Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ۷ تیرماه بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک ودیعه مسکن را برای اجرا به بانک‌ها و موسسات مالی ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل ۹ ماده‌ای، متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیونی (تهران)، ۷۰ میلیون تومانی (کلانشهرها) و ۴۰ میلیون تومان (سایر شهرها) باید طی ۶۰ ماه وام را با سود ۱۸ درصد بازپرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماده ۴ آمده است: تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی به مستأجر پرداخت می‌شود.

همچنین متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن باید دارای اجاره ­نامه رسمی یا اجاره­ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از تاریخ ۱۴۰۱/۱/۱ به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی مکلف است نسبت به مطابقت کد رهگیری و شهر مندرج در سامانه با اجاره نامه دریافتی اقدام  کند.

دستورالعمل کامل وام ودیعه مسکن را از اینجا بخوانید.

همچنین  مطابق بخشنامه ۱۲ اردیبهشت امسال بانک مرکزی، ۱۹ بانک مسکن، ملی، سپه، پست بانک، صادرات، تجارت، ملت، رفاه، کارآفرین، سامان، اقتصاد نوین، پارسیان، پاسارگاد، سینا، آینده، شهر، گردشگری، ایران‌زمین، خاورمیانه و موسسه اعتباری ملل باید ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن را به اجاره‌نشین‌های واجد شرایط پرداخت کنند.

از سوی دیگر همانگونه که در ماده ۱-۷ دستورالعمل بانک مرکزی آمده متقاضی باید اجاره نامه دارای کد رهگیری امسال را برای وام ودیعه ارائه دهد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌ها بر خلاف دستورالعمل بانک مرکزی عمل کرده و به‌نظر می‌رسد به‌دنبال شانه خالی کردن از پرداخت وام مذکور هستند.

به‌عنوان مثال یکی از بانک‌هایی که موظف به پرداخت وام ودیعه مسکن،‌ "موانع من‌درآوردی" را برای مستأجران به‌وجود آورده است. یکی از همین موانع، مطالبه دو فقره اجاره‌نامه از مستأجران است؛ یکی برای امسال و دومی هم برای سال گذشته.

نکته جالب توجه این‌که بانک مورد نظر در پاسخ به اعتراض مستأجران  می‌گوید: این قانون است و تا مبایعه نامه سال گذشته و امسال را نداشته باشید، نمی‌توانیم وام ودیعه مسکن را پرداخت کنیم.

شاید یکی از مسائلی که باعث شده برخی بانک‌ها جلوی پای اجاره‌نشین‌ها سنگ‌اندازی کنند،‌دوره بازپرداخت وام ودیعه باشد. بر اساس ماده ۵  دستورالعمل بانک مرکزی حداکثر زمان بازپرداخت وام مذکور ۵ سال است. دوره‌ای که به نظر می‌رسد به مذاق بانک‌ها خوش نیامده است. به هر حال با توجه به شرایط اسف بار بخش اجاره مسکن، لازم است بانک مرکزی نظارت خود بر عملکرد بانک‌های عامل را تشدید کند تا مستأجران در کوتاه‌ترین زمان بتوانند از وام‌ ودیعه مسکن با سود ۱۸ درصدی بهره‌مند شوند.

کد خبر 687364 منبع: تسنیم برچسب‌ها وام وديعه مسكن مسکن اجاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وام وديعه مسكن مسکن اجاره وام ودیعه مسکن ودیعه مسکن بانک مرکزی پرداخت وام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۵۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات زاکانی درباره پرداخت ودیعه به برخی از مدیران شهری

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران درباره حواشی لیست منتشر شده از تخصیص وام به مدیران شهرداری برای مسکن گفت: سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف خانه سازمانی برای استقرار مدیران خود دارند اما شهرداری تهران فاقد خانه سازمانی برای مدیران است. به همین جهت در دوره‌های قبلی املاک شهر را به ثمن بخس و بعضاً با تخفیف 50 درصدی به مدیران می‌دادند و این اتفاق مصداق کامل بی‌عدالتی بود.

بیشتر بخوانید: واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

وی با بیان اینکه لازم است برای برخی از مدیران شهرداری که از شهرستان به تهران می‌آیند مسکن تهیه شود، افزود: در این دوره ما به جای آنکه برخی از زمین‌ها و املاک شهرداری را در اختیار مدیران قرار دهیم به آنان وام با درصد سود بانکی دادیم. برای پیشبرد این کار مقدمتاً به مدیران ودیعه دادیم و سپس آن را تبدیل به وام کردیم‌. آنان نیز قسط‌های این وام را پرداخت می‌کنند.

شهردار تهران در پایان تاکید کرد: اختصاص برخی از املاک و خانه‌ها به مدیران شهرداری که در دوره‌های پیشین صورت می‌گرفت امری ناعادلانه بود اما ما به این سمت نرفتیم و سعی کردیم به جای این کار برای مدیران شاغل در شهرداری که فاقد مسکن بودند وام با بهره بانکی تهیه کنیم اما متاسفانه این موضوع با بی‌انصافی در رسانه منعکس شد. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229903 برچسب‌ها علیرضا زاکانی

دیگر خبرها

  • راه بازار اجاره از بازار مسکن جدا شد / آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران
  • وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی برای مستاجران
  • توضیحات زاکانی درباره پرداخت ودیعه به برخی از مدیران شهری
  • كف و سقف اجاره مسکن تعيين خواهد شد
  • جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن | وام ۳۰۰ میلیون تومانی به چه کسانی تعلق می گیرد؟
  • جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن
  • ماجرای پرداخت ودیعه به برخی از مدیران شهری چه بود؟
  • یک اتفاق جدید در بازار مسکن؛ مالکان و مستاجران منتظر این تغییر باشند
  • دفاع زاکانی از پرداخت ودیعه مسکن ۲۵.۵ میلیاردی به مدیرانش: خانه ندارند، وام دادم! | فیلم
  • دستورالعمل اجرای اعطای پایه‌های استحقاقی اعضای هیئت علمی ابلاغ شد