Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  ایرنا ، «حسین زینلی» با بیان اینکه این گیاه مصرف زیادی در صنعت غذایی و دارویی کشور دارد و در طب سنتی نیز برای انواع داروها استفاده می‌شود، افزود: در سال ۹۷ فقط ۲۰۰ هزار تن سیاه دانه در کشور کشت می‌شد و واردکننده عمده آن بودیم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تقاضای بالایی از این محصول در کشور وجود داشته است، اظهار داشت: برآوردها نشان داد که سالیانه سه‌هزار تن سیاه دانه وارد کشور می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، این گیاه در گذشته در مناطق سردسیری کشور کشت می‌شد.

زینلی خاطرنشان‌کرد: به دلیل کامل نبودن مکانیزاسیون این محصول تولید آن در کشور متوقف شده بود، همچنین به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید این محصول در کشور کشت نشده است.

وی تصریح‌کرد: در سه سال اخیر و با تلاش‌های انجام شده منبع ژنتیکی گیاه را قوی کردیم و بذر سالم دانه‌های دارای قوه نامیه و خالص را به کشاورزان دادیم.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر کل فرایند برداشت و پس از برداشت به صورت مکانیزه انجام می‌شود، اضافه‌کرد: هم اکنون کل زنجیره عرضه مکانیزه شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول را به ۲ هزار و ۴۰۶ هکتار رساندیم، گفت: از این میزان سطح زیر کشت ۳۰ هزار تن سیاه دانه تولید شد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در سه سال اخیر طوری عمل کردیم که کیفیت و کمیت سیاه دانه به رقبای خارجی برسد؛ بر این اساس برای نخستین بار در ماه جاری واردات سیاه دانه کشور را ممنوع کردیم و تا اطلاع ثانوی ورود هرگونه سیاهدانه به کشور ممنوع است.

وی، استان‌های عمده تولید کننده این محصول را گلستان و چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: لازم است تجار توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی داشته باشند و از ثبت سفارش سیاهدانه خودداری کنند.

زینلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته آمریکا ۲۵ میلیون دلار از این گیاه را از کشورهای هند و سوریه خریداری کرده است و هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد تقاضای جهانی برای این محصول افزایش می‌یابد.

به گفته وی، کشورهای هند، سوریه و مصر عمده صادرکنندگان این محصول هستند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده تا در سال آینده علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات این محصول را در رأس اقدامات قرار دهیم، زیرا سیاه دانه در کشور ما از نظر خواص دارویی روغن و غذایی نسبت به سیاه دانه‌های خارجی کیفیت بالاتری دارد.

منبع: الف

کلیدواژه: سیاه دانه هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۷۷۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که مقامات لهستان عبور خودروهای نظامی و غیرنظامی که وابسته به نیروهای مسلح اوکراین باشند، از خاک لهستان را ممنوع کردند.

بنابر گزارش‌ها افسران گمرک لهستان از خروج اوکراینی‌هایی که در حال انتقال ۲۰ خودرو از جمله نیازهای نیروهای مسلح اوکراینی بودند، جلوگیری کردند.

پیش از این «ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان اعلام کرده بود که این کشور روند مسلح کردن اوکراین را متوقف کرده است چرا که خود به این سلاح‌ها نیاز داشته و مشغول مسلح کردن نیروهای خود است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما دیگر هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم چرا که این واقعیت وجود دارد که لهستان مشغول تجهیز کردن نیروهای خود به جدیدترین سلاح‌ها است. اگر می‌خواهی از خود دفاع کنی باید لوازم و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشی و ما به خوبی این واقعیت را می‌دانیم بنابراین خواهان سلاح‌های بیشتری هستیم.

وزارت دفاع لهستان تاکنون نزدیک به ۳ میلیارد یورو حمایت نظامی از اوکراین به عمل آورده است.

روزنامه فایننشال تایمز پیشتر گزارش داده بود که مقامات لهستانی سخنان خود را علیه اوکراین بعد از درگیری بر سر تجارت غلات افزایش داده‌اند.

خبرگزاری دولتی PAP روز چهارشنبه با استناد به «اطلاعات غیررسمی» گزارش داد که وزارت خارجه لهستان سفیر کی یف را به دلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین احضار کرده است.

رئیس جمهور اوکراین روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود که کی یف «به سختی در تلاش است تا مسیرهای زمینی صادرات غلات را حفظ کند» و «تئاتر سیاسی» در خصوص واردات غلات، تنها به مسکو کمک می‌کند.

پیش از این اوکراین اعلام کرده بود که از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی شکایت کرده است.

وزارت اقتصاد اوکراین اعلام کرده بود: کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، از ۳ کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در واکنش به تهدید لهستان از سوی اوکراین، رئیس جمهور لهستان که دیدار با زلنسکی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد، کی یف را با «کسی که در حال غرق شدن است» و به همه چیز چنگ می‌زند مقایسه کرد.

وزارت اقتصاد اوکراین در روزهای اخیر اعلام کرد، کی یف به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی، علیه ورشو، بوداپست و براتیسلاوا به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد: اوکراین علیه لهستان، اسلواکی و مجارستان که واردات محصولات کشاورزی کی یف را ممنوع کرده بودند، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

به گفته این وزارتخانه، به دلیل اقدام لهستان، اسلواکی و مجارستان، صادرکنندگان اوکراینی متحمل ضررهای قابل توجهی شده‌اند و همچنان متحمل ضررهای بسیاری به دلیل خرابی، هزینه‌های اضافی و ناتوانی در اجرای توافقات اقتصادی خارجی شده‌اند.

کد خبر 6089733

دیگر خبرها

  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان