Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، بهره‌ برداری رسمی از «سامانه‌ خنک‌کن کمکی نیروگاه شازند» که توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده است، با حضور مدیران شرکت تولید برق حرارتی و شرکت تولید برق حرارتی شازند و شرکت مدیریت تولید برق حرارتی شازند و جمعی از متخصصین صنایع نیروگاهی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه احداث سیستم خنک‌کن کمکی واحد چهار نیروگاه شازند توسط یکی از دفاتر مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف انجام و موجب جبران 28 مگاواتی توان تولید برق این واحد در شرایط پیک مصرف تابستان شده است. این پروژه با یک‌سوم هزینه خرید تجهیزات خارجی برای اولین بار در کشور اجرا شده است.

مسعود دربندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی (توسان) در خصوص این طرح گفت: پروژه احداث برج خنک‌کن کمکی با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در مدت زمان دو سال به سرانجام رسیده است و امروز با بهره‌برداری از آن شاهد ثمره این طرح خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موانع اصلی تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی، نقصان عملکرد سیستم خنک کن اصلی نیروگاه در شرایط اضطراری بهره‌برداری است که موجب کاهش قابل توجه تولید برق نسبت به ظرفیت اسمی نیروگاه می‌شود. این مسئله در ماه‌های گرم سال که مقارن با اوج مصرف در شبکه برق کشور می‌باشد به نحو جدی نمایان می‌شود. در این راستا، تیم ما اقدام به ارایه راهکاری جهت رفع این محدودیت و افزایش تولید برق در شرایط پیک سال نمود. راهکار پیشنهادی بکارگیری یک سامانه خنک‌کن جانبی در کنار برج خنک‌کن اصلی هلر نیروگاه است که گواهی ثبت اختراع آن با عنوان "سیستم خنک‌کن کمکی برای سیستم خنک‌کن اصلی از نوع هلر به منظور کاهش نقصان تولید برق نیروگاه در شرایط محیطی با دمای زیاد و وزش باد" با مشارکت همکاران مرکز توسان انرژی شریف به ثبت رسیده است.

دربندی یادآور شد: این پروژه یک نمونه کم‌نظیر از همکاری و هم‌افزایی دانشگاه با صنایع زیربنایی کشور و شرکت‌های بزرگ خدمات فنی مهندسی در راستای رفع موانع تولید برق و فراهم آوردن آسایش هموطنان است. کارفرمای پروژه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی طراحی و نظارت عالیه بر اجرا را بر عهده دارد.

گفتنی است؛ مرکز توسعه سامانه‌های نوین انرژی (توسان)، یکی از مراکز مستقر در مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف است که با مدیریت مسعود دربندی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با همکاری بسیاری از نیروهای نخبه دانشگاهی و کارشناسان زبده صنعتی پروژه‌های متعددی را به انجام رسانده است. این مرکز فعالیت‌های پژوهشی و صنعتی بسیار زیادی با مراکز صنعتی و صنایع مختلف از جمله صنایع نیروگاهی، پتروشیمی، پالایشگاهی، معدنی، فولاد و آهن داشته است و کارنامه درخشانی را در این زمینه ثبت کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف سیستم خنک کن دانشگاه صنعتی شریف سیستم خنک کن خنک کن کمکی برق حرارتی تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۷۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی شهرستان، براساس ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در بردسکن آغاز شد.    جواد رجبی اول افزود: لزوم مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.   وی بیان کرد: بردسکن یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۹۰ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلو وات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.   مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه فوری با حضور فرماندار شهرستان و ادارات مرتبط تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد که طی آن لازم است متقاضیان و کشاورزان به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه ۸ اردیبهشت مراجعه کنند تا راهنمایی لازم به آنها، داده و مقدمات کار آغاز شود.    رجبی افزود: مقرر شده با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار و سایر مسئولان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌هایی برگزار شود تا راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ انجام بگیرد.   به گفته وی ۴۰۰ مشترک از کل مشترکین شهرستان بردسکن را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۴۴ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • عملیات احداث زیرگذر روستای سرخون آغاز شد
  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • ‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان
  • دفتر همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و اتکا افتتاح شد