ایسنا/کرمان معاون وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شورای عالی سینما در استان ها تشکیل شود تصریح کرد: یکی از ماموریتهای مهم انجمن سینمای جوانان ایران در سال جاری تولید فیلم اولی سینمایی است و ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان در شهرستان ها هزینه می شود.
"محمد خزاعی" شامگاه چهارشنبه هشتم تیرماه در نشست صمیمانه با صنوف و فعالان حوزه سینما در استان کرمان با اشاره به اینکه نشستن در دفاتر و زیر باد کولر قطعا ما را به سمت عدالت فرهنگی سوق نخواهد داد، اظهار کرد: حرکت جهادی و حضور در میدان باعث می شود ضعف ها و مشکلات در این حوزه مشخص شود تا بتوانیم برنامه های عملیاتی مهمی را برای شهرستان ها و استان ها داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه عدالت فرهنگی در حد یک شعار در این دولت باقی نخواهد ماند، افزود: مبحث فرهنگی جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی یکی از دغدغه های مهم رئیس جمهور است.
وی با اشاره به اینکه سینمای ایران مربوط به تهران و پایتخت نیست و ظرفیت ها، استعدادها و نیروهای انسانی بسیار خوبی در شهرستان ها وجود دارد که معمولا نادیده گرفته میشوند، تصریح کرد: اگر امکانات در شهرستان ها برای فعالان عرصه سینما ایجاد شود جلوی مهاجرت نخبگان ما که در تربیت نیروی انسانی، کادرسازی و تولید محتوا خوب تاثیر دارند؛ گرفته می شود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعار کلیدی سازمان سینمایی در عدالت فرهنگی قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری است، گفت: تقریبا خواسته های فعالان عرصه سینمایی در استان ها حتی در تهران مشترک است.
وی با ابراز تاسف از اینکه بعد از 40 سال در حوزه فرهنگ و هنر هنوز برخی زیرساخت ها درست نیست، تصریح کرد: در حال حاضر ما نیاز به سالن های سینمایی مدرن داریم تا مردم ما از کارکرد سینما که یک قسمت آن تفریح و قسمت دیگر آن کارکرد اجتماعی است؛ بتوانند استفاده کنند و آموزش ببینند و سینما صرفا بحث تفریح نیست و این مهم در شرایطی شکل می گیرد که زیرساخت های مدرن شکل بگیرد و مخاطبین امروز دنبال مدرینته و فضای جدید هستند.
خزاعی با اشاره به اینکه حداقل داشتن 10 سالن استاندارد سینما در شهرستان ها حق طبیعی مردم است و در تلاشیم تا این مشکل مرتفع شود، تصریح کرد: ساختار فیلم اولی ها را به طور کامل تغییر دادیم و یکی از دلایل امروز بحث فیلم اولی ها مساوی با جریان سرمایه گذار بود و این یعنی هرکس پول و سرمایه داشت و فارغ از بینش، تخصص و استعداد می توانست فیلم تولید کند البته نمی گویم بدون ارزیابی بود اما اصل جریان، جریان سرمایه گذاری بود.
معاون وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه امروز بحث فیلم اولی ها در سراسر کشور بر مبنای استعداد است نه بر منبای جریان سرمایه گذاری؛ ادامه داد: در حال حاضر بنیاد سینمایی فارابی با کارگردانان فیلم اولی مصاحبه و نمونه کارهای آنها را ارزیابی و در نهایت اعلام میکند که فیلم اول خود را تولید کنند.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار به انجمن سینمای جوانان ایران ماموریت داده ایم که بتواند استعدادهای هنرمندان در عرصه سینما را در سراسر کشور به غیر از بنیاد سینمایی فارابی در تولید فیلم اولی شناسایی کنند، گفت: این انجمن برای هنرمندان سراسر کشور پنج سهمیه دارد تا بتواند ظرفیتی که در استان ها وجود دارد را جذب کند و این ظرفیت در سال های گذشته وجود نداشته است.
رییس سازمان سینمایی یکی از ماموریتهای مهم انجمن سینمای جوانان ایران در سال جاری را تولید فیلم اولی سینمایی برشمرد و گفت: ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوان در شهرستان ها هزینه می شود.
وی با اشاره به شکل گیری سه شورای مهم فرهنگی در دولت جدید گفت: شورای فرهنگ و هنر به درخواست هنرمندان و شخص رئیس جمهور رئیس این شورا است و مهم ترین مسائل فرهنگ و هنر در کشور در آن مطرح می شود و دو معضل اساسی فرهنگ و هنر در حوزه نهاد کتابخانه ها و کانون های مساجد در این شورا رفع شد.
خزاغی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شورای عالی سینما در استان ها تشکیل شود تصریح کرد: خوشبختانه جلساتی که سفرهای استانی برگزار شد نتایج خوبی داشتیم.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال تمام دفاتر انجمن ها بعد از ۱۲سال به سیستم جدید وصل می شوند و بودجه در این زمینه تامین شده، افزود: سخت ترین تولید، تولید فیلم سینمایی است گفت: باید شرایط، امکانات و تجهیزات فراهم شود که به تهیه کنندگان استانی اعتماد کنیم که در کنار هم از ظرفیت نیروی انسانی استان ها استفاده شود.
خزاعی با بیان اینکه اگر آینده ای برای سینما شکل بگیرد باید از ظرفیت نیروی انسانی شهرستان ها استفاده شود، گفت: نگاه ما در این دوره از سازمان سینمایی نگاه بالا به پایین و یا حرفه ای به مبتدی نیست بلکه قرار است یک نهضتی در استان ها در عرصه فیلم سازی شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه معتقدم کسی که حرفه اش سینما است؛ سینماگر حرفه ای است و با یک سینماگر تجربی فرق می کند بیان داشت: بحث ساختار پلتفرم ها یک بحث جدی در کشور است و متاسفانه با این شرایط امنیت شغلی از بین می رود و تکلیف جریان نمایش خانگی و پلتفرم ها باید مشخص شود و هنوز برنامه جدی در این زمینه در دستور کار قرار نگرفته است.
معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه همه مسولان دغدغه این را دارند که سینما در شهرستان بم راه اندازی شود، گفت: تا زمانی که امکانات فرهنگی و تفریحی در شهرستان بم تقویت نشود امکان افزایش آسیبهای اجتماعی وجود خواهد داشت.
وی صنعت انیمیشن را در رونق و اشتغال سینما کشور مهم دانست و افزود: محدودیت هایی را که در حوزه سینما داریم در حوزه انیمیشن نداریم. انمیشن در حوزه های تاریخی و ... بسیار مهم است.
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری
كرمان
رييس سازمان سينمايي
فیلمسازی
سازمان سینمایی
سینما در استان
شهرستان ها
انجمن سینمای
استان ها
فرهنگ و هنر
تولید فیلم
معاون وزیر
فیلم اولی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۶۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دین سینما به امام صادق(ع) چه زمانی ادا میشود؟
این اهمیت از آنروست که با توجه به آمارهای منتشر شده ازسوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت میدهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربینندهترین برنامههای رسانهملی برنامههای مذهبی هستند. اما اینکه چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریالسازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.
سینما و فیلمسازی مذهبی سینما ذاتا هنری قصهگو و در عینحال وابسته به تکنولوژی محسوب میشود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستانهای برآمده از باورها و عقاید انسانها در طول
تاریخ است. همچنین بهدلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که میتواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکلگیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغههای اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. بهطورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و میتوانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.
چرا سینمای دینی در ایران شکل نمیگیرد سینمای ایران اسلامی که بهعنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سالهاست در تولیدات انواع فیلمهای سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما بهنظر میرسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آنهم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر
اسلام بهگونهای که مطلوب خودشان است، به میدان آوردهاند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجهریزی و سریالسازی در کشورهای حاشیه خلیجفارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ
شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام(ص) آن هم بدون رعایت ابتداییترین ملاحظاتی که میتوان داشت.
تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را میتوان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه همراستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخرترین آنها میتواند مجموعههایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبانها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه ازسوی برخی با سهلانگاری دنبال میشود اما ماجرای آنها عمیقتر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش میشود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعههای تلویزیونی نه فقط بهدور از اهداف سیاسی و ضدشیعی ساخته نشدهاند بلکه دقیقا میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل میگیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانهها و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود میدانند.
تصویری تحریف شده از امام صادق(ع) به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، ازجمله پوشاندن چهره مبارک بنیانگذار مذهب شیعه(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) پایهگذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این
سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمیگوید.همین امر سبب شد برخی مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق(ع) در مسجد النبی(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعهای که مدعی روایت زندگی امام صادق(ع) است، نمیتواند بیهدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیانگذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟
حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریالسازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلیها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق(ع) گرفتهاند. آنها برخلاف شیعیان اثنیعشری، که امام موسی کاظم(ع) برادر کوچکتر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفتهاند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریانهای صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی همراستا با تفکر شیعی است و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.
سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنشهایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری میشود، میتوان بهخوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دوقطبیسازی و پاککردن تاریخ بهره میبرند. بهطور مثال شاید فیلمنامهای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، بهخصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب بهتازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامهها را از بین رویدادهایی برمیگزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیانشان را ستایش میکند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیتهای ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا میکند.حتی برخی منتقدان شبکههای عربی نیز در مورد این سریال گفتهاند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.
وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست بهکار میشود ساخت سریالهایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیفترین جایگاه خود قرار دارد راهبری میشود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوانالمسلمین در مصر و حماس در فلسطین که بزرگترین دشمن آنها محسوب میشود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آوردهاند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلامهراسی را در دنیا تقویت کند.
در جنگ روایتها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایتها، سینمای ایران شیعی برای روایت
صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و میتوان به مجموعههایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هرکدام دورهای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دادهاند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیانگذار مذهب شیعه، بهشدت احساس میشود.همانطور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آوردههای علمی مسلمانان قطعا به جایی نمیرسید یا دستکم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانههای غرب را تا دورهای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدنها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغهمند و شیعه مواجه هستیم؟
دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبانهای اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکلگیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانهای با ماهیت سکولار است» گذشته و نهفقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواستهای دارد و فیلمهای دفاعمقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بودهاند.
جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما میتوانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما بهعنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطهای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصهها و پیروزیهای علمی و فرهنگی است که موجب شکلگیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشیشدن دارد؛ ضمن اینکه امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیدهشدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دستبهکار شود تا در این جنگ رسانهای از موثرترین و فراگیرترین رسانهها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهمتر و ضروریتر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه میخواهد، حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانیترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاشها و انقلابهای پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژیها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتحشده با دنیای خارج است. در آخر اینکه به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلامشناسی میخواهد تا فیلمنامهنویسان و کارگردانان سینمای ایران دستبهکار شوند و مدیران سینمایی و صداوسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهرهمندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.