Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 13 MB

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا درباره نحوه و زمان ارائه کمک‌معیشت به ایثارگران با بیان اینکه ۱۰۸ هزار نفر از ایثارگران کمک‌معیشت دریافت می‌کنند، گفت: فرایند بررسی اطلاعات ۲ هزار ایثارگر واجد شرایط کمک‌معیشت به اتمام رسیده و از تیرماه سال جاری به آنها کمک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۲۰ هزار ایثارگر متقاضی کمک‌معیشت هستند که تاکنون وضعیت ۵۰ درصد از آنان بررسی شده که پنج هزار نفر از آنها مشمول می‌شوند، احتمالاً با بررسی ۵۰ درصد دیگر متقاضیان این تعداد به ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باگذشت حدود هشت ماه از شروع دولت سیزدهم تلاش کردم نظام مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران را تغییر دهم تا بر اساس شواهد متقن تصمیم بگیریم، بیان کرد: ما هیچ سابقه‌ای از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده ایثارگران و شهدا نداشتیم پس از مذاکره با ثبت‌احوال به سیستم این سازمان متصل شدیم و از طریق سامانه رفاه ایرانیان توانستیم تمام اطلاعات خانواده‌ها را دریافت و سه دهک پایین و بالا را شناسایی کنیم، سه دهک پایین در کشور شبکه‌بندی شدند و پس از آن مددکاران برای بررسی وضعیت معیشتی خانواده‌ها به خانه ایثارگران و شهدا مراجعه کردند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: اطلاعات قبلی بنیاد شهید در مورد ایثارگران و خانواده‌های آنان کامل و صحیح نبود، از بانک‌های اطلاعاتی کشور استعلام گرفتیم؛ البته برخی از مسئولان به ما پاسخ ندادند، از این طریق اطلاعات موجود و دهک بندی‌های سامانه رفاه ایرانیان اصلاح شد و توانستیم جامعه هدف خود را از نظر نیازهایی نظیر اشتغال، مسکن، معلولیت ،از کارافتادگی و ازدواج فرزندان را شناسایی کنیم. پس از آن بسته‌های حمایتی با استفاده از اطلاعات موجود برای دهک‌های موردنظر  طراحی شد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: عده‌ای از خانواده ایثارگران را ثروتمند اعلام کرده بودند که در بررسی‌های نهایی مشخص شد اینطور نیست.

توزیع کمک‌معیشت به جامعه ایثارگر نامناسب بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به این پرسش که آیا کمک‌معیشت به‌درستی در بین ایثارگران توزیع شده است نیز گفت: توزیع کمک‌معیشت به جامعه ایثارگر نامناسب بوده برخی افراد در دهک‌های پایین از این نوع کمک‌ها بهره‌مند نشدند این در حالی است که برخی از افراد در دهک‌های بالا کمک معیشتی دریافت کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: علی‌رغم اینکه از دریافت‌کنندگان کمک‌معیشت تعهد محضری مبنی بر اینکه آنها فاقد شغل و درآمد هستند، گرفته شده اما در استعلام‌های  اولیه از ۲۰ مرکز مشخص شد از مجموع ۱۰۸ هزار دریافت کنند کمک، بیش از ۲ هزار نفر از آنها دارای شغل و درآمد هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایثارگران در سه دهک پایین که تاکنون کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند، شناسایی و به آنها کمک می‌شود، اذعان داشت: افرادی که مشمول کمک‌معیشت می‌شوند بعد از آنکه از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به آنها اعلام شد باید به محضر مراجعه و تعهد دهند که فاقد شغل و درآمد هستند پس از آن از کمک‌های بنیاد شهید بهره‌مند می‌شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: بر اساس اطلاعات موجود حدود ۳۰ هزار نفر از ایثارگران دارای شغل و درآمد هستند و به آنها اعلام شده اگر در صورت اشتباه بودن اطلاعات برای اصلاح آن به بنیاد شهید مراجعه کنند، اما تاکنون کمک‌معیشت کسی قطع نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: هر ماه کمک‌معیشت افرادی که دارای شغل و درآمد هستند و به‌دروغ از این مزایا بهره‌مند شده‌اند قطع می‌شود.

