Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@19:51:52 GMT

حفظ سلامت روان در روزهای گرم تابستان ضروری است

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۷۰۹۰

حفظ سلامت روان در روزهای گرم تابستان ضروری است

به گزارش «تابناک»، فاطمه نوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای گرم سال به خصوص اواسط تابستان، مشکلات رفتاری به خصوص پرخشاگری، نزاع فردی و گروهی و اختلالات خلقی و اضطرابی افزایش یافته و نیازمند راهکاری پیشگیرانه است.

وی اضافه کرد: بررسی مراجعه افراد به مراکز درمانی و اداره پلیس نشان داده که فصل تابستان و تابش نور شدید آفتاب بر خلق و خوی افراد تاثیر می‌گذارد، البته در خصوص اثر تغییرات دمایی و اقلیمی بر سلامت روان مطالعات بسیاری در جهان انجام شده که در این میان تاثیر گرما بسیار حایز اهمیت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوری بیان داشت: کشورهایی که بیشترین تغییرات اقلیمی را دارند بیش از سایر کشورها با تغییرات سلامت روان مردم روبرو هستند که کشور ایران با توجه به روزهای گرم سال و خشکسالی‌های متوالی با این مخاطرات مواجه است.

این روانشناس با بیان اینکه انسان دارای ساختاری جسمانی و روانی است، گفت: تاثیر گرما بر سلامت روان و جسم افراد یک چرخه به هم پیوسته است، یعنی ممکن است هر کدام از جسم و روان فرد شروع کننده یک خطر و بحران رفتاری در انسان باشند که ریشه همه آن‌ها را گرما شامل می‌شود.

به گفته نوری، اولین تاثیر گرما بر سلامت روان فرد که کوچکترین اثر آن تلقی می‌شود، احساس تعرق و تحریک پذیری نسبت به کنش‌های محیطی است که نشانه‌هایی از تغییرات جسمی را بیان می‌کند، سپس در موارد شدیدتر بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی افزایش یافته و به حملات اضطرابی و اختلافات خلقی و پرخشاگری منجر می‌شود.

وی وجود برخی از ویژگی‌های محیطی و اجتماعی را عامل تشدید و بحرانی شدن سلامت روان دانست و گفت: وقتی افراد در معرض گرما قرار می‌گیرند، طیف وسیعی از مسائل محیطی و اجتماعی می‌تواند سرعت رفتارهای منفی را در آن‌ها بیشتر کند، مثلا این که فرد از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارای یکسری بسترهایی باشد که شخص را در مقام واکنش‌های شدیدتری قرار دهد.

نوری در خصوص راهکاری لازم برای پیشگیری و جلوگیری از تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد در روزهای تابستان گفت: در این فصل از سال لازم است که فرد کمتر خود را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهد، بنابراین در بعد فردی باید به جای استفاده از لباس‌های پلاستیکی از پارچه‌های نخی استفاده کند و در منزل و محل کار با نوشیدن مایعات و قرار گرفتن در مکان‌های خنک اثر گرما را خنثی کند.

این روانشناس ادامه داد: دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی نیز باید با افزایش کیفیت سیستم سرمایشی در محل کار و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی دمای محیط را تعدیل کرده و اجازه ندهند که فرد در معرض گرمای شدید قرار گرد.

نوری خاطرنشان کرد: در بعد روانشناختی هم نیاز به خودآگاهی افراد داریم و اینکه چگونه باید با خودکنترلی از استرس و اضطراب اجتناب کرد، البته این موارد نیاز به اموزش دارد که رسانه‌ها و فضای مجازی باید در این راستا پیشگام باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور فصل تابستان گرمای هوا خلق و خو سلامت روان روان شناسی حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور بر سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۷۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید

بسیاری از ما صدای ناگهانی و کرکننده تغییر یافته خودرو را تجربه کرده‌ایم که آرامش ما را با سرعتی که می‌گذرد به میلیون‌ها قطعه تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر در محله‌ای زندگی می‌کنید که این صدا‌های مزاحم آشنا هستند، احتمالاً شما را شگفت‌زده نخواهد کرد که تحقیقات تمایل به داشتن این نوع خودرو را به سطوح بالاتر سادیسم و روان‌پریشی مرتبط می‌کند.

