مقدمفر: خواص تحت تأثیر دشمن در جنگ شناختی جامعه را به «ارتجاع» و «جاهلیت مدرن» میکشانند
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۶۹۶۱۲
مشاور عالی فرماندهکل سپاه پاسداران گفت: خواصی که تحت تأثیر «نفوذ فکری» دشمن در جنگ شناختی قرار گرفتهاند آحاد جامعه را به دو ناکجا آباد «ارتجاع» و «جاهلیت مدرن» میکشانند.
به گزارش ایران اکونومیست از شهرکرد، حمیدرضا مقدمفر در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در مسجد جامع شهرکرد با بیان ویژگیها و خصوصیات شهید بهشتی و نقش ایشان به عنوان یک استوانه برای نظام، به زوایایی از زندگی شهید استکی از شهدای هفتم تیر و نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهار داشت: در جریان بزرگداشت واقعه 7 تیر و شهادت 72 تن از بزرگان انقلاب در این حادثه، باید پدیده شومِ نفوذ در انقلاب اسلامی را مرور کنیم، حربهای که نظام سلطه از اول انقلاب تا امروز در مقابل ملت ایران و انقلاب استفاده کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشاور عالی فرماندهکل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه نفوذ یک حربه موثر برای دشمن است، افزود: نفوذ امروز با نفوذ دهه شصت متفاوت است، امروز عرصه نفوذ بسیار سختتر، متنوعتر، متکثرتر و پیچیدهتر بوده که شناخت آن سختتر است. ذات نفوذ ناشناختگی است و امروز این ناشناختگی بسیار قویتر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: یک شکل از نفوذ فیزیکی است اما شکل دیگر آن، نفوذ فکری و نرمافزاری است که در ابعاد مختلف نفوذ 'اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تجلی مییابد.
وی با بیان اینکه سازمان «مجاهدین» وقتی به سازمان «منافقین» تبدیل شد که گرفتار «نفوذ فکری » شد، تصریح کرد: ریشه انحراف و التقاط این سازمان را باید در همین مسئله مهم جستجو کرد و ریشه اصلی آسیبپذیری آنها نیز «رویگردانی از اسلام» تحت تأثیر «نفوذ تفکرات انحرافی و التقاطی» بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه آنها با اصل دانستن مبارزه و به بهانه این که «اسلام» مکتب مبارزه نیست و کارنامه «مارکسیسم» در امر مبارزه درخشانتر است و با پذیرش این که «مارکسیسم» مکتب مبارزه است در دام استبداد و استکبار افتادند، خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی از این تغییر استقبال کرد چرا که با طرح موضوع مارکسیسم اسلامی زمینههای برخورد با مبارزان واقعی را فراهم آورد و توانست موج مخالفتهای شخصیتهای دینی را در باره برخورد با مبارزین مهار کند.
مشاور عالی فرماندهکل سپاه پاسداران با بیان اینکه آمریکا نیز که خطر شوروی را در همسایگی ایران جدی می دانست توانست به این بهانه ایران را به سنگری مقابل شوروی تبدیل کند، ادامه داد: منافقین تحت تأثیر این «نفوذ فکری» پس از انقلاب اسلامی نیز در خدمت استبداد و استکبار برآمدند و کارنامه سیاهی از خود بر جا گذاشتند.
وی اضافه کرد: اگر چه آنها با «نفوذ فیزیکی» در بخشهای مهم و حساس نظام نوپای اسلامی برای انقلاب مشکلساز شدند اما خسارتبارترین خیانت و جنایت آنها حذف چهرههایی بود که نه تنها خطر «نفوذ فکری» آنها را به درستی تشخیص داده بودند بلکه از صلاحیت و توانمندی خاصی برای تقابل با آنها و بر هم زدن شیرازه تفکرات انحرافی و التقاطی آنها برخوردار بودند.
مقدمفر خاطرنشان کرد: حذف و ترور متفکرانی که حاملان اسلام ناب محمدی(ص) بوده و توانسته بودند جریان رود خروشان معارف اسلامی را در جامعه جاری کنند و اقشار مختلف و مخصوصا جوانان را تحت تعلیم و تأثیر خود قرار دهند از مهمترین خیانتها و جنایتهای آنهاست.
