رو اجرای طرح ساماندهی و حفاظت مناطق حاشیه رودخانه میناب را به‌عنوان یک اولویت و امری ضروری است.

عیدانی تاکید کرد: حفاظت و نگهداری از منابع آب شیرین سطحی و زیرزمینی یک وظیفه حاکمیتی محسوب شده که وزارت نیرو به نمایندگی از حاکمیت جمهوری اسلامی این وظیفه را بر عهده دارد.

وی افزود: تعیین حدود بستر، حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به بستر، حفاظت از رودخانه‌ها در مقابل منابع آلاینده، ساماندهی رودخانه‌ها و کاهش خطرات ناشی از سیلاب و فرسایش و... نمونه‌هایی از اعمال حاکمیت در این زمینه است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان یاد آور شد: در این خصوص شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان به عنوان متولی بهره‌برداری از رودخانه‌های این استان، مطالعات تعیین حد بستر و حریم و ساماندهی رودخانه میناب، حد فاصل سد مخزنی تا الحاق به دریا را در سال ۱۳۸۹ از طریق مشاور ذیصلاح انجام و تکمیل کرد.

عیدانی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری امکان ادامه و تکمیل مطالعات طراحی و همچنین اجرای ساماندهی رودخانه فراهم نشد.

وی ادامه داد: به دنبال وقوع سیلاب در فروردین سال ۱۳۹۹ و تحمیل خسارت به مناطق پایین دست رودخانه، تکمیل مطالعات مرحله دوم سرعت گرفته و ظرف مدت کوتاهی این مطالعات نهایی و طرح‌های ساماندهی رودخانه میناب مشخص شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: بر اساس این مطالعات کل رودخانه میناب به دو بخش اصلی شهری و غیرشهری تقسیم و به طور کلی رودخانه به پنج بازه عملیات طبقه‌بندی شده  که مهمترین بازه‌های دارای اولویت آن را بازه محدوده شهری میناب و همچنین بازه چهارم در پایین دست منطقه گورزانگ تا تمبک تشکیل می‌دهد.

عیدانی بیان کرد: محدوده شهری میناب دارای اهمیت فراوان امنیتی، اقتصادی و اجتماعی بوده و در سال‌های اخیر طرح‌های کنترل سیلاب برای آن به انجام رسیده اما تکمیل عملیات در آن با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: همچنین محدوده بازه چهارم در بخش غیرشهری در پایین دست منطقه گورزانگ که بیشترین خسارات  ناشی از وقوع سیلاب فوق به این مناطق تحمیل گردید، به عنوان اولویت اول محدوده غیر شهری قلمداد و اجرای عملیات ساماندهی برای این مناطق مطرح شد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره بر این نکته که پروژه ساماندهی و لایروبی رودخانه میناب به سرعت در حال پیگیری است گفت: بر این اساس دستگاه سرمایه گذار پس از ارزیابی لازم انتخاب و قرارداد فی مابین شرکت آب منطقه ای بعنوان دستگاه سرمایه پذیر و با مشارکت دوشرکت مدیریت تانا انرژی و پرهون طرح بعنوان کنسرسیوم سرمایه گذاری این طرح انعقاد و قرارداد آن در دیماه ابلاغ گردیده است. همچنین به موازات قرارداد انجام خدمات نظارت عالیه و کارگاهی بر اجرای طرح به دستگاه مهندسین مشاور ابلاغ شده است.

وی در خصوص وضعیت و ویژگی های  فنی و تخصصی پروژه مورد اشاره توضیح داد: طول دایک احداثی از محدوده گورزانگ تا روستای تمبک پایین ۱۵ کیلومتر و ارتفاع آن  بطور متوسط 5 تا 6 متر است و میزان پیشرفت فیزیکی آن  نیز تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۲۲ درصد بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: بروز سیلاب در دی ماه گذشته موجب افزایش ذخایر و منابع آبی هرمزگان شد و البته بروز خسارت برخی مناطق را به دنبال داشت.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

منبع: فارس

کلیدواژه: رودخانه میناب سیلاب شرق هرمزگان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان ساماندهی رودخانه رودخانه میناب رودخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی راه‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب مسدود شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا رضایی روز جمعه اعلام کرد: اکنون تمامی محور‌های بخش سرداران شهرستان نهبندان و محور چاهداشی به میغان به علت جریان یافتن سیل شدید و محور عشق آباد به بردسکن به علت طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی آبنما‌ها بسته است.

وی افزود: محور فرعی سرچاه عماری به بصیران و میغان نهبندان محدوده روستای صمدآباد نیز به علت طغیان رودخانه‌های فصلی تا اطلاع بعدی مسدود است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از مسافران و رانندگان خواست قبل از حرکت، از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و تا اطلاع بازگشایی این مسیر‌ها از تردد در آنها خودداری کنند.

همچنین با توجه به مسدود بودن محور عشق آباد به بردسکن، فرماندهی پلیس راه طبس - یزد به رانندگان توصیه کرد که از مسیر بشرویه تردد کنند.

فعالیت سامانه بارشی جدید از دیروز (پنجشنبه) در خراسان جنوبی آغاز شد و با توجه به بارش گسترده در اکثر نقاط استان وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی قابل پیش بینی است که در این زمینه هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر شد.

مدیریت بحران استان هم اعلام کرد: بارندگی‌ها به ویژه در شرق استان ممکن است شدید باشد و سیلاب به راه بیندازد لذا مردم هشدار‌ها را جدی بگیرند.

دیگر خبرها

  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • برخی راه‌های خراسان جنوبی بر اثر سیلاب مسدود شد
  • خودروهای توقیفی تعیین تکلیف شود
  • ۱۲ طرح با حضور رئیس سازمان زندان‌ها در هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • ۱۲ طرح عمرانی و صنعتی زندان‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید
  • رئیس سازمان زندان‌ها از زندان میناب بازدید کرد
  • هشدار سیل برای پایان هفته جاری
  • اخذ اسناد ۹۷۶ هکتاری بستر رودخانه حاجی عرب در استان قزوین
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • هشدار جدی آبگرفتگی و وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان