Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@12:57:35 GMT

خطر شیوع وبا جدی است

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۵۰۰۸

خطر شیوع وبا جدی است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، با گرم‌تر شدن هوا، تشنگی نیز شدت می‌یابد و شاید همین موضوع باعث شود، برای رفع عطش، از آب‌هایی بنوشیم که بهداشتی بودن آنها برای ما محرز نیست.

وبا چیست

وبا یک بیماری واگیردار عفونی است که فقط در انسان ایجاد می‌شود. این بیماری شامل دو نوع کلاسیک و التور است که التور قدرت همه گیری بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع وبا یک بیماری اسهالی است که توسط نوعی باکتری به نام "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود و از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود.

در این میان آب‌های سطحی و آب‌های چاه‌های کم عمق می‌توانند منابع عفونت باشند. ویبریوکلرا می‌تواند در محیط‌های آبی برای سال‌ها زندگی کند.

فصل همه گیری وبا در ایران از اردیبهشت شروع و در تابستان به اوج خود می‌رسد و در فصل پاییز انتشار بیماری کاهش یافته و در آذر ماه به صفر می‌رسد.

وبا معمولاً ۱۲ ساعت تا ۶ روز پس از مصرف مواد غذایی یا آب آلوده ایجاد می‌شود، در طول این مدت امکان انتقال بیماری به فرد دیگر وجود دارد و همین عامل می‌تواند به عنوان یک عامل خطر در شیوع بیماری وبا تلقی شود.

همچنین هر چیزی که آلوده به باکتری وبا باشد آلوده کننده است، مانند شنا کردن در آب آلوده یا شستن ظروف در آب آلوده، غذاهای دریایی خام، میوه و سبزیجاتی که به طور صحیح شسته نشده‌اند و یا غذاهایی که در خارج از یخچال نگهداری شده‌اند و آب چاهی که نزدیک چاه فاضلاب است، می‌توانند وبا را منتقل کنند.

نکته حائز اهمیت اینجا است که غذاهای ترش یا آب لیمو مانع رشد ویبریوکلرا می‌شوند، پس بیمارانی که آنتی اسید مصرف می‌کنند به این بیماری حساس ترند زیرا اسید معده آنها کاهش پیدا می‌کند.

محمدرضا سربازی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه هر ساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد فراهم می‌شود، گفت: میکروب عامل وبا، فقط در انسان بیماری ایجاد می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند. در مواردی نیز انتقال بیماری از انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

مهم‌ترین راه‌های دور ماندن از وبا

رعایت بهداشت فردی و نحوی صحیح شستن دست‌ها بعد از اجابت مزاج و قبل از صرف غذا، مهم‌ترین اصل در پیشگیری از ابتلاء به وبا است.

از مصرف مواد غذایی در بیرون منزل به خصوص فروشندگان دوره گرد خودداری کنید.

برای نوشیدن آب و شستن ظروف از آب سالم استفاده کنید.

در رودخانه‌هایی شنا نکنید که احتمال آلودگی آنها وجود دارد.

از شنا در محل‌هایی که تجمع آب‌های راکد است خودداری کنید، زیرا منشأ آلودگی هستند.

قبل از مصرف میوه و سبزی آنها را انگل زدایی و ضد عفونی کنید.

در صورت دسترسی نداشتن به آب سالم و تصفیه نشده حتماً آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.

کدام استان‌ها درگیر وبا شده‌اند

اولین موارد مشکوک به بیماری وبا، در استان کردستان مشاهده شد و به دنبال آن، گزارش‌هایی از استان کرمانشاه هم داشته‌ایم.

گفته می‌شود، ورود بی رویه و غیرقانونی اتباع بیگانه به کشور و همچنین پدیده خشکسالی در سال‌های گذشته و بالاخص در سال جاری می‌تواند به شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا دامن بزند و عدم رعایت نکات بهداشتی در مصرف آب و غذا در فصل تابستان باعث افزایش شیوع این بیماری در کشور می‌شود.

مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند، باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند. در برخی از کشورهای همجوار بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آمار بیماری وبا افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم تهدیدی برای گسترش شیوع بیماری وبا در منطقه است، افزود: دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و…، همگی از عوامل مؤثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است که اگر هر کدام از عوامل به درستی رعایت نشود ممکن است شاهد گسترش بیماری باشیم.

مسعودی فر با عنوان این مطلب که در مورد بیماری وبا دو نگرانی عمده داریم، گفت: اول آنکه بیماری سرایت پذیری بالایی دارد و دوم اینکه اگر به موقع درمان نشود می‌تواند با کشندگی بالای ۵۰ درصد همراه باشد. اگر اقدامات پیشگیری در حین سفر یا در طول فعالیت روزانه به درستی انجام شود و اگر فردی که علائم مشکوک بیماری را داشت به سرعت به مرکز بهداشتی مراجعه کند تا درمان مناسب آغاز شود این خطر به شدت کاهش می‌یابد و حتی مرگ و میر ناشی از وبا به کمتر از یک درصد می‌رسد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور وبا بیماری گوارشی اب آشامیدنی آب آلوده شیوع بیماری حسین طائب مذاکرات دوحه کنکور بیماری وبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • «قلیان اکسیژن» در مرحله آزمایش است/ برای نتیجه‌گیری زود است
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • «نان کامل» چه نانی است؟