Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@15:50:03 GMT

ایران میزبان اجلاس هفتم کشورهای حاشیه خزر شد

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۰۲۴۷

ایران میزبان اجلاس هفتم کشورهای حاشیه خزر شد

رئیس جمهور از میزبانی ایران در هفتمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد و با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تأکید کرد: تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم خط مبدأ باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» پس از سفر به ترکمنستان و شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در ترکمنستان درباره دستاوردهای این سفر، اظهار کرد: این سفر به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و برای دیدارهای دوجانبه روسای جمهور شرکت کننده در اجلاس سران در کشور ترکمنستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر در عشق‌آباد ترکمنستان و طرح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر اساس منافع ملی کشورمان، تصریح کرد: دریای خزر متعلق به ملت‌های این منطقه است و مدیریت آن هم بر اساس مدیریت مشترک کشورهای ساحلی این دریا خواهد بود.

وی افزود: باید همه کشورهای ساحلی با هم همکاری داشته باشند زیرا دریای خزر، دریای دوستی و همکاری بین کشورها وملت های اطراف آن است. در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی، کشتیرانی، گردشگری، شیلات و حوزه‌های مختلف می‌تواند همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به کنوانسیون و رژیم حقوقی دریا، اجرایی شدن این رژیم حقوقی را مبتنی بر ترسیم «خط مبدأ» دانست و تاکید کرد: این کنوانسیون و تفاهم کشورهای ساحلی دریای خزر باید بر اساس ترسیم خط مبدأ باشد که مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: «خط مبدأ» می‌تواند بهره‌برداری عادلانه را از دریای خزر برای کشورهای مختلف به ویژه جمهوری اسلامی ایران که در حوزه ساحلی دارای مشکلاتی است فراهم کند. حتماً برای دستیابی به یک نظام حقوقی عادلانه باید خط مبدأ ترسیم شود و این نکته‌ای بود که بر آن تاکید کردم.

وی همچنین با تأکید بر این‌که عدم حضور بیگانگان در دریای خزر مورد تأکید همه کشورهای ساحلی این دریا بود، گفت: باید از منابع و ظرفیت‌های دریای خزر مراقبت شود.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با سران کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و روسیه، خاطرنشان کرد: در هر سه دیدار بر ضرورت اجرایی شدن تفاهم نامه‌های دوجانبه تأکید شد. محور این دیدارها توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر آغاز مسیر جدیدی در روابط با برخی کشورهای همسایه و افزایش مناسبات تجاری و توسعه روابط، گفت: سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان از خاک ایران اجرا شده قرار است توسعه پیدا کند.

وی مسأله افغانستان و جنگ اوکراین را از دیگر مسائل مطرح شده با سران کشورهای ترکمنستان، آذربایجان و روسیه برشمرد و تصریح کرد: اعلام آمادگی کردیم که از جایگاه و اعتبار جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل جنگ اوکراین استفاده کنیم.

رئیس جمهور با ارزیابی مثبت از سفر خود به ترکمنستان اظهار داشت توسعه روابط با همسایگان از سیاست‌های دولت است و این سیاستی را که جواب داده دنبال خواهیم کرد. ظرفیت بسیاری در همسایگان ما وجود دارد آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و کار با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از کالاهای ایرانی را به کالای برخی دیگر از کشورها ترجیح می‌دهند.

آیت‌الله رئیسی افزود: در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران علاوه بر تفاهم نامه‌هایی که در سطح ملی منعقد شد، قراردادهایی هم با استان‌های همجوار به‌وسیله استانداران گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی با استان‌های این کشور بسته شد. فعال شدن بازارچه‌های مرزی و صادراتی در استان‌های دو کشور می‌تواند مورد استقبال باشد.

وی گفت: کار با جمهوری اسلامی ایران می‌تواند مورد استقبال مردم ترکمنستان باشد. این سفرها نشان می‌دهد که این سیاست افزایش تعامل با همسایگان سیاستی است که کاملاً موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود؛ ما آثار آن را کاملاً در منطقه مشاهده می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: من به همکارانم در دولت تاکید می‌کنم که همه دستگاه‌ها و وزرا باید تلاش کنند که بتوانیم سهم ایران اسلامی را در اقتصاد منطقه افزایش دهیم؛ الان این سهم را نداریم سهم ما بیشتر است.، این سفرها این تفاهم‌نامه‌ها و اجرای این تفاهم‌نامه‌ها حتماً می‌تواند کمک کند که آن سهم بایسته را در جمهوری اسلامی ایران انشاءالله داشته باشیم.

آیت‌الله رئیسی در پایان اظهارات خود از طرح پیشنهاد میزبانی ایران برای هفتمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و مورد استقبال قرار گرفتن این طرح از سوی کشورهای حاضر در این اجلاس و همینطور فعال شدن دبیرخانه کنوانسیون محیط زیستی در ایران خبر داد.

کد خبر 585124

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابراهیم رییسی رییس جمهور آیت الله رئیسی نشست خزر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اجلاس سران کشورهای ساحلی کشورهای ساحلی دریای خزر جمهوری اسلامی ایران آیت الله رئیسی رئیس جمهور رژیم حقوقی تفاهم نامه بر اساس خط مبدأ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد

عباس علی آبادی روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی ایجاد می‌شود. این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه‌های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت، با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ‌های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فرآوری به کمک توانمندی‌های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه، با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است؛ یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره‌ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و گفت: آمادگی بر تشکیل اتاق‌های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن‌ها در قالب هیأت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌ها و عرضه محصولات ایران در آفریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیداوری کرد که کشورهای آفریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی‌ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی گفت: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • استعفاهای سریالی سران نظامی صهیونیست/کابوس «وعده صادق» ادامه دارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • دیدار وزیر دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای
  • ویدیو/ ارتقای اقتصاد مکمل میان ایران و کشورهای آفریقایی
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای
  • خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می‌یابد
  • توسعه خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا
  • امضای تفاهم نامه امنیتی میان ایران و روسیه
  • امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه