Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزاد دهقانی روز پنجشنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان قشم که با هدف هماهنگی نهایی برگزاری ویژه برنامه های گرامیداشت سی‌ و چهارمین سالگرد شهدای حادثه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آب های خلیج فارس در فرمانداری شهرستان قشم برگزار شد، اظهار داشت: ۱۲ تیر ۱۳۶۷ در حافظه تاریخی ملل جهان یادآور یک حادثه تلخ و جنایتی بزرگ در خلیج فارس است که طی آن حقوق بشر آمریکایی از عرشه ناو هواپیمابر وینسنس چهره واقعی خود را آشکار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این روز فراموش نشدنی ناوگان آمریکای جنایتکار با حمله ای ددمنشانه و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران و به شهادت رساندن ۲۹۸ سرنشین بی دفاع و بی گناه فاجعه ای هولناک و فراموش ناشدنی را در تاریخ رقم زد.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری قشم با بیان اینکه یاد و خاطره شهیدان این فاجعه انسانی همواره در اذهان مردم ایران، جهان و قشموندان سرزمین آب و آفتاب برای همیشه تاریخ زنده است، افزود: رد پنجه خون آلود مدافع دروغین حقوق بشر بر آب های فیروزه ای خلیج فارس هرگز پاک شدنی نیست و مردم نجیب نگین خلیج فارس روز ۱۲ تیر ۱۴۰۱ همزمان با گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد این فاجعه استکبار جهانی سند آشکار نیرنگ و فریب را پیش چشم مردم دنیا قرار می دهند.

دهقانی گفت: حمله‌ ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری در خلیج ‌فارس، جنگ نابرابر نامتوازن زمین به هوا بود که فاصله‌ ادعا تا واقعیت را روشن کرد و سراب حقوق بشرآمریکایی، به وسعت دریا ترسیم شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده از سوی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شهرستان قشم به مناسبت سالروز فاجعه حمله ناو وینسنس متعلق به ارتش آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس افزود: قرار است به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این فاجعه انسانی ۳۰ جانباز قطع نخایی، فاقد دست و پا و جانبازانی که از نعمت دو چشم و دو دست بی نصیب هستند روز یکشنبه ( ۱۲ تیر ۱۴۰۱) فاصله دو مایل دریایی (۳/۵ کیلومتری) جزایر قشم تا هنگام، محل اصابت موشک به این هواپیمای مسافربری را شنا کنند.

معاون سیاسی، اجتماعی فرمانداری قشم توضیح داد: همچنین قرار است روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در سی‌ و چهارمین سالگرد این حادثه دردناک، شهادتگاه مسافران این هواپیمای که ۱۲ تیر سال ۶۷ از سوی ناو جنگی آمریکا با اصابت ۲ موشک به شهادت رسیدند؛ با حضور مسوولان استانی و شهرستانی، جانبازان، خانواده های معظم و معزز شهدا و ایثارگران، مردم ولایی و انقلابی قشم و هنگام در آب‌های خلیج فارس گلباران شود.

به گزارش ایرنا، در دوازدهم تیر ۱۳۶۷ شمسی برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی، یک فروند هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر آمریکا قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه سایر کشورهای خارجی نیز بودند که همگی جان باختند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و سازمان ناظر بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی «ایکائو»، شکایت خود را در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد.

«ایکائو» سازمان ناظر بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی از مسائل سیاسی به دور نمانده و به جای بررسی فنی و ارایه طریق به شورای امنیت به ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت.

از سال ۶۷ تاکنون هر سال روز ۱۲ تیرماه مراسم گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا با حضور خانواده های شهدا و جمعی از مسوولان بر روی عرشه یک شناور در آب های خلیج فارس با شکوه خاصی برگزار می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب‌ها ارتش آمریکا خلیج فارس هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتش آمریکا خلیج فارس هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران ارتش آمریکا خلیج فارس هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران هواپیمای مسافربری آب های خلیج فارس جمهوری اسلامی شهرستان قشم ۱۲ تیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۸۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، این روز یادآور از خود گذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط بر سواحل جنوبی کشور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • 15 درصد حقوق بازیکنان استقلال پرداخت شد
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • رژه شناورهای نظامی ایران در سواحل خلیج فارس
  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران
  • یک‌روز برای خلیج همیشه فارس
  • طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس‌جمهور در قالب کنسرسیومی بین‌المللی در حال پیگیری است
  • درخواست وزیر نتانیاهو برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها
  • به جای بازداشت فلسطینی‌ها به آنها شلیک کنید!
  • درخواست وزیر صهیونیست برای شلیک به فلسطینی‌ها به جای بازداشت آنها