وی با بیان اینکه ترور شهید مطهری، شهید بهشتی، امامان جمعه و اقدام ناکام آنان در ترور مرحوم هاشمی و رهبر معظم انقلاب اسلامی از این منظر قابل بررسی و تأمل است، تاکید کرد: منافقین تحت تأثیر آن «نفوذ فکری» تبدیل به پیاده نظام و مزدوران صدام شدند و علیه ملت خود وارد جنگ شدند که در کمتر گروههای مخالفی در نظام های سیاسی دنیا این نوع رفتار مشاهده شده است.
وی با بیان اینکه تأمل در مسئله انحراف و التقاط سازمان منافقین در وضعیت امروز، ما را به اهمیت «جنگ شناختی» که رهبر معظم انقلاب اسلامی همگان را به آن توجه دادهاند، رهنمون میکند، تصریح کرد: اگر چه همه مردم در «جنگشناختی» آماج تهدید دشمن هستند اما «خواص» جامعه بیشتر و پیشتر از آحاد مردم در نقطه کانونی تهاجم دشمن در جنگ شناختی قرار دارند چرا که در جنگ شناختی خواص در معرض «نفوذ فکری» دشمن قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه آنها با رویگردانی از داراییهای معرفتی و سرمایههای معنوی خود یا به عقب برمیگردند یا اسیر تجدد طلبی برای نیل به آینده مطلوب میشوند، اظهار داشت: این خواص در کوتاه مدت خود به «عامل نفوذ» دشمن در جنگ شناختی تبدیل میشوند و قرآن به ما هشدار میدهد که این نفوذیها دو کار مهم را در خدمت به دشمن انجام میدهند اول اینکه ایجاد هراس از دشمن، بزرگنمایی قدرت دشمن و توجیه تسلیمپذیری در برابر او و دوم ایجاد نا امیدی در جبهه حق.
مشاور عالی فرماندهکل سپاه پاسداران با اشاره به آیه الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِیلُ (173 آل عمران) افزود: خداوند میفرمایید اینها کسانی بودند که (بعضی از) مردم، به آنان گفتند: «مردم [= لشکر دشمن] برای (حمله به) شما اجتماع کردهاند؛ از آنها بترسید!» اما این سخن، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: «خدا ما را کافی است؛ و او بهترین حامی ماست.» إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ ... / آل عمران 175 این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بیاساس،) میترساند. الشَّیْطَانُ یَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ... (بقره 268) شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی میدهد؛ بنابراین باید هشیار بود.
وی با بیان اینکه خواصی که تحت تأثیر «نفوذ فکری» دشمن در جنگ شناختی قرار گرفتهاند آحاد جامعه را به دو ناکجا آباد «ارتجاع» و «جاهلیت مدرن» میکشانند، گفت: هر دو همچون دو لبه تیز قیچی «اسلامسیاسی» و «وحدت و انسجام ملی حول ارزشهای انقلابی» را هدف قرار دادهاند که اگر دیر بجنبیم با انهدام نظام ارزشی جامعه و هنجارشکنیهای فکری و عملی آوار سبک و فرهنگ غربی را بر تمامی زوایای زندگی ما فرو خواهند ریخت.
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: مقابله تمام عیار آنها با همهگیری سرود «سلام فرمانده» و استقبال و دستافشانی و پایکوبی آنها از اجتماع ساختارشکنانه برخی از نوجوانان فریبخورده در بلوار شهید چمران شیراز را باید نمونههای هشداردهندهای از «نفوذیهای» جدید و «ترورهای» نرمافزاری آنها به حساب آورد.
وی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای عزیز یک تنه در برابر این نفوذیها ایستاده است، متذکر شد: علت افزایش موج حملات و تهاجماتی که ناجوانمردانه به ایشان میشود این است که او آحاد جامعه اسلامی را به ندای قرآنی « حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِیلُ » دعوت می کند؛ همان ندایی که باعث شکست جنگ شناختی دشمنان در جنگ احد علیه پیامبر اکرم(ص) شد و امروز نیز سایه شکست را بر سر دشمنان انقلاب اسلامی افکنده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران دشمن در جنگ شناختی انقلاب اسلامی نفوذ فکری تحت تأثیر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۹۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از استادان سرآمد آموزشی که عصر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم خطاب به استادان اظهار کرد: انشاءالله خداوند به شما توفیق دهد که شغل معلمی را شغل انبیاست با صحت و سلامت و تربیت دانشجویان ایمانی و دغدغهمند نسبت به سرمایههای ایرانی به محقق کنید.
وی با گرامیداشت یاد شهیدمطهری بیان کرد: شهید مطهری فیلسوف، فقیه و عالم دین بود و در کنار عالم دین بودن دارای غیرت دینی هم بود؛ چرا که بین غیرت دینی و عالم دین بودن تفاوت وجود دارد، البته باید از همسر ایشان مرحومه مغفوره خانم روحانی هم یاد کنیم؛ چرا که شهیدمطهری قطعا با پشتیبانی همسرشان توانستند جایگاه علمی را کسب کنند.
دبیر شوری عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه شما استادان با اصطلاح مدرن، آشنایی دارید، اصطلاح مدرن وصف خیلی از موضوعات از قبیل فلسفه، علم، فناوری، صنعت، سبک زندگی و ... است. معروف است که میگویند دکارت پدر فلسفه مدرن است، یعنی قبل از دکارت فلسفه، فلسفه مدرن نبود یا می گویند نیوتون در نیمه دوم قرن هفدهم پدر علم مدرن است، یعنی قبل از وی علم بود، اما علم مدرن نبود. این سوال خیلی مهم است که میگویند علم مدرن چیست؟ و چه فرقی با علم غیر مدرن دارد؟ علمی در دوران قرون وسطی مطرح بود که در اصطلاح غربیها علم با مبنای سنت مسیحی نام داشت که با ظهور گالیله در قرن هفدهم و نیوتون در نیمه دوم قرن هفدهم علم مدرن شکل گرفت.
استاد خسروپناه با طرح این سوال که علم مدرن چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ ادامه داد: اصولا ما در تفکر اسلامی معتقد به علم، دانش، معرفت و فریضه دانستن علم هستیم و توصیه شدهایم که به دنبال علم برویم و فرمودهاند که بر زن و مرد مسلمان علم فریضه هست. این علم که العلم السلطان یا فریضه است، چیست؟ آیا علم مدرن هست؟ با تعبیر فلسفه علم، چقدر با این پارادایم علم مدرن موافق هستیم؟ دانشگاه ها شکل گرفته و دروس دانشگاهی عمدتا علومی است که از غرب آمده است، اکنون فیزیک یک علم مدرن است و با فیزیکی که در طبیعات قدیم تدریس میشد، متفاوت است.
وی ادامه داد: در طبیعات قدیم عناصر ۴ گانهای را قائل بودند که شامل خاک و آب و باد و آتش میشده است؛ اما در علم مدرن هم قوانین ترمودینامیک تغییر کرده و هم عناصر جدول مندلیف مرتب رو به توسعه است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین پارادایم علمی تغییر کرده است، آیا با داشته هایی که داریم با علم در اندیشه اسلامی می توانیم علم مدرن را بپذیریم، معمولا این سوال را خیلی ها ساده جواب می دهند و می گویند هر علمی که نافع باشد، باید مورد استفاده قرار بگیرد حال علم مدرن باشد یا علم دوران سنت باشد، اگر نافع است باید بپذیریم. فیزیک و شیمی و زمین شناسی و علوم مهندسی و فناوری نافع هستند و استفاده میشوند که برخی از این علوم بهره نادرست میبرند و آن را بد استفاده میکنند مثل چاقویی که یکی از آن استفاده درست میکند و دیگری استفاده غلط میکند.
استاد خسروپناه گفت: اسلام بر علم حکمی و مبتنی بر حکمت تأکید دارد که با علم سنت مسیح قرون وسطی متفاوت است. با علم مدرن هم متفاوت است، البته وقتی میگویند تقابل طبیعتا نافی وجوه اشتراک نیست.
وی با طرح این پرسش که چه نسبتی بین علم حکمی با علم مدرن وجود دارد؟ اضافه کرد: عقل قطعا ابزار علم است، البته امروزه در علم مدرن مخصوصا در مهندسی، صنعت، فناوری و ... غیر از عقل از تخیل هم بهره میبریم و به همین علت است که بشر صاحب علم اکتسابی زایشی است و تولید علم میکند، اما حیوانات این کار را نمیکنند، آنها علم دارند، اما علم غریزی است و ما انسانها علم عقلی داریم، قطعا پشتوانه علم عقل است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر بخواهم تفاوتی در ساحت عقل بین علم مدرن و علم حکمی ذکر کنم این هست؛ عقلی که در دوره مدرن و دوره فلسفه مدرن مطرح است و در علم مدرن اثرگذاشته است 2 معنایی از عقل بود؛ دکارت وقتی از عقل سخن می گوید عقل نظری ریاضی را مدنظر قرار میدهد و میگوید اگر انسان ریاضی بداند عالم را نیز میشناسد. وقتی نوبت به عقل استدلالی کانت رسید، عقل دیگری را به میدان نشاند به نام عقل علمی. پس از کانت فیلسوفان دیگری مانند ماکس وبر که جامعهشناس و فیلسوف بود، عقل معاش یا برنامهریز را مورد تاکید قرار داد.
استاد خسروپناه گفت: در سیر علم مدرن که مبتنی بر فلسفه مدرن است، 3 عقل نظری و عقل عملی و عقل ابزاری مطرح است. اگر کسی بخواهد علم مدرن را بر اساس عقل مدرن تعریف کند باید بگوید علم مدرن دانش زاییده عقل نظری یا عقل عملی با عقل ابزاری است. اما آیا در حکمت عقل نظری را قبول داریم؟ اگر نهادهای اصلی قدرت ابن سینا، سهروردی تا خواجه نصیرالدین، علامه طباطبایی باشند عقل نظری و عقل عملی را قبول داشتند. ما شیعیان عقل نظری و عملی را قبول داریم. آیا در فرهنگ اسلامی واژهای معادل عقلانیت برنامهریز داریم یا خیر؟
وی بیان کرد: منشا حکمت را «خرد ناب» میدانیم که اگر جامع شود معنای لب میدهد. عقل جامعه و خرد ناب این است که عقل نظری، عملی و معاش را قبول داشته باشیم، اما این عقل مدرن است، در علم حکمی که مبتنی بر خردناب است، غیر از عقل نظری، عملی و معاش یک عقل چهارمی به نام عقل معاد است که اگر این ۴ عقل سمع و بصر، تخیل، تعقل و عقل ناب با هم جمع شوند عقل معاد یا لُب را شکل میدهند، پس فرق علم مدرن با علم حکمی در این نیست که یکی عقل را قبول داشته باشد و دیگری خیر، بلکه هر دو عقل نظری و عملی و معاش و برنامه ریزی را قبول دارند، ولی علم حکمی عقل معاش و معاد را هم قبول دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برخی نظریه های علوم اجتماعی مانند عقلانیت ارتباطی که هابرماس مطرح می کند عقل نظری را قبول ندارد، پست مدرن ها عقل نظری و عملی را قبول ندارند و جزء علم مدرن به شمار میآیند، البته نمیخواهم بگویم کسی که جزء پست مدرن است علم نظری و عملی را قبول ندارد، اما هستند کسانی که در علم مدرن عقل نظری و عملی را قبول ندارند، امروزه روانشناسی و جامعه شناسی پست مدرن داریم، پس وقتی علم حکمی خواهیم داشت که عقل نظری و عملی و معاش و معاد با هم جمع شوند که حکمت را تشکیل می دهد و به علمی که از حکمت سرچشمه بگیرد علم حکمی نام دارد.
استاد خسروپناه افزود: آیا در برنامه آموزشی و درسی و شورای گسترش و تعیین رشته ها و سرفصلها و تدوین کتب درسی این تمایز فلسفی اثر می گذارد یا خیر؟ استادان و نخبگان باید برای این پرسش پاسخ بیابند.
وی تاکید کرد: عالمان ما از ابن سینا تا رازی، شیخ بهایی و میرداماد و ... علم حکمی را دنبال میکردند، اگر بخواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم، محتاج علم حکمی هستیم. حال باید دنبال آن باشیم که چگونه علم حکمی را با عقل معاد پیوند دهیم، شما استادان حکمت بنیان انشاءالله با کنش و خرد و فضیلت و اخلاقی که دارید می توانید این علم را به ثمر برسانید، ولی مهم است که در برنامه های درسی به آن توجه کنیم و امیدواریم خداوند عمری به ما عطا کند تا علم حکمی را در سراسر دنیا نشر دهیم.
انتهای پیام/
نادیا عابد