روانشناس جولی ایتکن شرمر از دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا بیش از ۵۰۰ نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی «تاریک» و ترجیح خودرو‌های پر سر و صدا با صدای اصلاح شده را بررسی کند.

شرمر در مورد مطالعه آزمایشی خود در Psychology Today نوشت: «از آنجایی که این تغییرات اگزوز هم برای مردم و هم برای حیوانات مزاحمت ایجاد می‌کند و هم در برخی از حوزه‌های قضایی غیرقانونی است، فپی بردن به این موضوع که چرا افراد می‌خواهند صدای خودروی آن‌ها سر به فلک بکشد، حائز اهمیت و جالب است.

شرمر ۵۲۹ دانشجوی بازرگانی را که میانگین سنی آن‌ها ۱۸ سال بود، مورد بررسی قرار داد که ۵۲ درصد از آن‌ها مرد بودند. این تحقیقات با سه سؤال در مورد احساسات شرکت‌کنندگان نسبت به خودرو‌های پر سر و صدا، شناخته شدن با خودرو‌های خود و پتانسیل تغییر صدای خودرو را مطرح کرد.

آن‌ها همچنین نظرسنجی شخصیت تتراد تاریک را تکمیل کردند، یک مقیاس که ویژگی‌های شخصیتی ماکیاولیسم، خودشیفتگی، روان‌پریشی و سادیسم را می‌سنجد. این ویژگی‌ها به دلیل ویژگی‌های "شیطانی" آن‌ها که شامل خودخواهی و سوء استفاده از دیگران است، تاریک نامیده می‌شوند.

فرض اولیه شومر آن بود که مردم ممکن است دوست داشته باشند با صدای بلند خودروی خود شناخته شوند و توجه زیادی را به خود جلب کنند که با رفتار خودشیفتگی همسو است. او همچنین پیش‌بینی می‌کرد که افرادی با ویژگی‌های سادیستی یا روان‌پریشی، مرتبط با نگرش‌های مجرمانه، تمایل بیشتری به خودرو‌های پر سر و صدا با تغییرات اغلب غیرقانونی داشته باشند. او همچنین پیش‌بینی کرد که مردان جوان‌تر ماشین‌های پر سر و صدا را ترجیح می‌دهند چراکه فکر می‌کنند با این کار امتیاز بیشتری کسب می‌کنند.

شرمر به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «به نظر می‌رسد این کار بی‌توجهی بی‌رحمانه به احساسات و واکنش‌های دیگران است.»

مرد بودن و داشتن ویژگی‌های شخصیتی سادیستی و روان‌پریشی حدود ۲۹ درصد از واریانس ترجیح خودرو‌های پر سر و صدا را تشکیل می‌دهد. تجزیه و تحلیل نشان داد که جوان بودن امتیاز بالاتری را در مقیاس خودرو در گروه پیش‌بینی می‌کند، اما این همبستگی به اندازه کافی برای نتیجه‌گیری معنادار نبود. ارتباط بین نمرات بالاتر در مقیاس ماشین و هر یک از صفات تتراد تاریک یافت شد، اگرچه در مورد ماکیاولیسم و خودشیفتگی به طور معنی داری نبود.

در حالی که این مطالعه بینش‌هایی را ارائه می‌دهد، البته هشدار‌هایی نیز وجود دارد. شرکت‌کنندگان در نمونه نسبتاً کوچک و نسبتاً جوان بودند و همه در یک مدرک بازرگانی در همان دانشگاه ثبت‌نام کردند، بنابراین یافته‌های شرمر ممکن است برای جمعیت‌های گسترده‌تر صدق نکند.

این نظرسنجی فقط در مورد تمایل به داشتن خودرو‌های پر سر و صدا است و ترجیحات داشتن سایر وسایل نقلیه با صدای بلند، مانند موتور سیکلت یا کامیون‌های بزرگ را بررسی نکرد. تحقیقات آینده می‌تواند متغیر‌های دیگری مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی را مورد بررسی قرار دهند.

دیگر خبرها

  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • یک پیش بینی ترسناک از هوای تابستان امسال!
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • یک پیش‌بینی ترسناک از هوای تابستان امسال
  • پیش‌بینی هوای تابستان امسال
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