Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا بر اعلام‌ عوامل تهیه "سووشون" که در سال 1400 فیلمبرداری این مجموعه تلویزیونی را در شیراز آغاز کرده‌اند، فیلمبرداری بخش‌های دیگری از این سریال، چهارشنبه هشتم تیرماه در ارگ کریم‌خان از آثار تاریخی دوره زندیه آغاز شد.
گفته شده، این مجموعه در این مدت در اختیار این گروه فیلمبرداری است و از این رو، پذیرای گردشگران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، نام این مجموعه تلویزیونی به کارگردانی نرگس آبیار از نام یک رمان پرمخاطب ایرانی برگرفته شده است.
«سووشون» اثری از سیمین دانشور در زمره برترین و پُرشمارگان‌ترین رمان‌های فارسی است و به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است. سیمین دانشور زاده هشتم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ در شهر شیراز، به جز «سووشون» آثار دیگری نیز از خود به یادگار نهاده است.
این مجموعه تلویزیونی پیش از این در مناطق دیگری از شهر شیراز جلوی دوربین رفت که در میان آنها، باغ عفیف‌آباد به خاطر بحث برانگیزی برپایی سازه‌های موقت در محدوده این باغ بیشتر به چشم آمد.
باغ عفیف آباد یا باغ گلشن که اینک در اختیار ارتش است، بنای ساختش در اواخر قرن سیزدهم هجری قمری در زمان صفویه نهاده شد. این محل با شماره ۹۱۳ و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ارگ کریم‌خانی که  در مرکز شهر شیراز قرار دارد نیز این روزها میزبان گروه فیلمبرداری سووشون است. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم خانی معروف شد. این اثر نیز در سال ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مجموعه تلویزیونی سووشون تنها فیلم یا سریالی نیست که در اماکن تاریخی نیز تصویربرداری شده است. پیش‌تر، سریال شهرزاد با هنرنمایی سه نسل از هنرمندان ایرانی، یکی از سریال‌های شبکهٔ نمایش خانگی است که داستان‌هایش را در تهران قدیم روایت می‌کند.
پیش از این، مسئولان استان فارس در اظهارنظرهایی از تولید سریال سووشون با هدف بیان رشادت‌های مردم این استان در تاریخ نه چندان دور حمایت کرده اند.
از آن جمله، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در زمستان ۱۴۰۰ اظهار کرد: قطعا ساخت فیلم براساس رمانی مشهور درباره مردم شیراز و فیلمبرداری آن در همین شهر جای تشکر و قدردانی دارد.
اسماعیل محبی پور افزود: محتوای رمان ضد استکباری و استعماری است و پرداختن به این مسئله در قالب فیلم در یک وجه درخور اهمیت است؛‌ از این رو، مردم فارس میزبان خوبی برای این تیم خواهند بود تا فیلم ساخته شود. 
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز بهمن‌ماه ۱۴۰۰ گفت: مجموعه تلویزیونی «سووشون» بیانگر نقش مردم شیراز در مقابله با استعمار است و از این منظر، فرصتی برای روایت این مقطع از تاریخ این شهر است.
مصطفی مشفقیان اظهار کرد:ساخت این سریال در شیراز، علاوه بر دستاوردهای فرهنگی، از جهت هنری نیز یک فرصت مغتنم برای شهر ما محسوب می‌شود چراکه جمع زیادی  از هنرمندان و دیگر عوامل فنی و تخصصی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سریال به نقش‌آفرینی خواهند پرداخت و در بخش خدماتی و گردشگری نیز ساخت این سریال دستاوردهای اقتصادی برای شهر شیراز به دنبال خواهد داشت و همچنین جمع قابل توجهی نیز از هنرمندان و هنروران شیرازی در این پروژه حضور خواهند داشت.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز ادامه داد: سووشون یکی از برترین آثار ادبی تاریخ کشور ما در حوزه رمان محسوب می‌شود که از چند جهت حائز اهمیت است، نخست آنکه روایتی واقع‌گرایانه، باورپذیر و درعین حال جذاب از یکی از سیاه‌ترین دوران‌های تاریخ کشور ما یعنی اواخر سقوط پهلوی اول و روی کار آمدن پهلوی دوم و دوران استعمار را دارد و دیگر آنکه بستر وقوع تمام این وقایع در شهر شیراز است.
وی همچنین با اشاره به نقش شیراز در خیزش‌های تاریخی ملت ایران گفت: این رمان و هر اثر نمایشی دیگری که بر اساس آن ساخته شود به خوبی می‌تواند نقش پررنگ و بی بدیل شیراز و شیرازی‌ها را در خیزش‌ها و جنبش‌های آزادی‌خواهانه و بر ضد ظلم و استعمار در طول یکصد سال گذشته نشان دهد.
رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز افزود: خانم آبیار به عنوان کارگردان این اثر نیز در کارنامه هنری خود نشان داده به خوبی می‌تواند مفاهیم عمیق فرهنگی را با استفاده از ابزار هنر و رسانه به مخاطب انتقال دهد.
مشفقیان در آن مقطع زمانی (بهمن ۱۴۰۰) در پاسخ به بروز برخی نگرانی‌ها درخصوص ساخت و ساز مرتبط با این سریال در باغ تاریخی عفیف آباد گفت: طی مذاکره‌ای که با تهیه کننده این اثر داشتیم، بر لزوم حفظ و عدم وارد آمدن آسیب به بنا و حریم آثار تاریخی به عنوان یک الزام مهم بحث و گفتگو شد و عوامل ساخت این سریال، برای جلوگیری از وارد آمدن  خدشه به آثار تاریخی و باستانی شهر شیراز اعلام کردند هیچگونه سازه‌ای  در باغ عفیف آباد و یا دیگر بناهای تاریخی این شهر نخواهند ساخت و حتی تنها سازه ای که ایجاد شده است نیز جمع آوری شده است.
معاون فرهنگی شهردار شیراز اعلام کرد: ساخت این سریال یک اتفاق مهم در تاریخ پرافتخار فرهنگ و هنر شهر شیراز محسوب می‌شود و همه متولیان فرهنگی در شهر و استان ما، باید متوجه اهمیت و لزوم حمایت از تولید آن باشند.
نرگس آبیار کارگردان این مجموعه تلویزیونی نیز در توضیحاتی در شبکه‌های اجتماعی گفت: در رابطه با پروژه سووشون که بر اساس رمان شاخص سیمین دانشور شکل گرفته، لازم است که توضیحاتی را عنوان کنم. حدود یک سال پیش تصمیم گرفتم که فیلمنامه‌ای را بر اساس این رمان تهیه کنم و سریالی را بر اساس آن در شیراز بسازم.
این کارگردان ادامه داد: هرچند که ساخت این فیلم در شیراز هزینه‌های بسیاری را به گروه تولید تحمیل می کرد اما با اصرار من قرار شد که برای انجام این پروژه به شیراز سفر کنیم تا صحنه های این فیلم در شیراز فیلمبرداری شود.
وی افزود: در واقع هدف ما این بود که معماری بناها و اتمسفر زیبای شیراز بتواند در سریال نشان داده شود. چراکه از نظر من شهرک‌های سینمایی در تهران برای نمایش تهران قدیم ساخته شده است.
آبیار ابراز کرد:من امیدوارم با ساخت این سریال گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ غنی مردم شیراز و معماری شگفت انگیز بناها در این شهر را به مردم جهان بشناسیم. این کار نیاز به کمک و همدلی مردم شیراز دارد و امیدواریم این امر محقق شود.
 

پیش از این هم در بهمن ماه سال ۱۴۰۰، حضور عوامل این سریال در باغ عفیف آباد حاشیه ساز شده بود. در آن زمان انتشار عکس‌هایی از ساخت و سازهای عجیب در باغ عفیف آباد واکنش های مختلفی به دنبال داشت که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در پاسخ به این واکنش ها اعلام کرد که ساخت یک سازه در باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی به نام «سووشون» و به صورت موقت است. در پی این واکنش‌ها نرگس آبیار کارگردان فیلم اعلام کرد که این سازه‌ها را به مکان دیگری منتقل می‌کند؛ این اظهارات با استقبال فعالان میراث‌فرهنگی همراه شد.

پس از آن رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز در ۲۳بهمن‌ماه ساخت سریال «سووشون» را یک فرصت تاریخی و بسیار مهم برای این کلانشهر عنوان کرد. معاون فرهنگی شهردار شیراز در پاسخ به بروز برخی نگرانی‌ها درخصوص ساخت و ساز مرتبط با این سریال در باغ تاریخی عفیف آباد، گفت: طی مذاکره‌ای که با تهیه کننده این اثر داشتیم، بر لزوم حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از وارد شدن آسیب به بنا و حریم آثار تاریخی به عنوان یک الزام مهم بحث و گفت وگو شد و عوامل ساخت این سریال، برای جلوگیری از خدشه به آثار تاریخی و باستانی شیراز اعلام کردند، هیچگونه سازه‌ای در باغ عفیف آباد و یا دیگر بناهای تاریخی این شهر نخواهند ساخت و حتی تنها سازه ای که ایجاد کردند نیز جمع آوری شده است. وی تأکید کرد: ساخت این سریال یک اتفاق مهم در تاریخ پرافتخار فرهنگ و هنر شهر شیراز محسوب می‌شود و همه متولیان فرهنگی در شهر و استان ما، باید متوجه اهمیت و لزوم حمایت از تولید آن باشند.

ارگ کریم خانی نیز در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریم خانی معروف شد. این اثر در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

برچسب‌ها ارگ کریم خان سریال شیراز فیلم فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارگ کریم خان سریال شیراز ارگ کریم خان سریال شیراز فیلم فارس رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز مجموعه تلویزیونی باغ عفیف آباد ساخت این سریال ارگ کریم خانی محسوب می شود ارگ کریم خان آثار تاریخی عنوان یک مردم شیراز شهر شیراز بر اساس سازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۹۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش تولید « پایتخت ۷ » آغاز شد

پس از انتشار اخبار مختلفی درباره سرنوشت تولید فصل هفتم سریال «پایتخت» مشخص شد فصل جدید این سریال وارد مرحله پیش تولید شده و بازیگران از مرداد مقابل دوربین خواهند رفت.   به گزارش فارس، ساخت سری جدید «پایتخت» همیشه مورد بحث بوده است، یک روز خبر از ساخت نسخه سینمایی این سریال در رسانه‌ها و کانال‌های خبری پخش می‌شود و روز دیگر تکذیب این موضوع؛ یک روز نیز خبر از تولید «پایتخت» در قالب همیشگی خود یعنی سریال در رسانه‌ها انتشار پیدا می‌کند.   اخیرا هم خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه فصل «هفتم» پایتخت در مرداد ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.   پیگری‌های خبرنگار فارس از یک منبع آگاه درباره این موضوع حاکی از آن است فصل هفتم سریال «پایتخت» وارد مرحله پیش تولید شده و به گفته این منبع امید از سوی عوامل پایتخت وجود دارد که فصل هفتم به پخش در نوروز ۱۴۰۴ برسد.   وی درباره بازیگرانی که در این فصل حضور ندارند گفت: در این فصل سارا و نیکا فرقانی اصل و مهران احمدی حضور نخواهند داشت.   لازم به ذکر است مدتی قبل یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته بود: سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت از لوکیشینی برای ساخت فصل جدید این سریال بازدید کرده است.   بعد از انتشار این خبر هومن حاجی عبداللهی بازیگر نقش رحمت در این سریال در نیمه اسفند ۱۴۰۲ با انتشار یک پست در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشته بود: باز داریم می‌آییم، ولی نه برای عید ۱۴۰۳   اخیرا نیز مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره تولید و پخش فصل جدید این سریال بیان کرده بود اگر مشکلی پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در ۱۴۰۳ خواهیم دید.   گفتنی است الهام غفوری تهیه‌کننده این سریال درباره ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» به خبرنگار فارس گفته بود: مگر قرار بوده نسخه سینمایی «پایتخت» ساخته شود؟   وی افزود: آیا از طرف جایی اعلامی شده است که من بخواهم این را تکذیب کنم؟   ۶ فصل پایتخت ساخته شده که آخرین فصل آن مربوط به سال ۹۹ بوده است از ساخت آخرین فصل این سریال حواشی زیادی نسبت به ساخت فصل بعدی به وجود آمده که هنوز سرانجام ساخت این سریال مشخص نیست.   در آخرین فصل از این سریال محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، هومن حاجی عبدالهی و ... به ایفای نقش پرداخته بودند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • پیش تولید « پایتخت ۷ » آغاز شد
  • ترورهای حسن صباح و پیروانش هدفمند بود / سریال حشاشین با واقعیت بیگانه است
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم