Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به نزدیک بودن این مناسبت و همچنین گرمای هوا که پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده افزایش هم یابد، مسئولان این شهر مرزی در تکاپوی ایجاد زیرساخت‌هایی برای تسهیل پیاده‌روی‌ اربعین هستند. ایجاد سایه‌بان، نصب آب‌سردکن و تامین برق پایدار از مهم‌ترین اقداماتی است که در دستور کار ایلامی‌ها قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد ۱۹ هزارمتر مربع سایه‌بان

حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام در جریان بازدید از پایانه برکت مرز مهران تأکید کرده بود در این پایانه با توجه به گرمای هوا بیش از ۳۰ هزار مترمربع سایه‌بان نیاز است. پیش از این اعلام شده بود ساخت ۴ هزار متر سایه‌بان در پایانه برکت و شهر مهران با ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام و ساخت ۱۱هزارو۷۰۰متر دیگر در محدوده پادگان پنج‌تن آل عبا و پایانه مرزی مهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

فرماندار مهران با بیان اینکه برای اربعین امسال ۱۹ هزار مترمربع سایه‌بان ایجاد خواهد شد، گفت: پیش‌بینی ما این است که اربعین امسال روزانه تا ۴۰۰ هزار نفر زائر از مرز عبور کنند و از این‌رو به‌دلیل گرمای هوا در حال رایزنی با طرف عراقی هستیم تا بتوانیم با افزایش تعداد گیت‌های خروجی از توقف جمعیت در پایانه جلوگیری کنیم.

علی‌عباس شفیعی با بیان اینکه از خود مهران تا پایانه مرزی به طول ۱۲ کیلومتر ۲۴ آب‌سردکن تعبیه می‌شود، می‌گوید: این آب‌سردکن‌ها با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان تامین خواهد شد تا زائران مشکلی از این نظر نداشته باشند.

به‌گفته وی، در این مسیر حدود ۳۰۰ سرویس بهداشتی هم از سوی شهرداری، ستاد فرمان اجرایی امام(ره) و سایر دستگاه‌ها تعبیه خواهد شد. در پارکینگ اربعین نیز ۶آب‌سردکن و در داخل شهر مهران ۲ آب‌سردکن تعبیه می‌شود. همچنین، مخزن بتنی ۱۰۰مترمکعبی، چاهک پمپاژ و ۴۳۰۰ متر خط انتقال این پروژه نیز قرار است تا پایان تیرماه از سوی آب و فاضلاب به بهره‌برداری برسد.

فعالیت استان‌های معین

فرماندار مهران تأکید می‌کند بخش زیادی از کار تامین زیرساخت‌ها در این شهر مرزی برعهده استان‌های معین است؛ ترانشه‌برداری و تعریض مسیر ایلام به مهران در محدوده رودخانه کنجانچم برعهده لرستان، قزوین، زنجان و البرز و مسئولیت پشتیبانی از اجرای پروژه دوربرگردان کمربند شرقی شهر ایلام برعهده تهران، آذربایجان غربی و قم قرار گرفته است.

ایمن‌سازی پرتگاه‌های مسیر ملکشاهی به مهران از سوی مازندران، ساخت پل‌های محدوده تعریضی کنجانچم و پل صلواتی از سوی گلستان و خراسان شمالی  و ایمن‌سازی مسیر مهران به دهلران از سوی استان مرکزی انجام خواهد شد.

شفیعی در این‌باره توضیح می‌دهد: از ابتدای امسال استاندار دستگاه‌های اجرایی مرتبط را برای فراهم کردن زیرساخت‌های اربعین بسیج کرد، استان‌های معین هم پای کار آمده‌اند و در حال فعالیت هستند تا علاوه بر تامین امکانات، کل مسیر ایلام- مهران را به‌صورت چهاربانده داشته باشیم.

برپایی ۳ بیمارستان صحرایی

برپایی بیمارستان صحرایی بخشی از کاری است که پیش از این هم در مهران اجرا شده بود و امسال نیز قرار است با ۳ بیمارستان صحرایی دنبال شود. برپایی این بیمارستان‌ها یکی از اقداماتی است که برعهده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گذاشته شده است.

فرماندار مهران در این‌باره نیز اظهار می‌کند:‌ این بیمارستان‌ها در مسیر مهران تا پایانه مرزی ایجاد خواهند شد، زیرا در خود شهر بیمارستان امام حسین‌(ع) را داریم که امکانات آن با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اربعین امسال تکمیل خواهد شد. به‌گفته شفیعی، هم‌اکنون برای ایجاد بیمارستان صحرایی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یک مکان حدود ۳-۲ هزار مترمربعی در پایانه مرزی درنظر گرفته شده و ۲ بیمارستان دیگر احتمالا از سوی ارتش جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت برپا خواهد شد.

گرما و شیوع وبا در عراق مهم‌ترین دغدغه مسئولان مهران در حوزه بهداشت و سلامت است که فرماندار در این‌باره تصریح می‌کند:‌ بیماری وبا طبق گزارش‌ها در استان‌های دیالی، سلیمانیه و واسط دیده شده است. حتی طی چند روز گذشته یکی دو مورد مشکوک در مهران داشتیم که آزمایش‌ها را به تهران ارسال کردیم و خوشبختانه نتیجه منفی بود.

او تأکید می‌کند تردد روزانه تا ۴۰۰ هزار نفر کنترل بیماری را کمی سخت می‌کند، اما حوزه بهداشت و درمان با بررسی موردی و رندومی حتما این موضوع را مدیریت خواهند کرد.

تردد فقط به‌صورت کاروانی

۲ سال محدودیت تردد به‌دلیل شیوع کرونا موجب شده امسال افراد بسیاری برای زیارت عتبات عالیات به مهران مراجعه کنند. در حالی  که سال گذشته ۵۰ هزار نفر از این مرز عبور کردند امسال پیش‌بینی تردد بیش از ۴ میلیون نفر هم شده است. نکته مهم در اربعین امسال تردد فقط به‌صورت کاروانی است؛ نه ایران و نه عراق اجازه تردد به‌صورت فردی را از پایانه‌های مرزی نخواهند داد.

کد خبر 687340 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سفر - گردشگری حج - سازمان حج و زیارت ماه محرم - اربعین

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر گردشگری حج سازمان حج و زیارت ماه محرم اربعین بیمارستان صحرایی اربعین امسال پایانه مرزی خواهد شد سایه بان آب سردکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدسبحان حسنی ظهر چهارشنبه در نشست ستاد اربعین ایلام با موضوع تعیین تکلیف جانمایی مواکب در مرز مهران عنوان کرد: مقررات و جانمایی های اولیه اربعین در مرز مهران با توجه به قرار گرفتن اربعین در ماه‌های سرد سال صورت گرفته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته بر خلاف امروز وجود ویزا چندان ملاک نبود و گاهی با کارت ملی انجام می‌شد ولی اکنون گذرنامه زیارتی صادر می‌شود و کار بسیار تسهیل شده و سرعت تردد بالا رفته و ما با شرایط جدیدی در برگزاری اربعین مواجه هستیم.

وی گفت: با شرایط جدید و تحولات بزرگی که در حوزه اربعین در استان ایلام صورت گرفته و جانمایی مواکب، تردد اتوبوس بازرسی‌ها باید با این شرایط جدید وفق داده شود تا زائر سریع‌تر به مرز برسد و جمعیت زودتر تخلیه شود.

حسنی تأکید کرد: موضوع ساماندهی دستفروشان باید به طور جدی دیده شود و ملاحظات نیروهای انتظامی و مرزبانی و راهور در نظر گرفته شود تا مزاحمتی در برقراری نظم و تردد زائران ایجاد نشده و خللی در تردد میلیونی زائران ایجاد نشود.

کد خبر 6087538

دیگر خبرها

  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز
  • وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین با واردات
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است
  • اختصاص ۱۴ هزار میلیارد به زیرساخت‌های اربعین
  • جانمایی مواکب در مرز مهران با شرایط جدید وفق داده شود
  • احداث ۱۰ هزار مترمربع سایبان در مرز مهران