افزایش بودجه بنیاد شهید از ۳۱ به ۸۰ هزار میلیارد تومان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پس از بررسی‌های لازم مشخص شد اجرای قوانین بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال جاری ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، این مبنا را برای رئیس‌جمهور ارسال کردیم وی نیز این موضوع را به  سازمان برنامه‌وبودجه ارجاع داد، مسئول این سازمان تمام وظایف فرهنگی و توسعه‌ای ما را کنار گذاشت و گفت که فقط موارد اجتناب‌ناپذیر را قبول می‌کنیم و در نهایت بودجه از ۳۱ به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: تاکنون ۱۹ درصد از قوانین مربوط به حوزه ایثار و شهادت که بار مالی داشته اجرا شده و دیگر قوانین یا انجام نشده یا به‌صورت نصف و نیمه اجرا شده است.

 تکثر قوانین در زمینه مسکن وجود دارد  

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عمده‌ترین مشکل خانواده شهدا و جانبازان مسکن است گفت: باتوجه‌ به اینکه اکثر آنها آورده‌ای برای تهیه مسکن ندارند علاوه بر تسهیلات آیا کمک مازادی به ایثارگران اختصاص داده می‌شود. در این زمینه کسر قانون وجود دارد ما بسته تنقیح قوانین را تهیه و به دولت ارسال کردیم تا قوانین یکپارچه شود، ابراز امیدواری کرد در قانون برنامه هفتم بتوانیم عدم هماهنگی‌های قانونی را برطرف کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون و مقررات می‌توانیم به ایثارگران خدمات ارائه دهیم در زمینه مسکن قوانین و مقررات متنوعی وجود دارد به عده‌ای زمین، به برخی وام و به برخی نظیر خواهر و برادران شهدا نه زمین و نه وام می‌توانیم اختصاص دهیم اما در زمینه اشتغال می‌توانیم به آنها تسهیلات ارائه دهیم.

وی توضیح داد: خدمات عمومی نظیر نیاز به مسکن و شغل برای عامه مردم است اما یکسری خدمات خاص نظیر نیاز به ویلچر برای جانبازان است و ما در حال جداکردن خدمات هستیم. یک سیاست اشتباهی در بنیاد شهید و امور ایثارگران وجود داشت و این نهاد قصد داشته در تمامی زمینه‌ها نظیر صندوق اشتغال و کارآفرینی یا مسکن خودکفا عمل کند، این موضوع باعث شده بنیاد شهید پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن زیادی در کشور داشته باشد یکی از این طرح‌ها پرونده ۲۵۶ واحدی مسکن در شهرستان اراک است که به‌تازگی مقرر شده با مصوبه هیات دولت این طرح تکمیل شود.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه ما معتقدیم وام نه کسی را خانه‌دار و نه دارای شغل می‌کند بلکه یک فرد بدون شغل را بدهکار می‌کند، ادامه داد: ما باید شغل تولید و خانه بسازیم و در اختیار افراد قرار دهیم تا افراد بعد از سکونت در آن خانه‌ها با پرداخت قسط صاحب‌خانه شوند و این موضوع به طور گسترده انجام شود.

اختصاص ۱۰ درصد از طرح‌های اشتغال و پنج درصد از مسکن به ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس یک مصوبه ۱۰ درصد از طرح‌های اشتغال و پنج درصد از طرح‌های مسکن در سفرهای استانی رئیس‌جمهور باید برای ایثارگران نظر گرفته شود، این امر علاوه بر جلوگیری کلونی سازی باعث می‌شود ایثارگران در کنار سایر مردم دارای شغل و مسکن شوند.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که جانبازان نسبت به سخت‌گیری‌های کمیسیون پزشکی بنیاد شهید برای تعیین درصد گلایه دارند علت این سخت‌گیری‌ها چیست نیز اذعان داشت: در این کمیسیون سهل و سخت‌گیری معنا دارد چراکه بر اساس جدول استاندارد شده جهانی یک دستورالعمل  وجود دارد که بر اساس آن میزان درصد جانبازی برای ایثارگران تعیین می‌شود ما باید از کمیسیون پزشکی سلامت، صداقت و عدم فساد را بخواهیم.

وی افزود: میزان درصد برای جانبازان شیمیایی نیز بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده از طریق اچ آر تی سی تعیین می‌شود.

هزینه‌های دندانپزشکی ایثارگران هشت هزار میلیارد تومان بار مالی دارد

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هزینه‌های دندانپزشکی ایثارگران هشت هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، گفت: فقط هزینه‌های درمانی دندانپزشکی نظیر کشیدن و درمان آبسه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد اما هزینه‌های دیگر نظیر ایمپلنت را به دلیل نداشتن منابع مالی نمی‌توانیم پرداخت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: دیگر هزینه‌های درمان ایثارگران بدون ملاحظه درصد جانبازی برای آنان و افراد تحت تکفل آنها به‌صورت صددرصد پرداخت می‌شود، درست است بدحساب هستیم و به‌موقع هزینه‌های بیمارستان‌ها را پرداخت نمی‌کنیم اما خدمت رایگان است.

وجود بیش از ۲۰۰ هزار جانباز اعصاب و روان در کشور 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار جانباز اعصاب و روان و حرکتی و قطع عضو در کشور وجود دارد، توضیح داد: ۶۰ هزار نفر از آنها فقط جانباز اعصاب و روان با درصدهای جانبازی مختلف هستند.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص اینکه چرا درصد جانبازی جانبازان اعصاب و روان پایین است نیز گفت: تعیین درصد این جانبازان باتوجه‌به وضعیت بیمار به عهده روانپزشکان است، جانبازان زیر ۲۵ درصد اعصاب و روان توانایی کارکردن را دارند از سوی دیگر درصدهای جانبازان به دلیل برخی ضایعات ممکن است افزایش یابد یعنی عوارض جانبازی افراد به‌مرورزمان ممکن است بر روی دیگر اعضای بدن وی تأثیر بگذارد و این امر باعث افزایش درصد جانبازی وی شود.

وی افزود: پرونده ایثارگرانی که زیر ۲۵ درصد جانبازی باشد وارد کمیسیون پزشکی نمی‌شود چون بالای ۲۵ درصد امکان از کارافتادگی وجود دارد. 

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از جانبازان مدافع حرم شیمیایی شده‌اند و چه میزان جانبازی برای آنها در نظر گرفته شده است نیز گفت: در مورد آمار دقیق جانبازان شیمیایی مدافع حرم حضور ذهن ندارم، تاکنون تمام پرونده جانبازان به کمیسیون پزشکی بنیاد شهید نیامده است، کمیسیون برخی از افراد نیز در سوریه انجام شده و درصد جانبازی‌ها هم متفاوت است.

خانواده ایثارگران را با تصویب طرح‌ها بدون درنظرگرفتن بودجه بدنام نکنیم 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص اجرای طرح افزایش  ۱۰ درصدی به جانبازان و آزادگان به‌ازای هرسال اسارت نیز گفت: برای اجرای هر طرح نماینده دولت که مسئولان سازمان برنامه‌وبودجه هستند باید بودجه موردنظر را در نظر بگیرند. بنیاد شهید باید قوانین را اجرا کند. بسیاری از طرح‌ها به دلیل بار مالی اجرا نمی‌شود، ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با درنظرگرفتن بار مالی و بودجه موردنظر، طرح‌ها را تصویب کنند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از سال ۹۱ تاکنون ۱۹ درصد قوانین بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا شده است گفت: ازیک‌طرف خانواده ایثارگران را بدنام می‌کنیم از طرفی هم طرح‌ها اجرا نمی‌شود.

وی بازنشستگی پیش از موعد فرزندان شاهد را یکی از این نوع طرح‌ها اعلام کرد و گفـت: به دلیل نبود بودجه، اجرای آن برای دستگاه و سازمان‌های دولتی امکان‌پذیر نیست اگرچه حق با خانواده‌های شاهد است، این امر باعث شده بارها آنها به کمسیون ماده ۱۶ شکایت کنند ما نیز برای دستگاه‌ها رأی صادر می‌کنیم اما بی‌فایده است، ما با هیچ‌ طرحی نه موافق و نه مخالف هستیم. هرچقدر بیشتر به ایثارگران خدمات ارائه شود ما خوشحال می‌شویم.

اختصاص تسهیلات برای خرید ۱۰ هزار خودرو به ایثارگران 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در خصوص تخصیص تسهیلات خودرو به ایثارگران گفت: امسال به ما گفته‌اند به‌اندازه ۱۰ هزار خودرو می‌توانیم به ایثارگران تسهیلات ارائه دهیم، از دوستان در دولت و مجلس می‌خواهیم هر کاری می‌ شود انجام دهند.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص نحوه مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز توضیح داد: بر اساس یک سیستم کارهای سلیقه‌ای تبدیل به ساختار منسجم شد، عملکرد مدیران کل فعلی بررسی و از ۱۰ مرکز استعلام گرفته شد. چراکه عملکرد مدیریت انقلابی برای رئیس‌جمهور حائز اهمیت است. نه اینکه مدیری به‌صرف اینکه در دولت گذشته بوده، حذف شود باتوجه‌به میانگین عملکرد، هفت نفر از مدیران گذشته  در مسئولیت خود ابقا شدند و دیگر مدیران نیز از طریق شرکت در آزمون انتخاب شدند. به این ترتیب پس از اعلام فراخوان از مجموع هفت هزار پرسنل بنیاد شهید، چهارهزار نفر از آنها در آزمون شرکت کردند و قبول‌شدگان در آزمون پس از قبولی در مصاحبه علمی و دیگر فرایند به‌عنوان مدیرکل منصوب شدند.

وی در پایان گفت: ما نیاز به اعتماد داریم تا بتوانیم از گردنه‌ها عبور کنیم و به یک رشد صعودی برسیم، اهالی رسانه در این زمینه به بنده و همکارانم در دولت کمک کنند.

برچسب‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدای مدافع حرم شهدا سید امیرحسین قاضی ‌زاده هاشمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدای مدافع حرم شهدا بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران شهدای مدافع حرم شهدا سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هزار میلیارد تومان قاضی زاده هاشمی خانواده ایثارگران شغل و درآمد هستند هزار نفر از آنها کمیسیون پزشکی درصد جانبازی کمک معیشت اعصاب و روان دارای شغل خانواده ها طرح ها بار مالی بر اساس نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۳۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران

سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: اگر بخواهیم مشکلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران را کاهش دهیم نیازمند ۲۹۰ همت هستیم در حالی که تا کنون توانسته ایم تنها ۹۰ همت را در طول سال تأمین کنیم. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، محمود پاکدل سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین تودیع و معارفه مدیر کل بنیادشهید و امور ایثارگران البرز که در سالن اجتماعات بنیاد شهید البرز برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: بودجه سال گذشته بنباد شهید و امور ایثارگران هزار میلیارد تومان بوده که  امسال با تلاش فراوان به حدود 90 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور 649 هزار نفر جانباز سالمند هستند که نیازمند رسیدگی و مراقبت های خاص بوده و این بنیاد وظیفه پیگیری سلامت این عزیزان را بر عهده دارد. همچنین 61 هزار نفر نیز به عنوان همسران شهدا هستند که وارد کهنسالی می شوند، چرا که میانگین سنی 60 سال دارند و‌ باید نیازهای آنها را برطرف کرد.

 سرپرست معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه به تغییر و اصلاح برخی از قوانین مرتبط با ایثارگران اشاره کرده و اظهار داشت: برخی از قوانین مربوط به ایثارگری می بایست تغییر و اصلاح شود که نیازمند توجه نمایندگان مجلس هستیم تا بتوان بیشتر و مؤثرتر به خانواده شهدا و ایثارگران خدمات‌رسانی کرد. به عنوان مثال تغییراتی باید در بند چ قانون ششم توسعه که در برنامه توسعه هفتم نیز به آن اشاره شده، ایجاد کرد تا از این طریق بتوان خدمات بهتری را به جانبازان و خانواده شهدا در عرصه استخدام ها داشت.

پاکدل در پایان به استفاده بنیاد شهید از نیروهای داخل بنیاد و بومی اشاره کرده و اظهار داشت: سیاست این سازمان بر این است  که از همکارانی که تجربه و از خود بنیاد است و دارای تجربه بوده استفاده شود و خدا را شکر که امروز فردی که در این مسند قرار می گیرد از بدنه بنیاد شهید و آشنا به موضوعات و مشکلات خانواده شهدا می باشد. 

لازم به توضیح است در این آیین از زحمات سلیمان رستمیان مدیرکل بنیاد شهید و امور جانبازان استان البرز تقدیر و حکم سرپرستی امیرحسین دانشی‌کهن را اعطا کردند.

انتهای پیام/  

دیگر خبرها

  • ایثارگران اسوه عزت و پایداری انقلاب هستند
  • شهدا سرمایه اصلی نظام هستند
  • پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان در سطح ملی
  • عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام قابل تقدیر است
  • غفلت از سرکشی به خانواده‌های شهدا پذیرفتنی نیست
  • رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ ۵۵ هوابرد برگزار شد
  • پیگیری مشکلات جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران
  • نیاز ۲۹۰ همتی برای حل مشکلات خانواده ایثارگران
  • پیش بینی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه برای درمان ایثارگران
  • قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد