Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@10:35:03 GMT

«رضا عطاران» را حیف و میل نکنیم

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۳۸۷۷

«رضا عطاران» را حیف و میل نکنیم

یادداشت؛ «مجتبی احمدی» ؛ دبیر گروه فرهنگ و هنر؛ خبرگزاری برنا

«رضا عطاران» ستاره‌ای که می‌داند چگونه باید گلیم خودش  را آب بیرون بکشد. یادمان باشد که در روزگار قصه‌های تکراری و فیلمنامه‌های بی‌رمق داشتن بازیگران با این مختصات مغتنم است و اگر قدرشان را ندانیم ممکن است ناجیان آثار معمولی سینما و مدیوم‌های دیگر را به یکباره از دست بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که بارها این ماجرا را تجربه کرده‌ایم.

سال 1399 رضا عطاران با دو فیلم شیشلیگ و روشن در جشنواره 39 حاضر شد تا حضور متنوعی را به لحاظ ژانر تجربه کند و البته برای یک فیلم اجتماعی صاحب سیمرغ شود نکته ای که در زمان خود نظر  بسیاری را جلب کرد اما اخبار نشان از توقیف هر دو فیلم آماده به اکران رضا عطاران دارد .

اینکه هر اثر با چه ویژگی هایی در نوبت اکران قرار می گیرد و چه گزینه هایی عامل توقیف یک فیلم است از یک سو اینکه چه هزینه هایی بر ساخت یک فیلم مترتب می شود و آن فیلم به یک باره با آیتم های مد نظر مسئولین مرتبط همخوانی ندارد و در نهایت به توقیف می رسد از سوی دیگر مواردی است که شاید در حوزه فرهنگ و هنر می تواند با نگاهی متفاوت مدیریت شود و آثار تولید شده اگر با رعایت قواعد و قوانین مشخص از جمله پروانه ساخت در ریل تولید قرار گرفته اند و احیانا در جایی از مسیر جابجا شده اند موضوع را روی میز حل کنیم تا به جای نباید کشیده نشود.

تمام افرادی که در هر مملکتی کار می کنند و به خصوص در دنیای تولید آثار نمایشی فعال هستند خوب می دانند که باید بر اساس مدیوم تولید با چارچوب های معین و مشخص آن مرز و بوم همراه باشند و طبیعی است که فیلمساز ایرانی با شناخت کامل از محلی که در آن فیلم می سازد و تقاضای اکران اثرش را دارد فیلمش را کلید می زند و البته سرمایه گذار نیز با شناخت و تحقیق کامل سرمایه اش را در اختیار آن کارگردان می گذارد در این شرایط باید گفت قواعد و قوانین بایستی کمک حال فیلمساز باشند و شرایط را طوری مهیا کنند که سرمایه گذاران از فعالیت در عرصه فرهنگ فرار نکنند .

تلویزیون روزی با سخت گیری رضا عطاران را از دست داد و حالا سینما نیز با کنار گذاشتن دو فیلم از او این هنرمند مشهدی را که در ادوار مختلف نشان داده است جزء سرمایه های سینمای این مملکت به شمار می رود و به رغم فعالیت پررنگش معمولا چارچوب را خوب می شناسد می رود تا فراری دهد .

سوال این جاست اگر دو فیلم روشن و شیشلیگ تمام و کمال قابل اکران نیستند آن را با دلیل و مدرک رسانه ای کنیم یا اینکه با دعوت سازندگان فیلم مشکلات قابل حل اثر را مرتفع سازیم تا این سرمایه چندین میلیاردی سوخت نشود. 

بدیهی است که عطاران در شرایط فعلی می تواند مهره مهم و موثر در بازگرداندن سرمایه سینما باشد و تاثیر پررنگی بر گیشه کم رمق این روزهای سینما بگذارد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما رضا عطاران مجتبی احمدی شیشلیگ رضا عطاران دو فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۳۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون

«دیدار در سنگلج» به تهیه کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی، تولید جدید شبکه مستند، پرتره استاد سعید امیرسلیمانی از چهره‌های پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون است و به مرور به زندگی شخصی و حرفه‌ای این هنرمند می‌پردازد.

توکلی با اشاره به روند تولید این فیلم مستند گفت: تصویربرداری این مستند از اوایل پاییز سال ۱۴۰۲ شروع شد. ابتدا برای پیش تولید اثر با آقای امیرسلیمانی به گفتگویی دوستانه نشستیم تا از خاطرات و صحبت هایشان نکاتی را برای ساخت و چگونگی تولید دریافت کنیم. در این گفتگو، همراه با استاد آلبوم ها، عکس‌ها و نشریات قدیمی که مربوط به سال‌های فعالیت شان در عرصه بازیگری و اجرای تئاتر در سنگلج را مرور کردیم. ایشان به زیبایی تمام از آنها تعریف می‌کردند که گویی هنوز خودشان و خاطراتشان را در «سنگلج» زنده نگه داشته بودند، برای همین بود که همان لحظه ایده شروع تصویربرداری از این مکان به ذهن مان رسید.

توکلی همچنین در این باره گفت: در این فیلم خانم علی پور، همسرآقای امیرسلیمانی برای کمک به بالاتر بردن کیفیت این فیلم با در دست داشتن نشریات و عکس‌های قدیمی که در طول فعالیت هنری استاد جمع آوری کرده بودند کمک زیادی به ما کردند که بار تصویری کار ارتقاء پیدا کند. همچنین کمند و سپند امیرسلیمانی فرزندان استاد همکاری و همراهی خوبی با من در تولید این اثر داشتند.

وی افزود: استاد ایرج راد از پیشکسوتان مطرح عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران با وجود مشکلاتی که داشتند، در تولید این مستند همکاری و کمک شایانی کردند.

از دیگر عوامل تولید می‌توان به مدیر تولید: امیرمهدی صادقی، تصویربردار: ابوالفضل اعلایی و صدابردار: مهرداد مقدسی اشاره کرد.

رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» از تولیدات جدید شبکه مستند روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران واقع در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد