Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@09:49:54 GMT

هلسینکی: شهروندان خود را به ترکیه مسترد نخواهیم کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۷۷۶۵۴

هلسینکی: شهروندان خود را به ترکیه مسترد نخواهیم کرد

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه فنلاند، به رغم شروط ترکیه برای پیوستن این کشور به ناتو، می‌گوید شهروندان خود را به آنکارا استرداد نخواهد کرد.

«پگا هاویستو» در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که اگر شهروندان فنلاند با تهدید به شکنجه یا مجازات اعدام مواجهه شوند، آنها را هرگز استرداد نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه فنلاند تاکید کرد که کشورش به تعهدات خود در این خصوص پایبند است.

هاویستو یادآور شد که فنلاند استرداد را بر پایه توافقات اروپا اجرا می‌کند و در این صورت فرد مذکور باید مرتکب یا در تلاش برای یک اقدام تروریستی در فنلاند شده باشد.

اظهارات وزیر خارجه فنلاند در خصوص عدم استرداد شهروندان خود به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که دولت آنکارا پس از چند ماه مخالفت به تازگی به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو چراغ سبز نشان داد.

ترکیه تا چند روز پیش مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو بود و پس از آن با امضای یادداشت ۱۰ ماده‌ای در حاشیه نشست ناتو در روز سه شنبه، اعلام شد که آنکارا دست از مخالفت با عضویت سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو برداشته است. در حال حاضر مقامات ترکیه می‌گویند، استرداد ۳۳ مظنون تروریستی از سوئد و فنلاند بخشی از توافق اخیر است، اگرچه در این توافق هیچ اشاره خاصی به استرداد وجود ندارد.

۳۳ نفری که ترکیه از آنها نام برد، همگی متهم به همکاری و عضویت در گروه‌های شبه نظامیان کرد یا اعضای گروهی به رهبری فتح الله گولن هستند که ترکیه او را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می‌داند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی که همزمان با پایان اجلاس ناتو برگزار شد به خبرنگاران گفت که تفاهم نامه جدید به این معنا نیست که ترکیه به طور خودکار عضویت دو کشور را تأیید می‌کند، بلکه اول سوئد و فنلاند باید وظایف خود را انجام دهند و اینها در متن آمده است.

کد خبر 5527997

منبع: مهر

کلیدواژه: فنلاند ترکیه ناتو روسیه اوکراین رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا ناتو ایران فلسطین عراق جو بایدن ترکیه مسکو عربستان سعودی سوریه لبنان سوئد و فنلاند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۷۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

«خلیل الحیه» از رهبران حماس گفت: ما بار‌ها پیشنهاد دادیم که بر سر آتش بس پنج ساله و بیشتر توافق کنیم.

وی تاکید کرد که جنبش حماس خواهان ادامه نقش‌آفرینی قطر به عنوان واسطه است و افزود: تصمیمی برای انتقال دائم دفتر سیاسی حماس به خارج از قطر وجود ندارد و از خواسته‌های خود یعنی توقف کامل جنگ و خروج نیرو‌های اشغالگر از نوار غزه کوتاه نمی‌آییم.

این عضو ارشد حماس ادامه داد: چرا وقتی مطمئن نیستیم که جنگ پایان خواهد یافت، باید اسرای دشمن را آزاد کنیم؟

وی افزود: ما وجود هیچ نیروی غیرفلسطینی در نوار غزه چه در خشکی و چه دریا را نمی‌پذیریم و با هر نیروی نظامی در این مناطق همچون نیرو‌های اشغالگر تعامل نخواهیم کرد.

الحیه با بیان اینکه تحرکات اشغالگران برای نابودی حماس در نهایت با شکست روبه رو خواهد شد، اظهار داشت: دشمن صهیونیست نمی‌تواند مانع از انتفاضه‌های مسلحانه آتی شود.

این مقام جنبش حماس با اشاره به اینکه جنبش متبوعش شمار اسیران در نوار غزه را نمی‌داند. گفت: ما در زمینه شمار اسیران فلسطینی در روند مبادله احتمالی نرمش نشان داده ایم.

الحیه در ادامه بر حمایت حماس از تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری و غزه به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان تاکید کرد.

وی چهارشنبه شب نیز در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای الاقصی افزود: نبرد طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید، ابعاد سیاسی، راهبردی و انسانی این نبرد محقق شد و این عملیات راه را بر طرح‌های دشمن برای کوچاندن ملت فلسطین بست.

به گفته این مقام حماس، طوفان الاقصی ضربه‌ای پیش‌دستانه به دشمن قبل از حمله به نوار غزه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • استقبال موسیالا از پیوستن امباپه به بایرن مونیخ
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد
  • اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است
  • واکنش ایران به درخواست بی اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • آلبانی، اعضای گروهک منافقین را مسترد کند
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • پیوستن اینتر به صف تیم‌های خواهان یاشوا زیرکزی
  • عکس داخلی که روی دست عکس های مربوط به حیوان دوستی شهروندان ترکیه بلند می شود!
  • پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»