Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@14:55:05 GMT

بورل: توافق برجام باید در اسرع وقت منعقد شود

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۴۵۵۹

بورل: توافق برجام باید در اسرع وقت منعقد شود

آفتاب‌‌نیوز :


«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پیامی توییتری مدعی شد احتمال دارد طرف‌های برجامی با ریسک عدم حصول توافق روبه‌رو شوند و خواستار منعقد شدن هرچه سریعتر توافق شد.

بورل در این پیام نوشت: «پس از بیش از یک سال مذاکره، ریسک عدم رسیدن به خط پایان را داریم. ما باید در اسرع وقت توافق را منعقد کنیم و به اجرای کامل برجام بازگردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او در بخش بعدی پیام ارجاعی به سخنان نماینده‌اش در شورای امنیت سازمان ملل داد.

«اولوف اسکوگ» نماینده بورل در نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل به عنوان جانشین او سخنانی درباره برجام و رویکرد بورل به این توافق مطرح کرد.

اسکوگ در ابتدا با بیان آن‌که به جای بورل در این نشست شرکت می‌کند، از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، قدردانی کرد و گفت: «تمایل دارم از آنتونیو گوترش و رزماری دی کارلو و تیم آن‌ها در دبیرخانه به دلیل تعهد و پشتکار در کارشان در رابطه با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و به ویژه گزارش تهیه شده برای بحث امروز تشکر کنم. از زمان آخرین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا به مذاکرات فشرده خود در وین برای بازگرداندن برجام ادامه دادند.»

نماینده بورل ادامه داد: «این مذاکرات بیش از یک سال پیش در آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد. تا ماه مارس امسال، متنی از چالش‌های سخت را در دست داشتیم و فقط تعداد کمی از موضوعات در آن حل نشده باقی مانده بود، این متن اقدامات لازم برای بازگشت به برجام را شرح می‌داد. مذاکرات در ۱۱ مارس به دلیل عوامل خارجی متوقف شد و به ایران و آمریکا این فرصت داده شد تا آخرین مسائل دوجانبه باقی مانده را بررسی کنند. برای این منظور، تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجی‌گری برای توافق و بازگرداندن برجام ادامه یافت.»

او در ادامه بدون اشاره به بدعهدی‌های کشور‌های اروپایی درباره برجام، مدعی شد: «اتحادیه اروپا به بازگرداندن برجام متعهد است. اما ضروری است که پس از بیش از یک سال مذاکره و با توجه به مسیر نگران‌کننده هسته‌ای ایران و همچنین ادامه تحریم‌های جدید آمریکا، این توافق را در اسرع وقت منعقد کرده و به اجرای کامل برجام ادامه دهیم. این برای اروپا، ایران، منطقه و همچنین برای کل جهان که اکنون بیش از هر زمان دیگری به امنیت و ثبات نیاز دارد، مهم است.»

نماینده مسئول سیاست خارجی اروپا افزود: «از دیدگاه هماهنگ‌کننده این مذاکرات، پس از بیش از یک سال مذاکرات فشرده چندجانبه، ما معتقدیم که توافق خوبی برای بازگرداندن برجام روی میز داریم. این یک توافق دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست، بلکه برای رسیدن به تعادل ظریف کنونی در متن، باید همه شرکت‌کنندگان برجام و آمریکا انتخاب‌های سیاسی بسیار سختی انجام می‌دادند. این معامله اکنون تقریباً نهایی شده است، اما نگرانیم که نتوانیم آن را نهایی کنیم، اما پیام ما این است که از این فرصت استفاده کنید و بر اساس متنی که روی میز است، معامله را به نتیجه برسانید. زمان غلبه بر آخرین مسائل باقی‌مانده، انعقاد توافق و بازگرداندن کامل برجام اکنون فرا رسیده است.»

اسکوگ در بخشی دیگر از سخنانش مدعی شد: «تحولات هسته‌ای ایران به‌ویژه درباره تداوم انباشت اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد و ۶۰ درصد و نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر و بیشتر، نگرانی جدی ما است. البته ما کاملاً اذعان داریم که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه با پیامد‌های اقتصادی بسیار جدی و منفی مواجه شده است و ما عمیقاً متأسفیم. ما همچنین از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهیم از اقدامات و اظهاراتی که تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث تشدید تحرکات نظامی در منطقه و فراتر از آن شود، خودداری کنند.»

در انتها نماینده جوزپ بورل مدعی شد اتحادیه اروپا کاملاً متعهد به دیپلماسی چندجانبه است و افزود: «دیپلماسی که برای چندین دهه موفق بوده است، تنها راه است. ما منافع مشترکی در اجرای برجام، به ویژه در فضای بین‌المللی کنونی داریم. اجازه دهید این کار را با هم انجام دهیم، و اجازه دهید ما آن را به سرعت انجام دهیم.»

این در حالی است که مقام‌های کشور‌های مختلف در نشست عصر امروز (پنجشنبه) در شورای امنیت سازمان ملل ادعا‌های جدیدی درباره ایران و اقدامات کشورمان در راستای مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها مطرح کرده‌اند.

البته پیش از این نشست تروئیکای اروپایی بیانیه‌ای منتشر کرده و مدعی شدند روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جوزپ بورل برجام بازگرداندن برجام اتحادیه اروپا بیش از یک سال شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست

 وزیر امور خارجه ضمن استقبال از تداوم گفت وگو بین اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری‌های مشترک گفت:‌ همکاری آژانس و ایران در مسیر خوبی قرار دارد و از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم.  

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، در گفت وگوی تلفنی درباره مناسبات اتحادیه اروپا و ایران و مسائل منطقه ای تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن هر چه سریع‌تر تر به نسل‌کشی و جنایات رژیم اسراییل در جنگ علیه غزه، تحرک جدی منطقه‌ای و بین المللی با نقش آفرینی واقعی سازمان ملل با در نظر گرفتن خواسته ها و آمال بحق فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش سازنده سپاه پاسداران در کمک به امنیت پایدار در منطقه و مبارزه با تروریسم، خواستار توجه اتحادیه اروپا در احترام به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین الملل شد.

امیرعبداللهیان اقدام نظامی ایران در پاسخ به حمله رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق را در چارچوب دفاع مشروع خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور از تداوم گفت وگو میان اتحادیه اروپا و ایران در راستای پیشبرد همکاری های فیمابین استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به بورل با یادآوری تلاش های صورت گرفته و گام های مثبت کشورمان در دیپلماسی لغو تحریم‌ها، به زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات اشاره کرد و افزود: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می کنیم.

مسئول امور خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوی تلفنی با تاکید بر این که اتحادیه اروپا خواهان تنش با جمهوری اسلامی ایران نیست، از اقدامات سازنده و گام های مثبت، همزمان با تداوم رایزنی های دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا استقبال کرد.

جوسپ بورل با اشاره به مطالبات گسترده بین المللی برای دستیابی هر چه سریعتر به آتش بس در جنگ غزه و تبادل اسرا، خواستار تمرکز همه طرف ها برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد.

وی همچنین از نقش مثبت ایران در کاهش تنش ها و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه استقبال کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • جزئیات تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • کمیته فنی شورای ترافیک دیلم بر نقاط حادثه خیز نظارت کند