Web Analytics Made Easy - Statcounter

سایت عبری «واللا» اعلام کرد، رژیم صهیونیستی، عربستان و مصر در شرف امضای توافقنامه‌ای هستند که به موجب آن مالکیت جزایر تیران و صنافیر به ریاض واگذار می‌شود.

به گزارش ایران اکونومیست، این سایت به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت، نفتالی بنت، نخست وزیر، یائیر لاپید، وزیر خارجه و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، از جزئیات این توافق مطلع و بر روی اصول آن توافق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت واللا تاکید کرد که این توافق شامل تعهداتی می‌شود که به این دو جزیره ارتباطی ندارد و مهمترین آنها موافقت ریاض با عبور پروازهای رژیم صهیونیستی به مقصد آسیای جنوب شرقی از حریم هوایی عربستان است.

مقامات اسرائیلی اظهار داشتند، ریاض توافقنامه‌ای را با قاهره امضا خواهد کرد که در آن به اجرای تدابیر امنیتی در داخل دو جزیره و حفظ آزادی دریانوردی در تنگه تیران متعهد است.

آنها افزودند:  آمریکا پایبندی ریاض به تعهدات خود را تضمین می‌کند و در این خصوص به اسرائیل ضمانت‌های کتبی ارائه خواهد کرد.

دیپلمات‌ها و حقوقدانان آمریکایی، مصری و سعودی در حال حاضر مشغول تکمیل این توافق هستند و به پایان بسیاری از توافق‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌ها نزدیک هستند.

این سایت یادآور شد که جزایر تیران و صنافیر واقع در دریای سرخ از اهمیت استراتژیکی برخوردار هستند و تکمیل قرارداد یک دستاورد بزرگ برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه خواهد بود و می‌تواند راه را برای گام‌های عادی‌سازی تدریجی میان رژیم صهیونیستی و عربستان هموار کند.

از آنجایی که عربستان و رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیکی ندارند، نمی‌توانند یک توافق دوجانبه مستقیم در مورد این دو جزیره امضا کنند و مصر و ایالات متحده در تلاش هستند تا راه‌حل‌های قضایی و دیپلماتیکی ارائه دهند که تکمیل این توافق را امکان‌پذیر کند.

این سایت بر تعهد مصر، در چارچوب توافق "کمپ دیوید"، به غیرنظامی کردن تیران و صنافیر و موافقت آن با درخواست تل آویو برای استقرار نیروهای ناظر بین المللی تحت فرماندهی آمریکا تاکید کرد.

پایگاه مذکور گفت، عربستان پس از انتقال حاکمیت این دو جزیره از مصر به ریاض در سال ۲۰۱۸، از اسرائیل خواست که از  شرط خود مبنی بر حفظ حضور ناظران بین المللی منصرف شود. اسرائیل نیز پاسخ مثبت به درخواست عربستان را مشروط به موافقت ریاض با تدابیر امنیتی در داخل دو جزیره کرد که موجب بی‌نیازی از ناظران بین المللی می‌شود.

به گفته مقامات اسرائیلی، عربستان تمامی تعهدات مصر در قرارداد «کمپ دیوید» در خصوص تیران و صنافیر را پذیرفته است. این مقامات خاطرنشان کردند که گانتس و نهادهای امنیتی در تل آویو معتقدند که مفاد قرارداد منعقد شده بین سه طرف تضمین کننده تحقق منافع امنیتی اسرائیل در دریای سرخ است.

در همین زمینه، کانال رسمی اسرائیلی"کان" گفت که بنت اخیرا اعلام کرده است، "اخبار خوبی درباره آینده ما وجود دارد" و او قصد دارد در روابط با عربستان سعودی تحولاتی ایجاد کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تیران و صنافیر ، عربستان ، مصر ، رژیم صهیونیستی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تیران و صنافیر عربستان مصر رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی تیران و صنافیر دو جزیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، گوترش امروز سه‌شنبه با اشاره به اینکه وضعیت غزه روز به روز بدتر می‌شود، از سران رژیم صهیونیستی و حماس که در حال حاضر در مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافق آتش‌بس شرکت می‌کنند، خواست به توافق دست یابند.

او در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گفت: به خاطر مردم غزه، به خاطر اسرا و خانواده‌های آنها در اسرائیل، و به خاطر منطقه و کل جهان، دولت اسرائیل و رهبری حماس را قویا تشویق می‌کنم که اکنون به توافق برسند.

دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که بدون توافق، «جنگ، با همه پیامدهای آن چه در غزه و چه در سراسر منطقه، به طور تصاعدی بدتر خواهد شد.»

گوترش در خصوص برنامه رژیم صهیونیستی برای تجاوز به رفح بیان کرد که حمله نظامی به آنجا وضعیت غیرقابل تحملی خواهد داشت و جان هزاران غیرنظامی دیگر را می‌گیرد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار می‌کند.

وی اضافه کرد که علاوه بر این، تأثیر مخربی بر فلسطینیان غزه خواهد داشت و پیامدهای جدی در کرانه باختری اشغالی و در سراسر منطقه خواهد داشت.

آنتونیو گوترش همچنین از همپیمانان رژیم صهیونیستی نیز دعوت کرد این رژیم متقاعد کنند به رفح حمله زمینی نکند.

او در اینباره گفت: «همه اعضای شورای امنیت و بسیاری از دولت‌های دیگر به وضوح مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده‌اند. من از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهم هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از آن انجام دهند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • حماس پیشنهاد مصر را پذیرفت؛ بهترین است | توافق قریب‌الوقوع است؟
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد