Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@16:07:10 GMT

ریخت و پاش شیرین در طبیعت!

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۳۶۲۱

ریخت و پاش شیرین در طبیعت!

دانشمندان با هدف ایجاد پلاستیک های گیاهی نوعی پلاستیک جدید همانند PET توسعه دادند که در صورت باقی ماندن در محیط به شکر تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگذاری برنا، دانشمندان با هدف ایجاد پلاستیک های گیاهی نوعی پلاستیک جدید همانند PET توسعه دادند که در صورت باقی ماندن در محیط به شکر تبدیل می شود.

 اکنون پلاستیک ها بصورت مختلف و چند منظوره  مورد استفاده قرار می گیرند اما قرارگیری آنها در محیط زیست می تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل دانشمندانی از دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان نوعی پلاستیک جدید و ساختاری شبیه به PET ساختند که در صورت قرارگیری در محیط به قندهای بی ضرر تجزیه می شود. این پلاستیک از مواد زائد گیاهی بدست آمده است و می تواند به صورت شیمیایی بازیافت شود.

در حال حاضر رایج ترین پلاستیک مورد استفاده از خانواده پلی استر همان پلی پلی‌اتیلن ترفتالات یا به اختصار PET است که در بسیاری از مواد مانند لباس، ظروف، مایعات و مواد غذایی و یا ترکیب با الیاف شیشه به کار میرود. اما ماده جدید می تواند با همان استحکام PET از نوعی پلیمر زیستی به نام لیگنین ساخته شده است که در دیواره سلول های گیاهی وجود دارد.

لورنز مانکر از محققان ارشد این مطالعه می گوید: با استفاده از یک آلدهید متفاوت می توان روی دو طرف مولکول های قند گروه های چسبنده را اضافه کرد و آنها را به صورت بلوک سازنده پلاستیک درآورد و بدین ترتیب با همین روش ساده میتوان حدود ۲۵ درصد از زباله های کشاورزی یا حتی ۹۵ درصد از شکر خالص را به پلاستیک تبدیل کرد.

 این پلاستیک زیستی همان خواص پلاستیکهای معمولی را خواهد داشت و استحکام کششی آن تا ۷۷ مگاپاسکال خواهد بود. همچنین این بیو پلاستیک همه کاره بوده و میتوان از آن برای ساخت نوار و بسته بندی، رشته هایی برای چاپ سه بعدی یا الیاف و تبدیل آن به پارچه استفاده کرد. از مهم‌ترین مزیت دفع آن به شکل سبز است و در صورت ورود به محیط زیست تجزیه شده و به قندهای تشکیل دهنده تبدیل می شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

منبع:تکنا

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ساخت بازیافت پلاستیک شکر شهرداری تهران علم و فناوری محیط زیست محیط تبدیل گیاه بسته بندی مواد بازیافتی دانشمندان طبیعت گردی تجزیه پذیر تور آفرود پلاستیک گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، حمید رضا منتظری امروز چهارشنبه در دور سوم نشست منطقه‌ای مدیران کل حفاظت محیط زیست با محوریت معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: محیط زیست واژه مقدسی است که بر می‌گردد به نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست را باید بتوانیم خوب نگه داریم و به نسل‌های بعد انتقال دهیم تصریح کرد: متأسفانه افزایش دما محیط زیست را تخریب می‌کند.

منتظری بیان داشت: پدیده‌هایی از جمله خشکسالی و فرونشست‌ها و همچنین تغییر اقلیم یکی دیگر از تهدیدهای محیط زیست به شمار می‌آید.

وی خاطر نشان کرد: این استان به دلیل کوهستانی بودن آن دارای شیب زیادی است و مهار آب امکان پذیر نیست و با فرونشست زمین و دشت‌های ممنوعه مواجه است.

رئیس برنامه و بودجه چهارمحال و بختیاری گفت: آب یک ثروت ملی است و باید با دید ملی به آن نگاه کرد.

منتظری تاکید کرد: در زمینه توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و همچنین حفاظت از تنوع زیستی و ارتقا آن باید شاخصه‌های مدیریت زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6099417

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • قبرستان نو قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از اراضی ملی سیاهمزگی شفت
  • مصرف این نوع قارچ‌ها باعث از کار افتادن کبد می شود
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند