Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@23:39:10 GMT

اسلم گیلانی قهرمان جهاد تبیین در کربلا

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۰۱۹۱

اسلم گیلانی قهرمان جهاد تبیین در کربلا

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدرضا سنگری پیش از ظهر امروز در نشست اندیشه و هنر درخصوص اسلام دیلمی تنها شهید ایرانی واقعه عاشورا در مجتمع ایثار و شاهد اظهار کرد: حضرت عباس (ع) و مادرش‌ام البنین (س) شاعر بودند، ۲۷ بیت شعر از حضرت عباس (ع) داریم که بخشی از آن رجزهای ایشان در کربلا است.

وی با بیان اینکه یکی از رجزهای حضرت عباس (ع) اشاره به ساقی بودن ایشان در طول تاریخ دارد، گفت: هیچکس به اندازه حضرت عباس (ع) در میدان نجنگید، حضرت در نخستین باری که به میدان می‌روند رجزی می‌خوانند که دو نکته برجسته دارد و آن اینکه در حسین (ع) پیامبر را و در لشکر دشمن را نیز در برابر رسول خدا می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با بیان اینکه باران امام حسن کسانی هستند که وقتی خود امام آن‌ها را وصف می‌کند خصوصیاتی درباره آن‌ها گفته که در طول تاریخ این خصوصیات تکرار نمی‌شود، افزود: شب عاشورا سید الشهدا یک امانی گرفت تا آن شب را به عبادت بپردازند، در وصف شب عاشورا گفته‌اند که اگر از کنار خیمه‌ها عبور می‌کردی صدایی شبیه کندوی عسل احساس می‌کردی. 

سنگری با بیان اینکه شب عاشورا دو نفر پست می‌دهند یکی به اسم نافع ابن هلال و دیگری حضرت عباس (ع) افزود: نافع روایت می‌کند در آن شب از سمت دشمن کسی به خیمه‌ها نزدیک می‌شود، شمشیر کشید و دید که خود حضرت سیدالشهدا است، حضرت فرمود رفته بودم بررسی کند تا مسیر حمله دشمن در روز فردا را بشناسد و نقطه کور میدان را شناخت که بین دو کوه بود. 

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در خصوص یاران خود گفت که به خدا قسم یارانم را آزموده‌ام و آن‌ها در آزمون‌های بسیار سربلند بیرون آمده اند، گفت: امام فرمود که یارانم مثل صخره‌های کوه‌ها محکم و استوار هستند و انس آنان به مرگ مامان انس مادر به سینه مادر است.

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با معرفی حضرت اسم ابن عمر بیان کرد: پدر حضرت اسم عمر و اهل گیلان و منطقه دیلمان بود، از این منطقه به مدینه می‌رود و خدمت امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد و فرزندش اسلم در خدمت امام حسین (ع) بوده و امام او را به فرزندش سید الساجدین می‌بخشد. 

سنگری با اشاره به ارتباط نزدیک اسلم و امام سجاد (ع) گفت: اسلم از اول سفر سید الشهدا از ابتدای سفر تا انتها همراه ایشان بود و ۱۶۱ روز همراه ایشان بود، وی منشی مخصوص و دبیر امام حسین (ع) بود که تمام نامه‌های ایشان را نوشت. 

وی با بیان اینکه اسلم صدای خوبی داشت، مفسر قرآن بود و به سه زبان فارسی، ترکی و عربی مسلط بود، افزود: وقتی اسلام قرآن می‌خواند همه به دور او حلقه می‌زدند، خوش قامت و بسیار زیبارو بود و در شمشیرزنی و تیراندازی تبحر ویژه داشته است.

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با بیان اینکه رجز اسلم ابن امر زیباترین رجز کربلا است، گفت: وقتی اسلم به میدان رفت، امام سجاد (ع) رزم او را به تماشا نشست. 

سنگری با بیان اینکه اسلم وقتی می‌خواهد به میدان برود از امام حسین (ع) اجازه می‌گیرد اما امام می‌فرمایند برو از سید الساجدین اجازه بگیر، افزود: وقتی اسلم به مرحله شهادت رسید، امام خود بر بالین او آمد و سر او را بر دامان خود گذاشت و جمله آخرین اسلم این بود که چه سعادتی دارم که سرم بر زانوی فرزند پیامبر است، امام به او کمک کرد تا دستهای خود را بر گردن امام بیاندازند و اسلم ابن امر گفت: من چه خوشبختم که آفتاب را در آغوش گرفتم. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: امام سجاد ع ادبیات پایداری کربلا دبیر امام حسین ع حضرت عباس امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی درویشی امروز یکشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به نقش‌برجسته و بی‌بدیل خبرنگاران و رسانه‌ها در دنیا، اظهار داشت: امروز سلاح جنگ، رسانه‌ها هستند، رسانه می‌تواند نقش خط مقدم افسر جهاد تبیین باشد.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی و ادراکی دشمنان علیه کشور و نقش رسانه‌ها در مبارزه با دشمنان دراین‌رابطه، عنوان کرد: امروز افکار عمومی دست رسانه‌ها است، رسانه می‌تواند در فرهنگ‌سازی، توسعه، ترویج ارزش‌های اسلامی و انقلابی و … مؤثر باشد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اشاره به برنامه‌های هفته عقیدتی و سیاسی در استان، گفت: تقدیر از معلمان نمونه و گفتمان‌سازی تجلیل از معلمان یکی از برنامه‌های این هفته در استان به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام درویشی با اشاره به اینکه تحقق هر امر و ارزشی بستگی به همت معلمان، استادان و … دارد، تأکید کرد: مبارزه با دشمن در عرصه فرهنگی و جهاد تبیین بدون معلمان قابل‌انجام نیست.

وی با اشاره به جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس و آمریکا و همچنین تظاهرات دانشجویان آمریکا علیه این جنایت‌ها و با تأکید بر زیر سوال رفتن تفکر و دموکراسی غربی در این راستا، عنوان کرد: این اتفاقات باید توسط رسانه‌ها تجزیه‌وتحلیل شود.

کد خبر 6090402

دیگر خبرها

  • رسانه‌ها در خط مقدم جهاد تبیین هستند
  • رویداد «دختران حاج قاسم» آموزش فرماندهی جهاد تبیین است
  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • مهمترین چالش امروز نظام ما با دشمن جنگ ترکیبی و ‏ادراکی است
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • خبرنگاران جنگ ترکیبی دشمن را با جهاد تبیین روشنگری کنند
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • ۱۲۰ روستای سردشت دارای تنش آبی هستند
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است